Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko yksinhuoltajalisän saada vaikka lapset kirjoilla eri osoitteessa?

Vierailija
07.05.2023 |

Minulle maksetaan lapsilisä, voinko hakea yksinhuoltajalisää, tai saanko sitä jos haen, kun lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman osoitteessa?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi hakea elareita kelan kautta, koska meillä ei ole mitään virallista sopimusta olemassa minkä ex jättäisi maksamatta.

Olen ymmärtänyt, että ensin pitää olla sopimus tehtynä, ja jos sen jättää toinen vanhempi maksamatta, voi elatuksen hakea kelasta.

Nyt kirjaudut sinne kelan sivuille. Siellä taisi olla vain ruutu mihin klikkaat että haet yh-korotuksen. Se ei tule vielä seuraavalle kuulle muistaakseni mutta sitten saat.

Ei vaadi muuta.

Sen jälkeen olet yhteydessä oman kunnan lastenedunvalvojaan. He osaavat neuvoa elatusasiassa ja ohjata apua jos exän kanssa riitaa.

Vierailija
42/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi hakea elareita kelan kautta, koska meillä ei ole mitään virallista sopimusta olemassa minkä ex jättäisi maksamatta.

Olen ymmärtänyt, että ensin pitää olla sopimus tehtynä, ja jos sen jättää toinen vanhempi maksamatta, voi elatuksen hakea kelasta.

Jollei lasten isä suostu lastenvalvojalle niin vie käräjille. Kummasti meillä löytyi neuvotteluyhteys kun minä opiskelijana kerroin, että käräjillä lasten isä voi vain hävitä, ja että elareiden lisäksi maksaisi myös käräjöinnin ilot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää ihmistä joka haluaa tehdä kiusaa omille lapsilleen tuolla tavalla kuten ex-miehesi.

Voi, hänessä on monta muutakin asiaa mitä ei vaan voi perusjärkinen ihminen ymmärtää.

Suurimpana halu hankaloittaa minun elämääni ja hänen oma etunsa mitkä menevät kaiken ohi. Toki myös tietynlainen kontrollointi minua kohtaan. Muutosten ilmoittaminen viime tipassa, vaikka olisi tiedossa kauan sitten.

Esimerkiksi ensi viikolla lapsista kahden piti olla hänellä. Eilen kysyi jos voisivatkin olla täällä 4 päivää. Tämä reissu on ollut hänellä tiedossa ehkä jo kuukausia. Viikkoja ainakin. Minä olin budjetoinut rahat sen mukaan että ruokaa tarvitaan minulle ja yhdelle lapselle, nyt sitä tarvitaankin minulle ja kolmelle lapselle.

Tämänkin ex tekee ihan kiusallaan.

Enkä minä missään tapauksessa kiellä lasten täällä oloa. Senkin hän tietää. Ja siksi sillä on hyvä pelata.

Vierailija
44/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, me tehtiin aikoinaan exän kanssa nin, että lapsilisät tulivat minulle kuten ennenkin, mutta siirsin hänen tililleen joka toisen lapsilisän. Eli lasten isä sai puolet lisistä. Näin vältimme byrokratian.

Vierailija
45/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi kysyt, vaikka sinä et ole huoltaja? Et ainakaan yksinhuoltaja, koska lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman luona.

Miksi sinä kommentoit kun selvästi et asiasta mitään tiedä? Ihan tosissasi halusit tulla kertomaan omasta tietämättömyydestäsi? Miksi?

Veikkaan että kyseessä on mies ja perus mansplainaus. Joillain on pakottava tarve päästä pätemään vaikka ei itsellä ole alkellisintakaan tietoa aiheesta. Sitä en tiedä miksi.

Vierailija
46/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan ei ilkeilijöille kuulu, mutta kerronpa kuitenkin.

Olen aivan työssäkäyvä ihminen. Eron myötä talouteni on mennyt todella tiukaksi. Lapsilisän lisäksi en saa mitään tukia, ex ei myöskään maksa elatusmaksuja latiakaan minulle.

Osituksesta en ole saanut mitään, koska sitäkin ex vitkuttelee, samoin talon myyntiä.

Lasten osotteiden muutoksen on kieltänyt, ja voi sen tehdä, kun jäi asumaan asuntoon missä ennen asuimme yhdessä ja mistä minä muutin pois.

