Mikä saa ihmisen kiusaamaan?
Nykyään kiusaaminen ulottuu someen asti. Ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista omaatuntoa.
Paljon itsemurhia ja niin turhia.
Kiusaaja osaa manipuloida ja tehdä paljon pahaa kiusatulle. Itse ollut kiusattu ja eipä nuo kiusaajat edes aikuisena tunnu oppivan. Jos puolustat itseäsi saat kaiken paskan päällesi.
Sinä joka kiusaat, mieti miksi teet niin.
Kommentit (34)
Moni kiusaaja ei tajua kiusaavansa. Hän ajattelee esim opettavansa, tai puolustautuvansa ja että toinen ansaitsee kaiken, mitä saa.
Saattaa olla, että sinäkin kuulut näihin, kun kerran sanot, että jos "puolustat itseäsi, saat kaiken paskan päällesi". Voi olla, että sun tapa puolustaa itseäsi onkin muiden kokemana aika hyökkäävä? Ajattelet itse olevasi oikeassa ja oikeutettu, mutta niin ne muutkin varmaan ajattelevat itsestään.
Ei ole vain yhtä syytä, joka pätee kaikkiin kiusaajiin tai tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Moni kiusaaja ei tajua kiusaavansa. Hän ajattelee esim opettavansa, tai puolustautuvansa ja että toinen ansaitsee kaiken, mitä saa.
Saattaa olla, että sinäkin kuulut näihin, kun kerran sanot, että jos "puolustat itseäsi, saat kaiken paskan päällesi". Voi olla, että sun tapa puolustaa itseäsi onkin muiden kokemana aika hyökkäävä? Ajattelet itse olevasi oikeassa ja oikeutettu, mutta niin ne muutkin varmaan ajattelevat itsestään.
Eli jos sua haukutaan esim rumaksi, niin et saa sanoa takaisin. Näinhän se menee.
Moni kiusaaja on oppinut tavan lapsuudenperheeltään. On paljon perheitä, joissa avoimesti naureskellaan muille ihmisille ja tällä tavoin korostetaan omaa, kuviteltua paremmuutta. Kun lapsi kasvaa tällaisessa ympäristössä, eikä aikuisenakaan sitä kyseenalaista.
Kiusaamisessa on aina kysymys huonosta itsetunnosta.
Koululuokassa ym. ryhmissä on nokkimisjärjestys, jossa toiseksi alimpana oleva kiusaa alimpana olevaa, jotta säilyttäisi oman asemansa eikä joutuisi itse alimmaksi ja kiusatuksi.
Aikuisten kesken kiusaamisessa on usein kyse siitä, että toisen persoonallisuus ärsyttää. Olen itse kuntouttavassa työtoiminnassa ja siellä on yksi erittäin äänekäs ekstrovertti, jota selvästi ärsyttää että minä olen hiljainen enkä viihdy meluisassa ympäristössä. Niinpä saan kuulla hänen suunnastaan toistuvasti pientä piikittelyä, jota hän varmaan itse pitää huumorina, mutta joku toinen voisi pitää kiusaamisena.
Varmaan ainakin sairas empatiakyvyttömyys, pettymykset omassa elämässä ja kateus toisen ihmisen menestymisestä.
Mutta onneksi, voi onneksi elämä tulee kyllä rankaisemaan näitä julmia ja sydämettömiä kiusaajia tavalla tai toisella. Ennemmin tai myöhemmin.
Toiset ajattelevat olevansa jotenkin parempia. Kulminoituu sitten kiusaamisena. Perättömät puheet, ulkonäön haukkuminen ym.
Kyllä se on pitkälti sitä oman ajattelukyvyn puutetta, eli toisin sanoen tyhmyyttä. Ihminen kasvaa läpi elämänsä ja lapsena kiusaajasta voi tulla ihan fiksu aikuinen, mutta nykymallilla harvemmin. Jotkut onneksi tajuaa itse. Toiset ei koskaan.
