"Jäljelle jäävät jengit, baarit ja muutama taksi": Näin HU:n lukijat kommentoivat keskustan trendikadun vaikeuksia
Juttu keräsi paljon lukijoiden kommentteja HU:n sivuilla. Moni oli sitä mieltä, että myös Helsingin kaupungin omat suunnitelmat käveltävästä keskustasta lisäävät kauppiaiden ahdinkoa. Ostovoima liikkuu autolla.
-Jos parkkipaikat vähenevät, loppuu asiakkaat, eikö tätä ymmärretä? Asuntojen hinnat laskevat kun ei ole palveluita, pakko mennä autolla Vantaan ostoskeskuksiin. Helsinki haluaa väkisin hiljentää ja autioittaa keskustan, jäljelle jäävät jengit, baarit ja muutama taksi, toteaa yksi kommentoijista.
-Ei hipstereillä ole ostovoimaa, autoilijoilla on, Rane 58 kirjoittaa.
-Normaalia kaupunkikehitystä Vihervasemmiston silmissä. Tilalle trendikkäitä kahviloita, kuppiloita ja ravintoloita, Variston asukas pohtii.
Kyseessä tietenkin Iso Roobertinkatu. Eihän tuolla nykyään ole paljon baaritoimintaakaan. Klubit vovat lähteneet jo vuosia sitten.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilu ei pelasta Helsinkiä. Jos haluaa museoihin tai oopperaan kerran tai pari vuodessa, se hoituu julkisilla. Miksi joku menisi sinne ostoksille? Mitään erityistä ei ole. Asianajotoimistoja ja lääkäriasema kyllä riittää.
Tämä. Kun haluan museoon, menen museoon maksutta (tai siis onhan minulla museokortti), mutta en turhia shoppaile tai istu kahvilassa, joten en jätä turhia euroja keskustan yrityksille.
Vain kommunistisessa utopiassa kaikki ovat kaltaisiasi samasta puusta veistettyjä. Oikeassa maailmassa on tilaa kaikenlaisille ihmisille ja ajatuksille. Joillekin vapaus on myrkkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilu ei pelasta Helsinkiä. Jos haluaa museoihin tai oopperaan kerran tai pari vuodessa, se hoituu julkisilla. Miksi joku menisi sinne ostoksille? Mitään erityistä ei ole. Asianajotoimistoja ja lääkäriasema kyllä riittää.
Tämä. Kun haluan museoon, menen museoon maksutta (tai siis onhan minulla museokortti), mutta en turhia shoppaile tai istu kahvilassa, joten en jätä turhia euroja keskustan yrityksille.
Vain kommunistisessa utopiassa kaikki ovat kaltaisiasi samasta puusta veistettyjä. Oikeassa maailmassa on tilaa kaikenlaisille ihmisille ja ajatuksille. Joillekin vapaus on myrkkyä.
Sinä siis ajaisit keskustaan samaiseen ketjukahvilaan jonka löydät lähempää ostoskeskuksesta? Ja se olisi sinulle vapautta? Siellä on parkkihallit ja muut joten miksi et siellä kahvilassa käy autollasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. Itse ajan auton aina parkkihalliin, kun menen autolla Helsingin keskustaan. Ei tässä ole autoilijoille oikeasti muuta ongelmaa, kuin että se oma auto pitäisi saada ilmaiseksi pysäköityä kaupan eteen. Miksi meille autoilijoille pitäisi olla tällainen etuoikeus pääkaupungissa? Että raivattaisiin tilaa kalliilta tonttimaalta autojen ilmaista pysäköintiä varten? Tuohan on ihan absurdi ajatuksin.
Jos ajan keskustaan ostoksille tai vaikka kulttuurin/viihteen takia, niin kyllä mulla on aina varaa maksaa se parkkihallin maksukin.
Sitä paitsi tutkimusten mukaan eniten rahaa keskustan liikkeisiin jättää julkista liikennettä käyttävät.
Juuri tuossa HU:n uutisessa liikkeiden omistajat valittavat asiakaskadosta ja sinä tarjoa vastaukseksi heti jotain tutkimusta. 😀
Ei sinne pääse autolla ja siksi ihmiset menee julkisilla sinne. Siis osa niistä. Itse Pohjois-helsingissä asuvana en tuonne ruuhkaan halua, vaan valitsen Kehän ostoskeskukset. Keskustassa liikkumisesta on tehty niin hidasta, ettei sitä pelasta enää kuin Keskutatunneli. Se olisi pitänyt rakentaa jo aikoja sitten, nyt kustannukset ovat hurjat.
Itse asun kanssa samalla suunnalla kuin sinä, mutta menen silti välillä autolla keskustaan. Ei se ole minulle mikään ongelma. Parin-kolmen tunnin pysäköinti keskustassa ei niin paljon maksa, että se veisi konkurssiin.
Käyn toki myös esim Jumbossa, mutta en sen ilmaisen pysäköinnin vuoksi. Sijainti ratkaisee eniten.
Siellä on kommentoimassa juntit jotka ei ole ikinä roballa päinkään käyneet.
Mikä on se ekslusiivinen myymälä Helsingin keskustassa johon täytyy päästä?
Ei vika ole autoilussa kun ei tuonne päin ole moneen kymmeneen vuoteen autolla menty. Kyse on kilpailusta. Keskusta kuihtuu koska suuret kauppakeskukset helppoudessaan vievät asiakkaat. Erikoisliikkeiden tuotteet ostetaan netistä.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen itseään täynnä olevan punavihreän hipsterin vastaus. Itse vietin roballa paljonkin aikaa, kun siellä vielä oli Rosegarden. Harmittaa miten alue on menetänyt vetovoimansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Rane on aiemmin mennyt iso roballe shoppailemaan autolla?
