Onko muita, joiden puoliso ei koskaan lähde mihinkään / ovat aina kotona?
Meillä on tämä tilanne. Mies ei IKINÄ ole poissa kotoa, ei ikinä (työpäivää lukuun ottamatta). Jos hän jossain käy, on hänellä aina kova kiire takaisin kotiin. Työmatkat ovat hänelle kuin punainen vaate ja yrittää aina minimoida matkustusajan minun silmiin järjettömillä konsteilla, kuten yöllä matkustamalla ja valvomalla.
Jos hän on joskus hairahtuu johonkin lupautumaan, kuten kavereiden kanssa yön yli reissuun tai edes johonkin illanviettoon, niin hän alkaa monta päivää ennen h-hetkeä harmitella asiaa ja usein on käynyt niin, että hän sitten peruu lopulta osallistumisensa tyystin.
Hänestä on tosi kurjaa, jos minä lähden työmatkalle / koulutukseen / tyttöjen reissuun tai illanviettoon. Hän alkaa osoittaa mieltään jossain vaiheessa aina tai antaa palaa suoraa valitusta niin, että lähden kotoa apealla mielellä.
Eikä siinä sinänsä mitään, ihan hienoahan se on, jos ihminen tykkää olla kotonaan. Mutta joskus IHAN VAAN JOSKUS olisi rentouttavaa olla YKSIN kotona... Voitteko ymmärtää mun tilannetta? Jos tsemppaan ja kannustan häntä lähtemään, hän saattaa raivostua silmittömästi, koska "usutan häntä johonkin mitä hän ei halua" tms.
Kukaan muu samassa tilanteessa? EIkö ole ahdistavaa....?!!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin, oikeastaan ihan vähän aikaa sitten kun ei ollut somea, televio vain muutamassa kodissa,
ja puhelimet oli langallisia. Ihmiset/puolisot pääsääntöisesti viihtyi keskenään. Jokin on muuttunut.
Silloin oli ehkä enemmän sitä puuhaa kotona, tehtiin kaikenlaista? Ei ollut tiskikonetta, ei pakastimia, ei automaattipesukoneita, ei eineksiä. Tehtiin saunapuita, keiteltiin mehuja, säilöttiin, mankeloitiin, tehtiin käsitöitä. Telkkarista tuli ohjelmaa vain iltaisin muutama tunti. Ei istuskeltu toimettomana.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan molemmat aina kotona. Ei, ei se ole introvertille koti-ihmiselle ahdistavaa vaan ihanaa.
Minusta ihmsitä ei voi oikein toivoa/vaatia/odottaa lähtemään omasta kodistaan, vaan jos sitä yksinoloaikaa haluaa, täytyy mennä jonnekin itse.
Ap:n aloituksesta tuli ilmi se, että jos hän itse on lähdössä johonkin, niin puolison ulina ja valitus asiasta alkaa jo hyvissä ajoin. Se ei ole todellakaan oikein. Jos itse ei halua milloinkaan mihinkään lähteä, pysyköön sitten kotona, mutta antakoon toisen mennä ilman että vinkuu ja valittaa niin paljon että vie lähtijän ilon koko asiasta. Niin koettua aikoinaan.
Ei ihan noin pahasti mutta mun mies käy tasan kesäjuhlissa ja pikkujouluissa ja kerran vuodessa ehkä jossain urheilutapahtumassa katsomassa tai työporukan kans muutamalla kaljalla. Tekee etätöitä kotona että käytännössä aina kotona. Toki lenkkeilee ja muuta urheilua mutta ei yhtään pidempiä poissaoloja. Pari urheilukertaa tulee viikossa usein minun kanssani.
Minua ei haittaa niinkään se että en saa olla yksin kotona kuin se, ettei miehellä oikein ole omaa elämää. Mulla on paljon kavereita ja ystäviä ja mua pyydetään tämän tästä jonnekin tai järkkään jotain itselle ja kavereille.
