Suosikkitäytteesi kasvispiirakkaan - saa olla myös maitotuotteita
Kinkku- ja kalaversiot on myös. Olen itse sekasyöjä, mutta piirakoissa suosikkini on kasvisversio. Laitan joidenkin inhoamaa munakermaa, mutta jutun juoni on että sitä ei laiteta kuin 1/3 ohjeen määrästä ja sen sijaan enemmän juustoraastetta. Se paksu munakerma on minustakin ällö. Kermaviilistä en pidä.
Tämä ei ole juhlaruoka, vaan talkooporukan suolainen on minun vastuullani. Makkaraa ja salaattia on myös tarjolla ja grillissä on kesäkurpitsaa eli kaikille pitäisi olla jotain. Meillä on siinä kauppa lähellä - alle kilometri - eli jos joku ei löydä mieleistään, voidaan hakea sieltä jotain.
Kommentit (29)
Omat suosikkini kasvisversioista ovat feta-aur.kuiv.tomaatti-pestopiirakka ja aurajuusto-suppilovahveropiirakka.
Tein kerran purjo-sipuli-paprika -piirakan. Päälle mozzarellaraastetta. Oli ihan hemmetin hyvää!
Mietin josko kokeilisi samaa mutta lisäten vielä fetajuustoa...
Joku herkkusieni-sipuli-paprika voisi olla myös toimiva.
Meillä paras menekki on parsakaali-fetapiirakalla. En ole koskaan täytteeseen muistanut kermaviiliä ostaa, käytän kermaa, turkkilaista jukurttia jne. Laitan vielä lisäksi juustoraastetta, ensin siihen fetan ja parsakaalin päälle (+mausteet), sitten tuo kera-muna-turkkilainen jukurttiseos ja sen päälle lisää juustoraastetta. Ei ole ehtinyt koskaan vanheta...
Pinaatti-sipuli. Valkosipulia ja basilikaa myös. Jos maitotuotteita tahtoo lisätä, feta.
Minäkään en voi sietää muna-maitoa ja siksi en sellaista käytä. Kasvispiirakoiden täytteet pysyvät koossa yleensä ihan sellaisenaan, kun täytteen on käyttänyt pannulla ja painelee tiiviisti. Juusto täytteen seassa ajaa tosiaan muna-maidon asian, jos sellaista tahtoo käyttää. Ihan pelkällä vege-meiningillä saman asian ajaa myös esim. ruokalusikallinen tai pari soijajauhoa tai vastaavat (googleta), jos huolettaa, että täytteet ei muuten pysy kasassa.
Kantarelli, purjo, sipuli, koskenlaskija ruoka&dippi voimakas, kananmuna.
Ai luoja, mikä piirakka!
Vierailija kirjoitti:
-Kana, paprika, sipuli, carry-mauste
-Feta, oliivi, kirsikkatomaatti
-Cheddar, jalapeno, chili
-kana, paprika, sipuli, texmex-mauste
-Tonnikala, sipuli, valkosipuli
-Vuodenjuusto, kirsikkatomaatti, basilika
Kana ja tonnikala käy mielestäsi kasvisruokaan. Toivottavasti et ikinä laita kasvissyöjille mitään tarjottavaa, kun tietosi on noin umpisurkeaa tasoa
Paprika, sipuli, chili, fetajuusto.
Korjaan tähän, että alkuperäisessä ohjeessa oli (n 15v sitten) niitä tomaatteja. Nykyohjeessa ei näköjään ole. Laitan päälle itse vielä juustoraastetta.