Ex haki avioeroa. Avioero on jo lopullinen.

Tarvitsen todella rahaa, pystyäkseni kustantantamaan lapsilleni esim. Harrastukset myös jatkossa. Ex ei ole näihin osallistunut.

En koe olevani loinen. Olen vain tehnyt todella huonon valinnan lasteni isäksi.

Vaatisi oikeustoimia häntä kohtaan, saadakseni sieltä yhtään mitään. Ja tähän prosessiin en halua lähteä.

Hän ei suostu lastenvalvojalle, että saisimme yhtään mitään sopimuksia aikaiseksi.

Erossa, sain tapeltua irtaimistosta mukaani välttämättömyyksiä. Ja aivan kaikesta oli taisteltava. Tämä oli niin uuvuttavaa, että paljosta myös luovuin. Sain kuitenkin mukaani sen, että pääsemme lasten kanssa alkuun. Toki paljon on pitänyt hankkiakkin, kuten sänkyjä. Tämä on tehnyt ison loven talouteeni.

Ja sanottakoon, että exällä todella paljon parempi palkka kun minulla. Tällä hetkellä maksaa asumisestaan vähemmän kun minä omastani. Myös esim. Talvella minun maksamista sähkölaskuista menee nyt hyvitykset hänelle, samoi kotivakuutus on maksettu kesäkuustakin vielä hänelle. Mitään näistä ei minulle hyvitetä. Ei tietenkään.

Ketjua sivusta seuranneena; mitä odotit jos ainoat antamasi tiedot ovat "saanko lisiä / tukia, lasten osoite muualla"? Jos jätä noin paljon oleellisia taustatietoja kertomatta, niin totta kai se tulee johtamaan epäasiallisiin kommentteihin.

Vierailija
47/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan työssäkäyvä ihminen. Eron myötä talouteni on mennyt todella tiukaksi. Lapsilisän lisäksi en saa mitään tukia, ex ei myöskään maksa elatusmaksuja latiakaan minulle.

Osituksesta en ole saanut mitään, koska sitäkin ex vitkuttelee, samoin talon myyntiä.

Lasten osotteiden muutoksen on kieltänyt, ja voi sen tehdä, kun jäi asumaan asuntoon missä ennen asuimme yhdessä ja mistä minä muutin pois.

Tarvitsen todella rahaa, pystyäkseni kustantantamaan lapsilleni esim. Harrastukset myös jatkossa. Ex ei ole näihin osallistunut.

Vaatisi oikeustoimia häntä kohtaan, saadakseni sieltä yhtään mitään. Ja tähän prosessiin en halua lähteä.

Hän ei suostu lastenvalvojalle, että saisimme yhtään mitään sopimuksia aikaiseksi.

Erossa, sain tapeltua irtaimistosta mukaani välttämättömyyksiä. Ja aivan kaikesta oli taisteltava. Tämä oli niin uuvuttavaa, että paljosta myös luovuin. Sain kuitenkin mukaani sen, että pääsemme lasten kanssa alkuun. Toki paljon on pitänyt hankkiakkin, kuten sänkyjä. Tämä on tehnyt ison loven talouteeni.

Ja sanottakoon, että exällä todella paljon parempi palkka kun minulla. Tällä hetkellä maksaa asumisestaan vähemmän kun minä omastani. Myös esim. Talvella minun maksamista sähkölaskuista menee nyt hyvitykset hänelle, samoi kotivakuutus on maksettu kesäkuustakin vielä hänelle. Mitään näistä ei minulle hyvitetä. Ei tietenkään.

Ketjua sivusta seuranneena; mitä odotit jos ainoat antamasi tiedot ovat "saanko lisiä / tukia, lasten osoite muualla"? Jos jätä noin paljon oleellisia taustatietoja kertomatta, niin totta kai se tulee johtamaan epäasiallisiin kommentteihin.

Miksi meidän tarvitsisi tietää mitä draamaa taustalla on kun kysymys oli hyvin yksinkertainen?

Y

T. Yksi joka vastasi vain aloituksen perusteella.

Vierailija
48/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oleellista aloituksesta puuttui? Pelkkä otsikko riittää. Vastaus on; voit.