Se on joku kieroutunut ajatusmalli.
Isäni hyvä esimerkki. Nyt kohta 75v, kaikki menneet tapahtumat kuittaa valheina. Ajattele, elelet 80 vuotta, kiusaat ja ilkeilet, ja lopulta joudut valehtelemaan kaikki elämäsi tapahtumat niin, että ei olisi tapahtunut. Hienosti käytetty aika!
Vierailija kirjoitti:
Toiset ajattelevat olevansa jotenkin parempia. Kulminoituu sitten kiusaamisena. Perättömät puheet, ulkonäön haukkuminen ym.
Se että tahallisesti haluaa toiselle pahaa kertoo kyllä haukkujasta itsestään kaiken oleellisen.
Ei se kivaa ole, mutta luonto ei ole kiva. Siellä tapahtuu tätä heikkojen karsintaa koko ajan. Ihmisillä se tapahtuu näin, kun suoranainen fyysinen väkivalta on tullut paheksutuksi.
Ei, ei ole kivaa, mutta ei luonto olekaan. Kysy Darwinilta, joka allekirjoittaisi sosiaalidarwinismin uutena löytönä.
Ymmärsitkö? En paheksu, en tuomitse. Seuraan vain sivusta luonnon lakeja.
Kiusattu yleensä yritetään vaientaa. Ne on näitä luulet vain juttuja. Monen kiusaajan lapset myös kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kivaa ole, mutta luonto ei ole kiva. Siellä tapahtuu tätä heikkojen karsintaa koko ajan. Ihmisillä se tapahtuu näin, kun suoranainen fyysinen väkivalta on tullut paheksutuksi.
Ei, ei ole kivaa, mutta ei luonto olekaan. Kysy Darwinilta, joka allekirjoittaisi sosiaalidarwinismin uutena löytönä.
Ymmärsitkö? En paheksu, en tuomitse. Seuraan vain sivusta luonnon lakeja.
Me emme ole eläimiä, meillä on kyky ajatteluun ja monella jopa itsereflektioon. Ei huonoa käytöstä voi puolustella sillä, että eläimetkin nokkivat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajilla on oman kokemukseni mukaan ylemmyydentunne. Kiusattua saatetaan haukkua vaikka itsellä on sama ominaisuus mutta kuitenkin AINA ollaan olevinaan parempia. Kiusaaja haluaa myös että hänen kaverinsakin kiusaa samaa ihmistä. Kiusaajille pitäisi perustaa puhelinpalvelu josta voisi saada apua kun tulee olo että on pakko hyökätä jonkun kimppuun henkisesti tai fyysisesti. On paljon ihmisiä jotka menettävät elämänsä kiusaajille koska eivät jaksa olla yhtä aggressiivisia vaan lannistuvat sen vihan ja ilkeyden edessä.
Puheet kiusaajan heikosta itsetunnosta palvelee kiusaajan etuja, kuka nyt sellaista haluaisi rangaista.
Kisaaja voi itse huonosti, on kateellinen tai muuten tyytymätön elämäänsä. Toki osa on luonnevikaisia jotka haluavatkin vain satuttaa mutta veikkaan että suurin osa purkaa omaa pahaa oloaan.
Just sanoin omalle lapselle että ei yksikään lapsi, jonka omat asiat on kunnossa, tunne tarvetta haukkua tai lintata toista jatkuvasti.
Melkein aina syy on joko vakavaa laatua oleva persoonallisuushäiriö tai huonot sosiaaliset taidot. Antisosiaalinen tai narsistinen persoonallisuus on sisimmältään niin vioittunut, että kykenee saamaan mielihyvää ainoastaan muiden lyttäämisestä ja satuttamisesta. Korkeammalle heidän tunneskaalansa ei yllä. Se toisen kiusaamisestakin saatava mielihyvä on vain väliaikaista mikä voi selittää sen, miksi he ovat usein ns. elämäntapakiusaajia. Huippu pitää tavoittaa vain uudestaan ja uudestaan, vaikka sieltä tullaan aina yhtä nopeasti alas.