Kun mies lähtee johonkin hän tekee sen lähes aina mun kanssani. Toisaalta hän ei kärsi tästä niin kaikki sen suhteen hyvin.
Ymmärrän ongelman. Olette erilaisia ja siinä on se suurin "ongelma", lopulta. Ei niin, että jompi kumpi teistä tekisi oikein tai väärin, tai olisi sen enempää oikeassa tai väärässä. Olette vain liian erilaisia.
Itse erosin joku aika sitten samanlaisesta parisuhteesta. Minä olin se, joka kaipasi välillä omaa tilaa, aikaa ja kavereita. Mies ei koskaan, halusi olla aina vain kahdestaan ja yhdessä olisi pitänyt keksiä kaikki tekeminen sekä oleminen, harvoin nähtiin ketään muita. Se alkoi ahdistamaan itseäni vuosien kuluessa koko ajan enemmän ja enemmän. Kaipasin muutakin ja ystävien kanssa tekemistä myös. Harvoista omista menoistani alkoi tulla koko ajan enemmän sanomista, viikkojen mielen osoitusta ja riitaa. Viimeisin niistä kestikin jo stten 3kk. Ymmärsin, ettei asiaan tule muutosta. Riidat ja mielen osoitus paheni suhteen edetessä yhä pahemmaksi, jos koskaan mitään omaa olisi ollut.
Lopulta ymmärsin, että "katsotaan maailmaa" niin eri näkökulmasta, että yhteistä ymmärrystä siitä ei tule syntymään koskaan. Tuntui kuin olisin ollut vankilassa kaikki vapaus vietynä. Ja lähdin. Se on tuntunut hyvältä ja oikealta päätökseltä.
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan molemmat aina kotona. Ei, ei se ole introvertille koti-ihmiselle ahdistavaa vaan ihanaa.
Minusta ihmsitä ei voi oikein toivoa/vaatia/odottaa lähtemään omasta kodistaan, vaan jos sitä yksinoloaikaa haluaa, täytyy mennä jonnekin itse.
Ap:n aloituksesta tuli ilmi se, että jos hän itse on lähdössä johonkin, niin puolison ulina ja valitus asiasta alkaa jo hyvissä ajoin. Se ei ole todellakaan oikein. Jos itse ei halua milloinkaan mihinkään lähteä, pysyköön sitten kotona, mutta antakoon toisen mennä ilman että vinkuu ja valittaa niin paljon että vie lähtijän ilon koko asiasta. Niin koettua aikoinaan.
No just tämä pisti silmään. Ei kauheen mukavaa tällainen kontrollointi. Itsellä vähän sama ongelma, oon menevä ja tykkään olla ihmisten kanssa, mies viihtyy kotona. Onhan se ärsyttävää, tykkäisin joskus olla omassa rauhassa kotona. Mies aina pitää telkkaria päällä tai pelailee pkeikkaa ja valittaa jos haluan että laittaa kuulokkeet. Ja valittaa kun itse olen niin paljon menossa. Välillä pyydän häntä mukaan jos vaikka kaverilla on mies myös mukana ja joskus valitusten kera hän suostuukin tulemaan mutta sekin on raskasta kuunnella sitä valitusta. Useimmiten annankin olla kotona mutta sitten saa kuulla kuinka en ole hänen kanssa ja aina menossa. Kyllä hänen kanssakin olen mutta kaipaan muitakin ihmissuhteita ja eri paikkoja ( en biletä ja ryyppää), esim tykkään olla luonnossa. Lapset on jo isoja, heidän kanssa pienenä myös liikuttiin paljon eri puistoissa, luonnossa ym. Nuorempana mies ei ollut noin kotihiiri/kontrolloiva, huolestuttavaa tämä muutos.
Tämä on oleellista. Puolison läsnäolo ei stressaa lainkaan. Voimme puuhastella yhdessä, voimme tehdä omiamme, jutella tai olla hiljaa. Ennen häntä minulla saattoi käydä kotona vieraita kerran pari vuodessa.