Pystyykö vielä vanhalla iällä (plus 75v) tulemaan huippukuntoon?
Jos ei ole mitään sairauksia, jotka estäisivät liikkumisen.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, mutta ikätasoisesti. Esimerkiksi nopeus, joustavuus, ketteryys jne. eivät voi koskaan olla samalla tasolla kuin nuorena. Samoin palautumiskyky on huonompi. Näille on fysiologiset syyt kehossa, esimerkiksi lihassoluissa Vanhenemista voi hidastaa, mutta ei pysäyttää.
Minkälainen huippukunto on mahdollista esim. 80-vuotiaalle? Mitä pystyy tekemään, jotta voi sanoa että on huippukunnossa tuon ikäisenä.
No minun poikani on 84 ja juoksee vielä maratoneja. Itse en enää jaksa kuin puolimaratonin kerran viikossa. Vähiin käy voimat ennen kuin loppuu.
Pertti103
When it comes to role models in sport, no one is more admirable than Fauja Singh. The oldest marathon runner in the world and Ilford based long-distance sportsman didn’t take up running until he reached the grand age of 89. He ran his first marathon when he turned 90 and continued to run them until he reached 100.
https://asiana.tv/top-stories/the-worlds-oldest-marathon-runner-breaks-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, mutta ikätasoisesti. Esimerkiksi nopeus, joustavuus, ketteryys jne. eivät voi koskaan olla samalla tasolla kuin nuorena. Samoin palautumiskyky on huonompi. Näille on fysiologiset syyt kehossa, esimerkiksi lihassoluissa Vanhenemista voi hidastaa, mutta ei pysäyttää.
Minkälainen huippukunto on mahdollista esim. 80-vuotiaalle? Mitä pystyy tekemään, jotta voi sanoa että on huippukunnossa tuon ikäisenä.
Kyllähän monet vielä hiihtävät, pyöräilevät, tekevät raskaita pihatöitä ja pystyvät moneen, mikä ei rapakuntoiselta parikymppiseltä onnistu.
Käykö 65v.
Assi Koivistolle painonnoston MM-kultaa! Maamme-laulu kajahti Floridassa
https://www.is.fi/urheilu/art-2000009240829.html?cs
Kyllä voi. Selma 82v treenasi 7v ja sai mustan vyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä maratoonareita senioreissa kaatunut kuolleena maahan kesken matkaa, joten on tyhmää alkaa leikkimään jotain superpappaa trikoissa, eikö maailmassa muuta tekemistä mukamas ole?
Useampia taitaa kuolla siihen comboon, että ei liikuta lainkaan ja muutenkin epäterveelliset elämäntavat.
Eikös se ole vain hyvä.Täällä ruikutetaan että eläkeläiset ovat itsekkäitä kun saavat eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi maraton alle kolmen tunnin on jo aika kova saavutus tuossa iässä, mutta tehtävissä.
Minä olen 69v ja aloitin sohvaperunasta ensin kävelemällä paljon ja noin puolitoista vuotta sitten aloin juosta pienen pätkän kerrallaan. Nyt on takana yksi puolimaraton. Sen opin kantapään kautta että ainakaan tässä iässä ei saa juosta niin paljon kuin mieli tekisi, vaan on pakko pitää palautumispäiviä, muuten tulee vammoja.
Käy hakemassa lääkäriltä testosteronin korvaushoitoresepti. Sitten voit vouhottaa nuoremmille, miten kovakuntoinen olet. Muista itsesi kehuminen, se on tärkeää ja onnistunee sinulta suureen ikäluokkaan kuuluvana helposti.
Olen 70v ja käyn 3-5 kertaa viikossa lenkillä ja 4km menee 40-45min. ihan kevyesti.
Tosin olen aina liikkunut, töissä olessa vähemmän.