Työpaikan mobiilisovellus ahdistaa
Meillä on työpaikalla mobiilisovellus joka täytyy ladata omaan henkilökohtaiseen puhelimeen. Sinne tulee useaan kertaan viikossa kaikki tärkeät tiedotteet jotka jokaisen työntekijän tulee tietää. Näitä tiedotteita ei saa lukea työaikana vaan ne luetaan aina päivittäin vaikka olisit neljä viikoa lomalla tai saikuilla.
Tai ihan vaikka vaan 3 pv vapaalla. Voiko työnantaja pakottaa lukemaan nämä tiedotteet omalla ajalla?
Ja sitten jos joku tiedote on mennyt ohi sun huomaamatta niin saat kyllä kulla kuinka surkea työntekijä olet.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyin antamasta omaa puhelintani työnantajan käyttöön ja sain työpuhelimen.
Tuossa vaarana se että et ole pomon silmissä sitten enää se hyvä tyyppi. Oletko varma että haluat hankaluuksia itselles?
-esi henkilö
Vierailija kirjoitti:
no voihan ne viestit lukea milloin vain,mut niihin ei tarvi vastata kuin vasta työajalla. Ei mua haittaa,jos tulee jotain tietoa vapaa-ajalla,osaan ennakoida ja jos on työvuorojen vaihdoista kyse. Ihan normi taitaa olla se,et saatetaan työvuoron jälkeen kysyä vaikka sairastapauksessa,pääsetkö? Mutta yleisemmin,niin vastaa vasta työajalla.
Ei ole työvuoroista kyse. Vaan esim ihan käytännön asioista.
Esim huomisesta lähtien toimitaan jossakin asiassa toisin kuin ennen.
7.5.2023 lähtien toimit näin ja näin.
Uusi ohje joka koskee sitä ja sitä asiakasryhmää
jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyin antamasta omaa puhelintani työnantajan käyttöön ja sain työpuhelimen.
Tuossa vaarana se että et ole pomon silmissä sitten enää se hyvä tyyppi. Oletko varma että haluat hankaluuksia itselles?
-esi henkilö
Sinä se hankala itse olet. Et voi ketään pakottaa tekemään yhtään ilmaista työtä "esi henkilö"
Tämä on nykyaikaa. Tulevaisuudessa entistä enemmän ja enemmän vaaditaan työntekijöiltä työtä josta ei saa korvausta. Oisko sunkin aika alkaa etsimään uutta duunia jos tuo asia ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no voihan ne viestit lukea milloin vain,mut niihin ei tarvi vastata kuin vasta työajalla. Ei mua haittaa,jos tulee jotain tietoa vapaa-ajalla,osaan ennakoida ja jos on työvuorojen vaihdoista kyse. Ihan normi taitaa olla se,et saatetaan työvuoron jälkeen kysyä vaikka sairastapauksessa,pääsetkö? Mutta yleisemmin,niin vastaa vasta työajalla.
jne jne
Tällaiset viestit kuuluvat kyllä työajalla luettavaksi. En ymmärrä, miksi nämä pitäisi lukea ennen työvuoron alkua. Varsinkin, jos siihen ei mene kuin pari minuuttia. Kukaan ei sinä aikana kuole tai joudu odottamaan palvelua liian kauan, jos vilkaisee tiedotteet pikaisesti puhelimesta.
Kaikkeen ei tarvitse suostua vaikka työpaikka onkin. Jos suostuu voi sitten jatkossakin joutua.
Firman puhelimessa on firman sähköposti, sitä saa lukea milloin tahansa.
Outoa että on oma applikaatio tosin.
Mun puhelin on aina keittiön pöydällä ja kellä vaan perheenjäsenellä oikeus päästä siihen. Mitähän tapahtuisi olisi tuollainen työsovellus ja he lukisivat myös sitä? Ei varmaan mitään seuraamuksia koska mun oma puhelin ei työpuhelin...
