Miksi nykyään ei välitetä hautajaisetiketistä?
Ei ole mustia pukuja ja mustia jakkupukuja tai mekkoja, tai ainakin mustaa bleiseria ja hametta tai housuja, vaan mitä lie tummaa ja jopa värikästä. Kengissäkin oikaistaan ja harvalla on enää asiallisia nahkaisia kävelykenkiä tai avokkaita.
Miksi yritetään uudistaa perinteitä?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät käytöstavat kunniaan, niitä ei saa vaikka pukeutuisi kuinka etiketin mukaan, se on käynyt tässä ketjussa hyvin selväksi.
Ei vaan nimenomaan minussa ainakin herättää kunnioitusta etiketin mukaan pukeutunut ihminen ja muutenkin. Hautajaiset ovat niitä harvoja juhlia joissa pitää pukeutua tietyllä tavalla. Ylioppilasjuhlat ja syntymäpäiväjuhlat ovat ihan eri asiat, silloin voi pukeutua vaikka siihen keltaiseen tai vaaleanpunaiseen.
Sekin on kunnioitusta, jos hautajaiset järjestetään vainajan toiveiden mukaan etiketistä poiketen. Vaatteilla ei surra.
Silloin se vainajan toive esitetään kutsussa kaikille vieraille, niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä toisten vaatetusta.
Kaikki vaan ei kunnioita sitä toivetta vaikka se olisikin tiedossa, koska pyhä etiketti. 🙏
Se on sitten niiden murhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät käytöstavat kunniaan, niitä ei saa vaikka pukeutuisi kuinka etiketin mukaan, se on käynyt tässä ketjussa hyvin selväksi.
Ei vaan nimenomaan minussa ainakin herättää kunnioitusta etiketin mukaan pukeutunut ihminen ja muutenkin. Hautajaiset ovat niitä harvoja juhlia joissa pitää pukeutua tietyllä tavalla. Ylioppilasjuhlat ja syntymäpäiväjuhlat ovat ihan eri asiat, silloin voi pukeutua vaikka siihen keltaiseen tai vaaleanpunaiseen.
Sekin on kunnioitusta, jos hautajaiset järjestetään vainajan toiveiden mukaan etiketistä poiketen. Vaatteilla ei surra.
Jos saisin sellaisen kutsun jossa ilmoitetaan että voi pukeutua toisiin väreihin kun mustaan tuntisin itseni aluksi epämukavaksi.. ilmaisen itseäni vahvasti vaatteilla. Myös se että päähän iskostunut juuri se vanhoillinen ja perinteinen ajatusmalli että hautajaisiin pelkästään mustaa kaulasta alaspäin ja mekonkin pitää olla nilkkoihin asti ulottuva... Mutta toisaalta ihan kiva että välillä on jotain erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumisetiketti puuttuu aika monelta. Mieheni suku on kotoisin pk- seudulta, sivistyneitä ihmisiä suurin osa mutta silti hänen lähisuvullaan ei tunnu olevan mitään käsitystä juhlapukeutumisesta tai etiketistä yleensäkään. Neulepuserossa ja farkuissa menevät lähes kaikkiin juhliin.
Mieheni halusi opetella pukeutumaan eri tilaisuuksiin sopivasti ja olen auttanut häntä pyydettäessä vaatevalinnoissa. Hän sanoo toisinaan ihmettelevänsä esimerkiksi työpaikan juhlaillalliselle hupparissa ja likaisissa lenkkareissa osallistuvia- riippuu tietysti juhlapaikastakin, mutta eikö ihmiset omista edes yhtä kauluspaitaa ja siistejä farkkuja? Näiden lisäksi edes yksi rento pikkutakki ja siistit kävelykengät niin pärjää pitkälle.
Itse olen maaseudulta kotoisin mutta eri tarkoituksiin oli eri vaatteet ja opin jo lapsena pukeutumis etiketin sekä ruokailuetiketin ja muut sivistykseen kuuluvat perusasiat. Olisi mukava säilyttää tässä maassa edes joitain perinteitä ja hyviä tapoja.