Mikä siis on toisten tekosyy ilkeillä? Tänne muutenkin tullut ihan naurettavia viestejä joista selvää että kommentojalla ei ole mitään hajua asiasta ja tarjotus päästä vain haukkumaan. Miksi jotkut on tuollaista eliöperäistäjätettä netissä?

Vierailija
49/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi kysyt, vaikka sinä et ole huoltaja? Et ainakaan yksinhuoltaja, koska lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman luona.

Miksi sinä kommentoit kun selvästi et asiasta mitään tiedä? Ihan tosissasi halusit tulla kertomaan omasta tietämättömyydestäsi? Miksi?

Veikkaan että kyseessä on mies ja perus mansplainaus. Joillain on pakottava tarve päästä pätemään vaikka ei itsellä ole alkellisintakaan tietoa aiheesta. Sitä en tiedä miksi.

Monet mt-ongelmaiset miehet ovat todella kateellisia tuista ja triggeröityvät heti.

Vierailija
50/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä oletko yksinhuoltaja?

Vierailija
51/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on kestämätön,mutta tavallaan annat miehellesi kaikki aseet siihen. Et voita häntä hyvyydellä, luulot pois moiselta "mieheltä" ja asia oikeuteen.

Vierailija
52/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi saada lapsilisiä, jos ette toisen vanhemman kanssa näin sovi. Nämä menevät lähivanhemmalle siis lapsilisät yksinhuoltaja korotuksineen. Kun erosimme, lasten osoitteet jäi isälle. Isä vaati kelalta itselleen nämä ja saikin. Jos sinulla ei ole lasten osoitetta, et voi saada lapsilisiä, ellei lähivanhempi tästä luovu. Etkä myöskään saada asumistukia. Minä sain vasta lapsilisät ja asumistuen, kun oikeudessa osoite minulle määrättiin.

Vierailija
53/58 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varaat ihan jo lastesi vuoksi ajan lastenedunvalvojalle. Luulet tekeväsi hyvää, että pyrit olemaan väleissä lasten isän kanssa, mutta et näe kuinka hän on niskasi päällä.

Kaikki paperille ylös: missä kukanenkin lapsi on, mitkä säännöt. Sinä saat kokea henkistä vittuilua vielä eronkin jlk. Nyt panet eteenpäin asiat. Se ei ole vittumaisuutta, se on oikeutesi ja etenkin sinun. Herää! Saat ainoastaan lapsilisät korotuksineen, jos se vanhempi kellä on osoite tähän suostuu. Muutoin et.

Vierailija
54/58 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua asioita selvittää lastenedunvalvojan luona? Jos mies ei sinne suostu lähtemään, sehän on hänen ongelmansa. Sitten asia hoidetaan oikeudessa, kuten moni on kirjoittanut tänne.

Se että olet kiltti ja suostut kaiken paskan exältäsi nielemään ei johda mihinkään muuhun kuin sinun huonoon oloon. Et saa bonuspisteitä exältäsi. Päin vastoin hän näkee, että voi hallita ja manipuloida sinua koko loppuelämäsi ajan.

Halutessaan hän voisi viedä sinulta lapsilisät ilman sinun kanssa neuvotteluja. Lapsethan ovat kirjoilla hänen luonaan. Sehän olisi kiusoista parasta kun lapsille voisi kertoa, ettei äidillä ole rahaa teistä huolehtia. Asukaa pysyvästi isillä ja voitte päiväseltään äidillä vierailla. Silloin vielä sinun tulisi maksaa hänelle elatustukea. Tuo olisi varmaan äidin pahin painajainen.

Nyt sinun tulisi oikeasti jo miettiä asian eteenpäin viemistä,ettet joku aamu herää tuohon painajaiseen. Olen nähnyt noinkin käyvän. Ja ihan vain kiusallaan exä sen teki.

Elätteletkö vielä yhteen paluuta exäsi kanssa ja siksi et halua omista ja lasten etuuksistasi pitää kii?

Toivottavasti et.. Kertomasi perusteella exälläsi ei ole pienintäkään murusta Rakkautta jäljellä sinua kohtaan. Ei noin tehdä Rakkaalle.

Tätä lukiessa huomaa, että sinulla on Rakkaus vielä olemassa häntä kohtaan. Mutta Rakkautesi saa sinut ja taloutesi syvään ahdinkoon.

