Miksi ihmiset ei opeta lapsiaan uimaan?
Uutisissa: Lapset osaa uida huonommin nyt kuin ennen koronapandemiaa.
Oman lapsen kanssa käytiin ekana koronakesänä varmaan 2-3x uimassa päivittäin. Kyllä uimaan oppii, kun vanhemmat vaan vie uimaan.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvedet ovat aivan likaisia, joten tuskin mielellään sinilevien joukkoon haluaa uimaan. Vastaavasti uimahallissa on toisten eritteet vedessä. Uiminen on epämiellyttävää. Aivan yliarvostettu taito, kun osa inhoaa uimista.
Miten tiedät, inhoaako lapsi uimista, jos et vie koskaan häntä uimaan?
Mistä lapsesta sinä puhut? Tekstissä ei mainittu kyllä sanaa lapsi missään. Oletko harhoissa?
Osaatko lukea? Aloituksessa kysymys lapsista. Jos kommentoi aloitusta, oletus on että kommentoi aihetta.
Yleisin syy hukkumisiin on uimataidottomuus. Kaikki eivät arvosta lastensa henkeä. Meitä on moneen junaan.
En tiedä mikä on mennyt pieleen, mutta ei minua ole kukaan opettanut uimaan, hiihtämään, laskettelemaan, luistelemaan jne. Eikö enää lapset opettele yrityksen ja erehdyksen kautta? Vai ovatko vanhemmat liian suojelevaisia, ei saisi tulla pipiä lainkaan?
Kaikkeen pitää olla järjestettyä valmennusta ja opetusta.
Viime vuosina hukkuneista suurin osa on mãáhan muuttajien lapsia. Sen lisäksi, ettei uimataidon opettamisesta välitetä, eivät myöskään valvo lapsiaan rannoilla / uimahalleissa. Ihan olen itse vierestä seurannut ja onhan näistä saanut (usein rivien välistä) lukea mediasta.
Oma lapsi oppi uimaan uimakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pandemian aikana oli uimahallit kiinni. Monella lapsella on ollut uimaan oppimisen herkkyyskausi vuosina 2020-2022, jolloin ei päässyt uimaan muualle kuin kesäisin luonnon vesiin.
No miksei viety uimaan luonnonvesiin?
Suomessa on kylmä vesi kesälläkin. Helppoa tietenkin, jos on rasvakerrosta.
Tämä. Meillä lähin ranta on tien toisella puolella joten kesällä voitaisiin käydä vaikka joka päivä uimassa. Mutta ei nuo muksut halua kastella kuin korkeintaan varpaansa, sen verran kylmää vettä.
Lapsille saa alle 20 eurolla märkäpukuja, jotka riittävät pitämään lämpimänä rantapulikoinnissa. Lisäksi ne kelluttavat, niin ei tarvitse pelätä, että pikkulapsi katoaisi veden alle. Ne eivät toki käännä selälleen, muista kuitenkin vahtia lastasi.
Vierailija kirjoitti:
Pandemian aikana oli uimahallit kiinni. Monella lapsella on ollut uimaan oppimisen herkkyyskausi vuosina 2020-2022, jolloin ei päässyt uimaan muualle kuin kesäisin luonnon vesiin.
Minun kolmasluokkalaisen lapsen koulukavereissa oli vielä tänä vuonna useita sellaisia lapsia, joilla uimataito ei riittänyt kuin käsipohjaan lasten altaassa. Näiden uimisen oppimisen herkkyyskausi on kyllä ollut kauan ennen koronaa. Omani oppi 4-vuotiaana niin kuin on oppinut kaikki meidän perheessä. Eskari-ikäisenä ui jo sen 200m putkeen.
Mutta esim. lapsen kaverit eivät oppineet kuin vasta koulussa, koska äiti ei kehdannut mennä uimaan vähissä vaatteissa ja isää ei kiinnostanut. Että ehkä tämä nykyinen lihavuusepidemia liittyy tähän ainakin välillisesti.
Olen lähes 50v enkä ole koskaan oppinut mitä hienoa on uimisessa ja varsinkaan jossain kemikaaleilla kyllästetyssä vedessä lilluminen. Ja luonnonvedet, en tiedä edes mitä sanaa niistä käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes 50v enkä ole koskaan oppinut mitä hienoa on uimisessa ja varsinkaan jossain kemikaaleilla kyllästetyssä vedessä lilluminen. Ja luonnonvedet, en tiedä edes mitä sanaa niistä käyttäisin.
Itse taas tiedä mitä parempaa kuin kesäaamuna mennä järvenrantaan ja lähteä kauhomaan pitkin peilityyntä vedenpintaa. (Harrastan siis avovesiuintia). Talvella toki käyn uimahallissa, jotta taito pysyy tallella.
Tuohon edelliseen: en siis tiedä mitään....
Vierailija kirjoitti:
Yleisin syy hukkumisiin on uimataidottomuus. Kaikki eivät arvosta lastensa henkeä. Meitä on moneen junaan.
Meillä kaikilla on eri pituiset elämät. Ei kukaan saa päättää päivistään, ne määrätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas tiedä mitä parempaa kuin kesäaamuna mennä järvenrantaan ja lähteä kauhomaan pitkin peilityyntä vedenpintaa. (Harrastan siis avovesiuintia). Talvella toki käyn uimahallissa, jotta taito pysyy tallella.
Tuli ehkä vähän oksennusta suuhun.
Korona-aikana ei päässyt uimahalleihin eikä järjestetty uumakouluja.
Opin lapsena uimaan kun vanhemmat veivät joka vuosi uimakouluun alle kouluikäisenä.
Minulla ei ole edes lapsia mutta en tiedä missä välissä lasta ehtisi opettaa uimaan. Työt vie matkoineen päivästä tunnit 7-18 joten ainoa hetki olisi mennä viikonloppuna uimaan. Mökkiä ei ole ja yleisen uimarannan kylmä vesi ei ehkä se otollisin paikka sekään.
Pidän siis uimataitoa hyvin tärkeänä ja lopulta tämä on järjestelykysymys, mutta tuli vaan tästäkin mieleen miten vaikeaa työn ja lasten hoidon ja kasvattamisen yhdistäminen ihan oikeasti on. :D
Mitä väliä? Samat vanhemmat antaa niiden lintsata koulu-uinnista ja pian meillä onkin hukkunut tilastoissa.
Tosin, maailma ei isossa kuvassa menetä mitään vaikka muutama kakara hukkuukin.