Tästä kommentista paistaa niin selvästi läpi maalaisuus, näitä tuppukylien etiketintuntijoita eli omasta mielestään suuriakin asiantuntijoita on nykyään pääkaupunkiseudulla ihan liikaa, luulevat olevansa hienoja ja sivistyneitä ja opettavansa hölmöjä stadilaisia, vaikka huokea ja huonosti istuva polyesterpikkutakki ei osoita alkeellisintakaan tyylitajua. Onko koskaan tullut mieleen, että etiketti saattaa kaupungissa olla vähän erilainen kuin siellä kotona perähikiällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumisetiketti puuttuu aika monelta. Mieheni suku on kotoisin pk- seudulta, sivistyneitä ihmisiä suurin osa mutta silti hänen lähisuvullaan ei tunnu olevan mitään käsitystä juhlapukeutumisesta tai etiketistä yleensäkään. Neulepuserossa ja farkuissa menevät lähes kaikkiin juhliin.
Mieheni halusi opetella pukeutumaan eri tilaisuuksiin sopivasti ja olen auttanut häntä pyydettäessä vaatevalinnoissa. Hän sanoo toisinaan ihmettelevänsä esimerkiksi työpaikan juhlaillalliselle hupparissa ja likaisissa lenkkareissa osallistuvia- riippuu tietysti juhlapaikastakin, mutta eikö ihmiset omista edes yhtä kauluspaitaa ja siistejä farkkuja? Näiden lisäksi edes yksi rento pikkutakki ja siistit kävelykengät niin pärjää pitkälle.
Itse olen maaseudulta kotoisin mutta eri tarkoituksiin oli eri vaatteet ja opin jo lapsena pukeutumis etiketin sekä ruokailuetiketin ja muut sivistykseen kuuluvat perusasiat. Olisi mukava säilyttää tässä maassa edes joitain perinteitä ja hyviä tapoja.
Tästä kommentista paistaa niin selvästi läpi maalaisuus, näitä tuppukylien etiketintuntijoita eli omasta mielestään suuriakin asiantuntijoita on nykyään pääkaupunkiseudulla ihan liikaa, luulevat olevansa hienoja ja sivistyneitä ja opettavansa hölmöjä stadilaisia, vaikka huokea ja huonosti istuva polyesterpikkutakki ei osoita alkeellisintakaan tyylitajua. Onko koskaan tullut mieleen, että etiketti saattaa kaupungissa olla vähän erilainen kuin siellä kotona perähikiällä?
Mieheni on kotoisin maalta ja pukeutuu aina asiallisesti kaikenlaisiin tilaisuuksiin. Vaikka juhlakengät käytetyt, lankkaa ne ja kiillottaa. Päällä siisti kauluspaita ja liituraita puvuntakki ja housut. Ei se paljoa vaivaa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se vainajan toive esitetään kutsussa kaikille vieraille, niin ei tarvitse kenenkään ihmetellä toisten vaatetusta.
Ihmetteletkö sitten muuten toisten vaatetusta hautajaisissa, jos sinulle ei ole etukäteen ilmoitettu, että jotkut voi osallistujat pukeutua muuhunkin kuin mustaan tai tummaan?
Kai käsität, että kaukaisemmat sukulaiset ja muut vieraat ei ole hautajaisissa täysin samassa asemassa kuin lähiomaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa muuhun väriin kuin mustaan pukeutuneita vainajan omaisia kunnioittaa, niin varmasti kaikille parempi, että jätät menemättä.
Hautajaiset ei ole mikään sukulaistädin "no mun mielestä olis kivaa ja kunnioittavaa jos kaikki olis yhtä mustissa" -leikki, vaan se on ennen kaikkea omaisille viimeiset hyvästit vainajalle. Omaiset määrää hautajaisten kulun muutenkin, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa muuhun väriin kuin mustaan pukeutuneita vainajan omaisia kunnioittaa, niin varmasti kaikille parempi, että jätät menemättä.
Hautajaiset ei ole mikään sukulaistädin "no mun mielestä olis kivaa ja kunnioittavaa jos kaikki olis yhtä mustissa" -leikki, vaan se on ennen kaikkea omaisille viimeiset hyvästit vainajalle. Omaiset määrää hautajaisten kulun muutenkin, et sinä.
Aliarvioit minun suhtautumista hautajaisiin kuin se olisi minulle joku leikki??