Ihme urputusta. Jokainen selailee kokoajan kännykkää niin äkkiäkö nuo tiedotteet lukee olipa sitten oma- tai työaika kyeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne jne
Tällaiset viestit kuuluvat kyllä työajalla luettavaksi. En ymmärrä, miksi nämä pitäisi lukea ennen työvuoron alkua. Varsinkin, jos siihen ei mene kuin pari minuuttia. Kukaan ei sinä aikana kuole tai joudu odottamaan palvelua liian kauan, jos vilkaisee tiedotteet pikaisesti puhelimesta.
Meilläkin on ohjeistuksena että viestit ja ilmoitukset pitää lukea ennen työvuoroa. Periaatteessa niiden lukeminen vasta työaikana on mahdotonta, koska nuo ilmoitukset saattaa olla sellaisia että niistä on pakko tietää etukäteen. Vaikkapa se että pitää perehtyä johonkin yllättävään muutokseen, tietyn oven lukkokoodit jouduttiin uusimaan ennenaikojaan tai että ovesta y ei saa mennä maanantaina klo 13-16 aikaan tai aiheutat hälytyksen.
Minä olen ottanut tavaksi tarkistaa ne juurikin ennen työvuoroa, muuten kyseinen sovellus on aina hiljennettynä. Tämäkin on aiheuttanut pari kertaa närää, mutta en suostu kyttäämään puhelintani vapaa-ajalla vain työjuttujen takia.
Olisi kiva tietää mikä työpaikka, niin osaisi kiertää sen kaukaa? Oliko tässä hoitoala kyseessä?
En suostuis. Oma puhelin ei ole työpuhelin. Pyydä puhelin työnantajalta. En käyttänyt omaa puhelinta sähköpostien lukemiseen. Oli pakko rajata ylikuormitettu ja joka suuntaan laajeneva työ jollakin tavalla. Ei onnistunut. Paloin loppuun viimeisen kerran.
Ei voi olla niin, että on pakko lukea nuo ilmoitukset ennen työvuoron alkua. Miten kyseinen työnantaja on selvinnyt ennen älypuhelinaikaa? Jos tulee jotain huippukiirellistä eteen, niin esimies osaa varmaan ihan soittaa alaisilleen ja tiedottaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin, että on pakko lukea nuo ilmoitukset ennen työvuoron alkua. Miten kyseinen työnantaja on selvinnyt ennen älypuhelinaikaa? Jos tulee jotain huippukiirellistä eteen, niin esimies osaa varmaan ihan soittaa alaisilleen ja tiedottaa asiasta.
Tämä. En ole koskaan ennen kuullut että työaikana ei tiedotteita luettaisi. Työnantajan tulee lisätä se 5-10 minuuttia työaikaan / vuoro nimikkeellä s-postin ja ajankohtaisten asioiden läpikäynti jos ei muka muuten työvuorossa ole aikaa niitä lukea.
Ostat Doron ja sanot, että ei ole muuta puhelinta. Pyydät tiedotteet sähköpostilla.
Sano, että puhelimesi on nokia 3310.
Onko jostain hoitajavälityksestä kyse?
Työasiat työaikana. Mä joskus alotin kanssa työpaikassa, jossa imettiin työntekijöistä kaikki mitä vaan pystyttiin. Ja laittomia asioita oli paljon, ensimmäiseksi kieltäydyin tosta sovelluksesta. Ei todellakaan. Enkä myöskään avannut työpaikan whatsuppia vapaalla. Kyllä myymäläpäällikkö siitä valitti, mutta laillisesti hän ei sitä voinut pakottaa.
Minua pysty kukaan kiusaamaan/pelottelemaan, tosin ymmärrän kyllä että voi painostus olla liikaa tuollaisessa tilanteessa jos on vähän ujompi ihminen. Suosittelen karkaamista. Työpaikka ei kuulosta kovin hyvältä.
Omaan puhelimeen ei ladata mitään työnantajan sovelluksia, piste.
Jos puhelin on sekä työ, että henkilökohtaisessa käytössä, niin harkinnan mukaan joko lataa tai sitten hankkii toisen puhelimen ei-työkäyttöön.
Mitä jos käytössä on puhelin, johon ei sovelluksia voi ladata? Näitäkin "detoksaajia" nykyään löytyy jonkin verran.