Sosiaalisesti kehittymätön ihminen ei taas tajua kiusaavansa vaan on omasta mielestään vain sarkastinen, läpänheittäjä, totuudenpuhuja tai hyvää hyvyyttään toista neuvova. He eivät tunnista käytöksensä vahingollisuutta eivätkä pysty reflektoimaan omaa toimintaansa ja sen vaikuttimia. Osa on todennäköisesti omaksunut negatiiviset käytösmallit jo kasvuympäristöstään eikä ole koskaan joutunut niitä kyseenalaistamaan. On väärinkäsitys, että heikot sosiaaliset taidot tarkoittaisivat aina ujoutta, hermostuneisuutta tai arkuutta, joista on haittaa lähinnä henkilölle itselleen. Hyvin usein ne näkyvät niin, että henkilö itse ei ollenkaan tajua käytöksensä vaikutuksia ja puhuu aivan kaikkea mitä sylki suuhun tuo. Ehkä vielä ihmettelee, että miksi kaikki aina suuttuvat hänelle niin helposti tai lakkaavat yhtäkkiä puhumasta hänelle.
Kiusaaminen ei ole koskaan oikein.
Kiusaaja voi pysähtyä miettimään, että miltä ne pahat sanat/teot itsestä tuntuisi.
Se että puhut koulussa, työpaikalla tms. alituiseen pahaa jostakin, niin mieti ennenkuin avaat suusi.
Se että levittää toisesta juoruja voi olla myös rangaistavaa.
Kukaan ei valitse ulkonäköään ja normaali ihminen osaa pitää suun kiinni.
Jos ei pidä jostakin henkilöstä niin silloin ei tarvitse olla tekemisissä.
Lähes kaikki kiusaa. Katsokaa vaikka kultamekkoiinan ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Melkein aina syy on joko vakavaa laatua oleva persoonallisuushäiriö tai huonot sosiaaliset taidot. Antisosiaalinen tai narsistinen persoonallisuus on sisimmältään niin vioittunut, että kykenee saamaan mielihyvää ainoastaan muiden lyttäämisestä ja satuttamisesta. Korkeammalle heidän tunneskaalansa ei yllä. Se toisen kiusaamisestakin saatava mielihyvä on vain väliaikaista mikä voi selittää sen, miksi he ovat usein ns. elämäntapakiusaajia. Huippu pitää tavoittaa vain uudestaan ja uudestaan, vaikka sieltä tullaan aina yhtä nopeasti alas.
Sosiaalisesti kehittymätön ihminen ei taas tajua kiusaavansa vaan on omasta mielestään vain sarkastinen, läpänheittäjä, totuudenpuhuja tai hyvää hyvyyttään toista neuvova. He eivät tunnista käytöksensä vahingollisuutta eivätkä pysty reflektoimaan omaa toimintaansa ja sen vaikuttimia. Osa on todennäköisesti omaksunut negatiiviset käytösmallit jo kasvuympäristöstään eikä ole koskaan joutunut niitä kyseenalaistamaan. On väärinkäsitys, että heikot sosiaaliset taidot tarkoittaisivat aina ujoutta, hermostuneisuutta tai arkuutta, joista on haittaa lähinnä henkilölle itselleen. Hyvin usein ne näkyvät niin, että henkilö itse ei ollenkaan tajua käytöksensä vaikutuksia ja puhuu aivan kaikkea mitä sylki suuhun tuo. Ehkä vielä ihmettelee, että miksi kaikki aina suuttuvat hänelle niin helposti tai lakkaavat yhtäkkiä puhumasta hänelle.
Sosiaalinen kehittymättömyys liittyy juuri näihin persoonallisuushäiriöihin.
Kysy persuilta.