Vierailija
55/58 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
56/58 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minulla ei ole rakkautta häntä kohtaan. En toivo yhteenpaluuta kanssaan. En missään tapauksessa.

Lähinnä olen väsynyt tappelemaan, taistelemaan.

Tarkistetaanko siis lapsilisän maksu jotenkin siinä vaiheessa, jos haen siihen korotusta? Näkevät, että osoitteen olevan muualla, ja pyytävät asiaan varmistusta exältä? Joka sen tietysti evää...

Olen itsekkin miettinyt, että sanon lapsille että muuttavat isälle asumaan, koska osotteet siellä, enkä saa mitään tukia niin ei ole rahaa heitä elättää. Siinäpä hoitaa sitten. Katsottaisiin kauanko homma niin toimisi...

Pakko ottaa yhteys lastenvalvojaan. Olen ajatellut, että katson pari kk ja lasken päivät/yöt missä lapset todellisuudessa ovat. Ja menisin sitten niiden faktojen kanssa lastenvalvojalle. Ja toisaalta odotan että saamme talon myydyksi. Jos alan vaatimaan minulle kuuluvia etuuksia, ex kiusallaan muuttaa talosta pois, ja puolet kuluista tulevat maksettavakseni. Silloin talous vasta meneekin kuralle

Vierailija
57/58 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä jo ottaa yhteyttä lastenedunvalvojaan ja kertoa tilanteesta. Miettikää lastenedunvalvojan kanssa kauanko katsotte tilannetta puuttumatta vielä mihinkään sen kummemmin.

Ja hyvä olisi jo varuilta alkaa katsomaan hyvää lakimiestä. Eihän sinun tarvi vielä mitään päätöksiä tehdä.

Käyt vain sen täpin kelan sivuilla tekemässä niistä korotetuista lapsilisistä. Eivät kai sitä ala tutkimaan, ellei exäsi ilmoita niiden hänelle "kuuluvan". Kokeile.

Mutta jos exäsi on jo huomannut saavansa ne, kun ei anna lasten osoitetta muuttaa. Voi olla ettet enää niitä saa...

Hänen tarvii vain käydä kelan sivuilla muuttamassa yksipuolisesti ne hänelle itselleen.

Kun lasten osoiteet ovat hänellä. Ja jotenki kummalta tuntuu, ellei hän ole jo sitä tehnyt.

Vierailija
58/58 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, minulla ei ole rakkautta häntä kohtaan. En toivo yhteenpaluuta kanssaan. En missään tapauksessa.

Lähinnä olen väsynyt tappelemaan, taistelemaan.

Tarkistetaanko siis lapsilisän maksu jotenkin siinä vaiheessa, jos haen siihen korotusta? Näkevät, että osoitteen olevan muualla, ja pyytävät asiaan varmistusta exältä? Joka sen tietysti evää...

Olen itsekkin miettinyt, että sanon lapsille että muuttavat isälle asumaan, koska osotteet siellä, enkä saa mitään tukia niin ei ole rahaa heitä elättää. Siinäpä hoitaa sitten. Katsottaisiin kauanko homma niin toimisi...

Pakko ottaa yhteys lastenvalvojaan. Olen ajatellut, että katson pari kk ja lasken päivät/yöt missä lapset todellisuudessa ovat. Ja menisin sitten niiden faktojen kanssa lastenvalvojalle. Ja toisaalta odotan että saamme talon myydyksi. Jos alan vaatimaan minulle kuuluvia etuuksia, ex kiusallaan muuttaa talosta pois, ja puolet kuluista tulevat maksettavakseni. Silloin talous vasta meneekin kuralle

Korotuksen saa se, jolle lapsilisät maksetaan, ei liity asumiseen tai tapaamisiin.

Lastenvalvojalle mennään vain vahvistamaan sopimus, joten ei se mitään takaa jollei sit aikomuksesi ole käräjöidä sit jos isä sopimusta rikkoo. Elarit nyt tietysti sitä kautta saa, mutta miehesi voi heittäytyä hankalaksi ja haluaa lähivanhemmuuden. Siihen kannattaa varautua hyvin, onneksi lapsenne ovat sen ikäisiä että osaavat jo itse sanoa kumman luona haluavat asua.

Tsemiä!