Yle: tulevaisuuden opettajat ovat itsekeskeisiä ja mukavuuden haluisia, kertoo opiskelijoille teetetty kysely
Suurin osa opettajiksi opiskelevista haluaa toteuttaa itseään ja elää mukavaa elämää. Vain kolmasosa tulevista opettajista haluaa edistää yhteiskunnallisia asioita, kertoo tutkimus.
Tutkija Elina Kuusisto on tutkinut kollegansa Inkeri Rissasen kanssa Tampereen yliopiston opettajaopiskelijoiden elämänpäämääriä.
Suurin osa opettajaksi opiskelevista osoittautui elämänpäämääriltään itsekeskeisiksi.
Kommentit (34)
Opettajat haluavat elämää koulun ulkopuolella? Mihin tämä maailma on menossa?
Yleensä töitä tehdään palkan takia, ei yhteiskunnallisten asioiden edistämisen takia. Miksi opettajat olisivat poikkeus? Jos haluaa edistää yhteiskunnallisia asioita, silloin varmaan lähtee mukaan politiikkaan.
Onko tämä vain suomalainen tapa käsitellä todellisuutta vai esiintyykö muissakin kulttuureissa tätä, että ihminen on itsekäs jos ei suostu kärsimään vuosikymmeniä?
Opettajan ammatti ei ole edistää yhteiskunnallisia asioita vaan opettaa.
Jos halutaan opettajiksi yhteiskunnallisten asioiden edistäjiä niin koulut pitäisi täyttää poliittisilla agitaattoreilla tyyliin diktatuurit.
Kyllä tämä on pelin henki ylipäätänsä alle 50-vuotiaiden kohdalla. Halutaan nähdä muutakin elämää kuin se työelämä. Halutaan viettää aikaa perheen kanssa. Halutaan matkustella. Halutaan voida hyvin.
Miksi opettajat tekisivät poikkeuksen tässä?
Eihän heillä ole opettamisesta vielä edes kokemusta, kun ovat opiskelijoita vielä.
Suurin osa opettajaksi opiskelevista osoittautui elämänpäämääriltään itsekeskeisiksi.
– He haluavat elämässä olla onnellisia, toteuttaa itseään, saada kodin ja perheen ja elää mukavaa elämää, tutkija Elina Kuusisto kuvailee.
Eivätkö nuo ole normaaleja ihmisten päämääriä ja haaveita? Minkä ihmeen takia opettajien pitäisi olla uhrautuvia, vain ammatilleen ja yhteiskunnallisille asioille omistautuvia lähes marttyyrejä? Ruvetaan toki lietsomaan tällaista ajattelumallia, niin saadaan ajettua loputkin opettajat pois alalta. Todella outo ja jopa kyseenalainen näkökulma aiheeseen tutkijalla.
Huolestuttava asia ettei haluta virkaa vaan keikkatyötä, liksa parempi ja vähemmän duunii.
MUTTA, kuka ajattelee lapsia ja nuoria?
Jatkuvasti vaihtuva ope ei ole hyväksi.
Tähän pitää puuttua.
Hirveetä! Nuoret opettajaksi opiskelevat ihmiset haluavat elää tulevaisuudessa hyvää arkea ja elämää! Hyi hitto miten inhottavaa! Onneksi me muut ei ajatella noin itsekkäästi.
Kuka idiootti nyt menisi töihin minkään muun kuin yhteiskunnallisen muutoksen nimissä. Palkka ja viikonloppuvapaat on vain sivutuote tässä taistelussa.
Minusta on itsekästä vaatia ihmistä luopumaan onnellisuudestaan ja niistä asioista mistä se onnellisuus koostuu. Se on sitä mitä yleensä hyväksikäyttäjät vaatii uhriltaan.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttava asia ettei haluta virkaa vaan keikkatyötä, liksa parempi ja vähemmän duunii.
MUTTA, kuka ajattelee lapsia ja nuoria?
Jatkuvasti vaihtuva ope ei ole hyväksi.
Tähän pitää puuttua.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin edistää yhteiskunnallisia asioita, olisin opiskellut valtiotieteitä tai hallintotieteitä enkä matematiikkaa.
Jos pitäisit ihmisistä olisit opiskellut jotain muuta kuin matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itsekästä vaatia ihmistä luopumaan onnellisuudestaan ja niistä asioista mistä se onnellisuus koostuu. Se on sitä mitä yleensä hyväksikäyttäjät vaatii uhriltaan.
Aivan. Oscar Wildeä mukaillen: itsekkyys ei ole sitä, että elää niin kuin itse haluaa vaan sitä, että vaatii muita elämään niin kuin itse haluaa.
Harva nykyään haluaa ajatella laajempia kokonaisuuksia tai yhteistä hyvää. Ne ovat kuitenkin yhteiskuntarauhan ja hyvinvoinnin edellytys. Vastuu on kaikilla, ei vain opettajilla ja poliitikoilla. Aika on minäkeskeinen.
Mielestäni kyse on vain siitä, että ymmärtääkö tekevänsä yhteiskunnallisesti merkittävää työtä ja suhtautuuko siihen sen tyyppisen vastuun pohjalta. Tämä koskee monia ammatteja. Ei edellytä uhrautumista tai yksityiselämän kaventamista, vaan on asennekysymys, ja asenne tosiaan usein kypsyy vasta työuran edettyä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan ammatti ei ole edistää yhteiskunnallisia asioita vaan opettaa.
Jos halutaan opettajiksi yhteiskunnallisten asioiden edistäjiä niin koulut pitäisi täyttää poliittisilla agitaattoreilla tyyliin diktatuurit.
Toisaalta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan mm. näin:
"Perusopetus tukee oppilaan kasvua ihmisyyteen, jota kuvaa pyrkimys totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen sekä oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. - - Sivistys merkitsee yksilöiden ja yhteisöjen taitoa tehdä ratkaisuja eettisen pohdinnan, toisen asemaan asettumisen ja tietoon perustuvan harkinnan perusteella. - - Sivistynyt ihminen pyrkii toimimaan oikein, itseään, toisia ihmisiä ja ympäristöä arvostaen. - - Perusopetus edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. - - Perusopetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta."
Jos nyt olen ymmärtänyt tämän opeopiskelijoiden elämänpäämäärät -tutkimuksen oikein, niin pointtina oli pohtia, voiko opettaja välittää tällaista arvomaailmaa lapsille, jos omat elämänpäämäärät ovat kovin minäkeskeisiä?
Se on tietty jollain tapaa sääli jos opettajat ei enää koe rooliaan kansan kynttilänä, sivistäjänä, tarpeellisena tai tärkeänä.
JYMYUUTINEN MYÖS OPETTAJAT OVAT IHMISIÄ
Enpä olisi arvannut :DD
Tuota tapahtuu kaikilla aloilla. Tullaan töihin vaan maleksimaan ja hakemaan virtaa että jaksetaan puuhata vapaa-ajalla. Töissä vaan häiritään toisten työntekoa ja lässytetään ja kytätään. Otetaan kone kainaloon ja mennään kotio ehkä töihin.
Jos haluaisin edistää yhteiskunnallisia asioita, olisin opiskellut valtiotieteitä tai hallintotieteitä enkä matematiikkaa.