Mun mummolla oli tapana pitää joka kesä puutarhajuhlat ja viime kesänä hänen vointinsa heikkeni ja hän joutui sairaalaan. Hän ilmoitti toiveensa, että muistotilaisuus tulee olla menneiden vuosien puutarhajuhlien kaltainen tilaisuus. Sellaisen hän myös sai ja kukaan ei kyseenalaistanut, kun kutsuessa tämä kerrottiin. Mustaa ei ollut kenelläkään, valkoista ja beigeä näkyi eniten, myös muita värejä. Minun mielestäni me teimme oikein, kun kunnioitimme liki sata vuotiaan viimeistä toivetta.
Täällä ne jotka eivät välitä mistään etiketistä tuntuvat olevan niitä ylimielisimpiä. Varmasti katsovat niitä jotka ovat pukeutuneet asiallisesti päästä varpaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ne jotka eivät välitä mistään etiketistä tuntuvat olevan niitä ylimielisimpiä. Varmasti katsovat niitä jotka ovat pukeutuneet asiallisesti päästä varpaisiin.
Jos osaisit lukea, niin huomaisit asian olevan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaisit lukea, niin huomaisit asian olevan päinvastoin.
Kyllä osaan lukea, kiitos vain. Olen puhunut, en halua väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan random sukulais- tai naapurintäti ei ole hautajaisten päätähti sillä tavalla, että heillä olisi mitään oikeutta arvostella negatiiviseen sävyyn hautajaisia tai edes omaisten pukeutumisen väriä.
On itse asiassa Suomessakin kirkkorakennuksia jossa epäpuhtaassa tilassa olevilla naisilla oli oma pikku kammarinsa jonne saarna kuului mutta naisia ei näkynyt. Olikohan jossain linnan kirkossa vielä jäljellä, monesta kirkosta tosin purettu. Sanottiin että nainen oli epäpuhdas kuukautistensa aikana ja saatuaan lapsen. Tuore äiti kirkotettiin erityisessä seremoniassa, sitten hän sai taas mennä krikkoon.
Tässä kirkottamisesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkottaminen
Pitääpäs muistaa kirjata testamenttiin, että hautajaisiini asetettakoon ovelle portsari, joka raakkaa armotta tennarilliset, farkulliset, t-paitaiset ja muut tilaisuuden arvokkuutta loukkaavat vierailijat pois heti kättelyssä.
Tietysti tämä on hieman liioittelua, koska suvussamme osataan etikettiä noudattaa neuvomattakin. Olkoon kuitenkin siltä varalta että joku pariutuu AV-WT:n tai muun junttieinarin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan random sukulais- tai naapurintäti ei ole hautajaisten päätähti sillä tavalla, että heillä olisi mitään oikeutta arvostella negatiiviseen sävyyn hautajaisia tai edes omaisten pukeutumisen väriä.
Toisten arvosteluhan rikkoo etikettiä iiiik :DDD
Tyylitaju on ihmisillä erilainen, toiset eivät ole perillä hautajaisetiketistä, toiset eivät siihen liittyvästä pukeutumisesta ja nuoret nyt on aina nuoria muutenkin, silti, tärkein hautajaisetiketti aina on että saapuu paikalle jättämään jäähyväiset vainajalle ja tukemaan lähiomaisia. Se on kauniisti tehty.
Vierailija kirjoitti:
Onko koskaan tullut mieleen, että etiketti saattaa kaupungissa olla vähän erilainen kuin siellä kotona perähikiällä?
Voisitko kertoa siitä etiketistä vähän lisää?
Vierailija kirjoitti:
Pitääpäs muistaa kirjata testamenttiin, että hautajaisiini asetettakoon ovelle portsari, joka raakkaa armotta tennarilliset, farkulliset, t-paitaiset ja muut tilaisuuden arvokkuutta loukkaavat vierailijat pois heti kättelyssä.
Tietysti tämä on hieman liioittelua, koska suvussamme osataan etikettiä noudattaa neuvomattakin. Olkoon kuitenkin siltä varalta että joku pariutuu AV-WT:n tai muun junttieinarin kanssa.
Nuo sinun lapselliset kirjoituksesi "erikettiä noudattamattomista" antaa sinun käytöksestäsi kovin ikävän kuvan. Ettet vaan olisi itse juuri sitä miksi nyt yrität muita mollata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten arvosteluhan rikkoo etikettiä iiiik :DDD
Niin rikkoo, nimittäin käytösetikettiä.
Kaikki vaan ei kunnioita sitä toivetta vaikka se olisikin tiedossa, koska pyhä etiketti. 🙏