Voiko yksinhuoltajalisän saada vaikka lapset kirjoilla eri osoitteessa?
Minulle maksetaan lapsilisä, voinko hakea yksinhuoltajalisää, tai saanko sitä jos haen, kun lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman osoitteessa?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Jos haen yh-korotusta ja näkevät että lapset eivät ole kirjoilla luonani, voinko menettää lapsilisät kokonaan?
Outo järjestely, koska ex haluaa tehdä kaikin tavoin minulle kiusaa ja olla hankala kaikessa missä voi.
En tiedä sitä, mutta kannattaa olla yhteydessä lastenvalvojaan kiusantekoasiasta ja osoitteen muuttamisesta.
Saako lapsia kirjoilla pitävä toimeentulotukea ja siksi ei halua muuttaa lasten osoitetta?
Minulla on kaksi lasta, toinen on kirjoilla luonani ja toinen koulukyytien vuoksi kirjoilla isällään. Lapset asuvat viikko-viikko, minä saan molemmista lapsilisät yh-korotuksineen.
Ihanko tosissasi kysyt, vaikka sinä et ole huoltaja? Et ainakaan yksinhuoltaja, koska lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman luona.
Asiahan ei ilkeilijöille kuulu, mutta kerronpa kuitenkin.
Olen aivan työssäkäyvä ihminen. Eron myötä talouteni on mennyt todella tiukaksi. Lapsilisän lisäksi en saa mitään tukia, ex ei myöskään maksa elatusmaksuja latiakaan minulle.
Osituksesta en ole saanut mitään, koska sitäkin ex vitkuttelee, samoin talon myyntiä.
Lasten osotteiden muutoksen on kieltänyt, ja voi sen tehdä, kun jäi asumaan asuntoon missä ennen asuimme yhdessä ja mistä minä muutin pois.
Ex haki avioeroa. Avioero on jo lopullinen.
Tarvitsen todella rahaa, pystyäkseni kustantantamaan lapsilleni esim. Harrastukset myös jatkossa. Ex ei ole näihin osallistunut.
En koe olevani loinen. Olen vain tehnyt todella huonon valinnan lasteni isäksi.
Vaatisi oikeustoimia häntä kohtaan, saadakseni sieltä yhtään mitään. Ja tähän prosessiin en halua lähteä.
Hän ei suostu lastenvalvojalle, että saisimme yhtään mitään sopimuksia aikaiseksi.
Erossa, sain tapeltua irtaimistosta mukaani välttämättömyyksiä. Ja aivan kaikesta oli taisteltava. Tämä oli niin uuvuttavaa, että paljosta myös luovuin. Sain kuitenkin mukaani sen, että pääsemme lasten kanssa alkuun. Toki paljon on pitänyt hankkiakkin, kuten sänkyjä. Tämä on tehnyt ison loven talouteeni.
Ja sanottakoon, että exällä todella paljon parempi palkka kun minulla. Tällä hetkellä maksaa asumisestaan vähemmän kun minä omastani. Myös esim. Talvella minun maksamista sähkölaskuista menee nyt hyvitykset hänelle, samoi kotivakuutus on maksettu kesäkuustakin vielä hänelle. Mitään näistä ei minulle hyvitetä. Ei tietenkään.
Ja ei ex ei tulojensa puolesta voi saada asumistukea. Ei ole kyse siitä.
Enemmän on kyse siitä, että minö voisin saada asumistukea lasten ollessa kirjoilla täällä ja tämän ex haluaa estää.
Jos aloittajalle tulee lapsilisät jo valmiiksi, niin ihan hakemalla yh-korotuksen saat sen.
Ja jos mies on huomattavasti parempituloinen mutta sinä olet hyvin pienituloinen, niin käräjille. Lasten isä kiusaa omia lapsiaan olemalla vaikea.
Yksinhuoltajalle korotus lapsilisään
Korotuksen saa, vaikka lasten vanhemmilla olisi yhteishuoltajuus. Korotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta. 63,30 €/kk 1.1.2024 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei ilkeilijöille kuulu, mutta kerronpa kuitenkin.
Olen aivan työssäkäyvä ihminen. Eron myötä talouteni on mennyt todella tiukaksi. Lapsilisän lisäksi en saa mitään tukia, ex ei myöskään maksa elatusmaksuja latiakaan minulle.
Osituksesta en ole saanut mitään, koska sitäkin ex vitkuttelee, samoin talon myyntiä.Lasten osotteiden muutoksen on kieltänyt, ja voi sen tehdä, kun jäi asumaan asuntoon missä ennen asuimme yhdessä ja mistä minä muutin pois.
Ex haki avioeroa. Avioero on jo lopullinen.