Samaa ihmettelen variston asukkaasta. Muistan että siellä oli joku mattokauppa, sieltäkö se kävi usein autolla ostamassa niitä tonnin mattoja? Muuten se on aina ollut pitkälti kahvilaa ja ravintolaa eikä kukaan ole ennenkään autoa roballe jättänyt.
Vähän tulee olo ettei nuo kommenttien jättäjät ole siellä itsekään käynyt.
Parkkipaikat eivät kaupunkien keskustojen liikkeitä pelasta. Automarketteihin ajetaan kuitenkin, koska sieltä saa kaiken tarvittavan samasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen itseään täynnä olevan punavihreän hipsterin vastaus. Itse vietin roballa paljonkin aikaa, kun siellä vielä oli Rosegarden. Harmittaa miten alue on menetänyt vetovoimansa.
Minne pysäköit silloin autosi kun siellä kävit?
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. Itse ajan auton aina parkkihalliin, kun menen autolla Helsingin keskustaan. Ei tässä ole autoilijoille oikeasti muuta ongelmaa, kuin että se oma auto pitäisi saada ilmaiseksi pysäköityä kaupan eteen. Miksi meille autoilijoille pitäisi olla tällainen etuoikeus pääkaupungissa? Että raivattaisiin tilaa kalliilta tonttimaalta autojen ilmaista pysäköintiä varten? Tuohan on ihan absurdi ajatuksin.
Jos ajan keskustaan ostoksille tai vaikka kulttuurin/viihteen takia, niin kyllä mulla on aina varaa maksaa se parkkihallin maksukin.
Sitä paitsi tutkimusten mukaan eniten rahaa keskustan liikkeisiin jättää julkista liikennettä käyttävät.
En nyt usko tuota tutkimusta. Itse ainakin joudun toppuuttelemaan ostoksia, kun kuljen julkisilla. Eihän niihin edes mahdu isojen ostoksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autoilija enää käy keskusassa, joten sinne jää autoilijoilta todella vähän rahaa
Minä kyllä käyn yhä edelleen autolla siellä. Uskon, että en ole ainoa laatuaan, sillä sen verran paljon siellä kaduilla autoja koko ajan liikkuu. Joskus jätän liikkeisiin siellä enenmmän rahaa, joskus vähemmän.
Enkä ole koskaan ahdistunut siitä, että parkkipaikkoja ei oikein ole katujen varsilla. Keskustassa on niin monta autohallia, että voi valita aina mieleisensä minne autonsa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt usko tuota tutkimusta. Itse ainakin joudun toppuuttelemaan ostoksia, kun kuljen julkisilla. Eihän niihin edes mahdu isojen ostoksien kanssa.
Volyymihan tuossa ratkaisee. Julkisilla liikkuvat ostavat sen minkä voivat kantaa, mutta kun heitä on siellä lukumääräisesti ylivoimaisesti eniten, niin myös heidän jättämänsä eurot ovat sitä kautta suurimmat.
Iso-Robasta sen verran, että eihän siellä ole enää kuin muutama kuppila. Harva sinne niiden vuoksi menee.
Se on tosiaan niin kuin joku tuossa aiemmin kirjoitti, että trendit tulee ja menee. Iso-Roba ei vain ole enää trendikäs. Autot ei ole syypää kadun ongelmaan.
Kaupungien kadut kuuluvat meille ihmisille, eikä autoille. Jengiläisetkin ovat ihmisiä, vaikka ihonväri olisi tummempí. Jotkut kirjoittajista haluaisivat ajaa jengiläisetkin lähiöihin, kun vaativat että autojen omistajat saisivat kontrolloida keskustaa.
Helsinkiläiset ovat tehneet selväksi, ettei meitä autoilijoita heidän viherkeskustassaan kaivata. Onneksi ei ole mitään tarvetta käydä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Iso-Roba on ollut taantuvaa aluetta jo vuosikausia. Eikä siellä ole saanut ajaa autolla 80-luvun jälkeen, joten autottomuus ei ole syypää taantumiseen.
Trendit tulee ja menee, Iso-Roballa oli aikansa ja se meni jo. [/quote
Asuin isolla roballa 1997-2009.oli mukava alue . Joensuun hipsterit pilanneet.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ovat tehneet selväksi, ettei meitä autoilijoita heidän viherkeskustassaan kaivata. Onneksi ei ole mitään tarvetta käydä siellä.
Niin, ja keskustaan jää huippuosaajat, ryyppyravintolat ja jokunen taksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei autoilija enää käy keskusassa, joten sinne jää autoilijoilta todella vähän rahaa
Väitätkö tosissasi, ettei keskustassa ole autoja? Siksihän siellä on ahdasta ja parkkipaikat täynnä, kun yhä useampi ihminen kulkee autolla.
Te autoilun kannattajat, kuinka todellisuudessa ratkaisette ongelman, jossa tuhat auton omistajaa parkkeeraa Iso-Roballe ostoksiaan varten? Minne ne parkkipaikat laitetaan? En ole koskaan saanut teiltä vastausta tähän.
Vai onko kysymys oikeasti vain siitä, että te ette ajattele ketään muuta, vaan ainoastaan, että JUURI SINUN pitäisi saada parkkeerata jokaisen kaupan edustalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelet ideaalitilannettasi, eli ilmeisesti jotain sellaista, että saisit ajella keskustan katuja edes takas ilman ruuhkaa ja parkkeerata jokaisen pikkukaupan eteen, niin miten se toteutuisi konkreettisesti? Niinkö, että muut jättävät tulematta keskustaan, jotta sinä saat ajaa rauhassa? Millä tavalla se elävöittäisi keskustaa tai toisi kauppoihin riittävästi asiakkaita?