Tarvitsen todella rahaa, pystyäkseni kustantantamaan lapsilleni esim. Harrastukset myös jatkossa. Ex ei ole näihin osallistunut.
En koe olevani loinen. Olen vain tehnyt todella huonon valinnan lasteni isäksi.
Vaatisi oikeustoimia häntä kohtaan, saadakseni sieltä yhtään mitään. Ja tähän prosessiin en halua lähteä.
Hän ei suostu lastenvalvojalle, että saisimme yhtään mitään sopimuksia aikaiseksi.
Erossa, sain tapeltua irtaimistosta mukaani välttämättömyyksiä. Ja aivan kaikesta oli taisteltava. Tämä oli niin uuvuttavaa, että paljosta myös luovuin. Sain kuitenkin mukaani sen, että pääsemme lasten kanssa alkuun. Toki paljon on pitänyt hankkiakkin, kuten sänkyjä. Tämä on tehnyt ison loven talouteeni.
Ja sanottakoon, että exällä todella paljon parempi palkka kun minulla. Tällä hetkellä maksaa asumisestaan vähemmän kun minä omastani. Myös esim. Talvella minun maksamista sähkölaskuista menee nyt hyvitykset hänelle, samoi kotivakuutus on maksettu kesäkuustakin vielä hänelle. Mitään näistä ei minulle hyvitetä. Ei tietenkään.
Onpa tilanne. Kai olet silti ollut yhteydessä lastenvalvojaan ja kertonut tilanteesta? Et voi antaa tilanteen jatkua noin, se ei ole lastenkaan etu. Jos lapset ovat enemmän luonasi on elatusasiat on laitettava kuntoon. Voit hakea yh-korotukset ja kannattaa tehdä pian.
Saat se. Lisän jos dulla ja exällä (isällä) on eri osoite
Voi hakea takautuvastikin
Jos teillä ei ole virallista tapaamissopimusta niin lastenvalvojaan heti yhteys. Jos mies ei suostu asioista siellä sopimaan niin käräjille. Lastenvalvoja neuvoisi samaa.
Lapsilisän voi saada myös se vanhempi jonka luona lapsi ei ole kirjoilla jos se toinen vanhempi ei sitä ole itselleen hakenut. Ja siihen tulee yh-lisä päälle jos sitä hakee.
Itse sain aiemmin vaikka lapsi kirjoilla toisella vanhemmalla. Lapsi asuu meillä 50/50 mutta ei sitä edes kukaan kysynyt.
En voi ymmärtää ihmistä joka haluaa tehdä kiusaa omille lapsilleen tuolla tavalla kuten ex-miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi kysyt, vaikka sinä et ole huoltaja? Et ainakaan yksinhuoltaja, koska lapset ovat kirjoilla toisen vanhemman luona.
Miksi sinä kommentoit kun selvästi et asiasta mitään tiedä? Ihan tosissasi halusit tulla kertomaan omasta tietämättömyydestäsi? Miksi?
Onko nykyään yksinhuoltaja, vaikka toinen on olemassa? Eli tuossa tapauksessa olisi kaksi yksinhuoltajaa. Ihme kun Suomessa on yksihuoltajien määrä räjähtänyt ja jokainen eronnut mamma kutsuu itseään yksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haen yh-korotusta ja näkevät että lapset eivät ole kirjoilla luonani, voinko menettää lapsilisät kokonaan?
Outo järjestely, koska ex haluaa tehdä kaikin tavoin minulle kiusaa ja olla hankala kaikessa missä voi.
Siitä vain sinne Kelaan selvittelemään. Toivottavasti vievät lapsilisät sinulta jos edes lapset eivät asu samassa osoitteessa kanssasi. Et sinä ole mikään yksinhuoltaja.
Mikä luuta pepussa sinä tänään heräsit kun sinua noin kamalasti kiukuttaa asia josta ei ole lainkaan perillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olkoon. Kiitos vaan kettuilusta.
Terve menoa Kelan tiskille, sieltäkin nauravat sinut pihalle.
Sinäkin voit lukea kelan sivuilta noita niiden määritelmiä niin me muut ei sitten enää naurata täällä sinulle.
En voi hakea elareita kelan kautta, koska meillä ei ole mitään virallista sopimusta olemassa minkä ex jättäisi maksamatta.
Olen ymmärtänyt, että ensin pitää olla sopimus tehtynä, ja jos sen jättää toinen vanhempi maksamatta, voi elatuksen hakea kelasta.
Siitä vain sinne Kelaan selvittelemään. Toivottavasti vievät lapsilisät sinulta jos edes lapset eivät asu samassa osoitteessa kanssasi. Et sinä ole mikään yksinhuoltaja.