Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa RKP:n kannattajista ihmettelee,

Vierailija
05.05.2023 |

miksi puolue on mukana hallitusneuvotteluissa.
Kumppaninahan on sellainen, jolla on todella vahvoja antipatioita RKP:n tärkeinä pitämiä asioita kohtaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tvång kirjoitti:

Suurin osa ei kyllä ihmettele, koska RKP edistää omia tavoitteitaan parhaiten juuri hallituksessa.

Oppositiossa se ei voi sanella koelipakkoaan, hallituksessa voi.

Mitä ihmeen kielipakkoa. Se ruotsin kielen asema suomalaisessa yhteiskunnassa on jo vahvistettu asia. Ei ole mitään tarvetta sanella mitään kielipakkoja.

Perustuslain kansalliskieli on eri asia kuin ruotsin pakollinen opetus kouluissa. Jälkimmäisestä väännetään.

No, mutta sinähän voit sanoa lapsillesi, että riittää kun sen verran suoritat sitä ruotsin opiskelua, että pääset läpi.

Jos se ei teille ole tärkeä.

Siksi toisekseen, eikö se ruotsi tule b-kielenä eteen kutosluokalla. Ja sitä jatkuu yläasteen verran eli muutaman vuoden. Yläasteen jälkeen se, joka ei ruotsia siedä, menee varmaankin ammattikouluun...

No, mitä sen ruotsin tilalle sitten tulisi. Että pitäisi tuntimäärää saada vähennettyä, sekö on syynä kun haluatte ruotsin pois?

Kuinka moni suomalaisista itse asiassa vihaa ruotsin opiskelua niin paljon, että haluaa sen kouluopetuksesta pois?

Joku muutama muutenkin koulussa huonosti menestynyt... Eikö ole hyvä antaa lapselle mahdollisuus... jospa hän itse aikuisena vaikka kokisikin ruotsin kielen alkeiden osaamisen hyväksi asiaksi...

"Kuinka moni suomalaisista itse asiassa vihaa ruotsin opiskelua niin paljon, että haluaa sen kouluopetuksesta pois?"

Varmasti aika moni.

Niin, ehkä sun tuttavapiirissä. Mun tiedossani ei ole yhtäkään ihmistä, joka kokisi elämänsä suurimmaksi vaikeudeksi sen, että joutui koulussa lukemaan ruotsia... Niin, että vieläkin vtuttaa...

Omassa kuplassa on kiva elää.

Veljeltäni oli YO-kokeesta selviäminen hiuskarvan varassa. Häntä vituttaa aihe vielä näin yli 20 vuotta myöhemminkin.

Todellisuus on itse keksittyjä satuja ihmeellisempää.

No, miten hän selvisi englannista? Turha sitä on koko koulusysteemiä syyttää, jos ruotsin opiskelu ei ole sujunut. Ruotsi ei ole sen vaikeampi kieli kuin joku englanti. Vai oliko ruotsi ainoa kieli äidinkielen lisäksi jonka kirjoitti.

Oma vika. Jos pärjää matematiikassa, en voi millään uskoa, ettei pysty suoriutumaan ruotsin kielen lukio-opinnoista.

Vierailija
22/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tvång kirjoitti:

Suurin osa ei kyllä ihmettele, koska RKP edistää omia tavoitteitaan parhaiten juuri hallituksessa.

Mitä ihmeen kielipakkoa. Se ruotsin kielen asema suomalaisessa yhteiskunnassa on jo vahvistettu asia. Ei ole mitään tarvetta sanella mitään kielipakkoja.

Perustuslain kansalliskieli on eri asia kuin ruotsin pakollinen opetus kouluissa. Jälkimmäisestä väännetään.

No, mutta sinähän voit sanoa lapsillesi, että riittää kun sen verran suoritat sitä ruotsin opiskelua, että pääset läpi.

Siksi toisekseen, eikö se ruotsi tule b-kielenä eteen kutosluokalla. Ja sitä jatkuu yläasteen verran eli muutaman vuoden. Yläasteen jälkeen se, joka ei ruotsia siedä, menee varmaankin ammattikouluun...

No, mitä sen ruotsin tilalle sitten tulisi. Että pitäisi tuntimäärää saada vähennettyä, sekö on syynä kun haluatte ruotsin pois?

Kuinka moni suomalaisista itse asiassa vihaa ruotsin opiskelua niin paljon, että haluaa sen kouluopetuksesta pois?

Joku muutama muutenkin koulussa huonosti menestynyt... Eikö ole hyvä antaa lapselle mahdollisuus... jospa hän itse aikuisena vaikka kokisikin ruotsin kielen alkeiden osaamisen hyväksi asiaksi...

Veljeltäni meinasi aikoinaan jäädä ruotsin takia YO-paperit saamatta. Itse olen asunut Ruotsissa lapsena, joten autoin häntä, mutta olipa koko homma oikea inhon irvistys. Englannin hän onneksi oppi jo lapsena hyvin taivaskanavien piirrettyjen avulla.

Nykyään veljeni on ulkomailla asiantuntijatehtävissä ja hänen palkkansa on selvästi suurempi kuin minun. Mutta tuskinpa olisi siellä ilman YO-papereita ja sitä seuraavaa koulutusta.

Veljeni oli onnekas, kun hänellä oli minut puskemassa ruotsista väkisin läpi. Monelta todella fiksulta ihmiseltä on koulutus aivan oikeasti jäänyt ruotsin takia kesken. Kielipää ja logiikkapää kun eivät aina kohtaa samassa henkilössä. Muuta väittävät ovat tietämättömiä tai suorastaan valehtelijoita.

Taivaskanavilta piirretyjen kautta oppi englannin niin että selvisi yo-kirjoituksista helposti. No, samaan aikaan suomalaisilta kanavilta olisi ollut mahdollista seurata ruotsinkielisiä piirrettyjä, lasten filmejä sun muita, jotta olisi ollut ns. helpompi oppia ruotsia.

Kummallisia selityksiä.

Oppii englantia piirretyistä... oliks ne tekstitettyjä... Oppi kirjoittamaankin, kieliopin ja kaiken...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kielen opiskelusta valittaville sopisi varmaan se, että koulusysteemissä palattaisiin vanhaan: Neljä vuotta yhteistä oppia kansakoulussa, sen jälkeen osa oppikouluun jossa se ruotsi tulisi eteen, ja loput jatkaisivat kansakoulua vielä kaksi vuotta ja siirtyisivät siitä sitten kansalaiskouluun josta ammattikouluun tai työelämään.

Sillä hyvä.

Olet sinä aikamoinen olkiukkojen heittelijä.

Vierailija
24/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

RKP haluaa jatkaa suomenkielisten alistamista pakkoruotsilla. Tämän takia menevät hallitukseen. Muutenhan suomenkieliset voisivat vapautua kärsimyksestään

Vierailija
25/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla laput silmillä nämä palstan kiistelijät. Täällä nähdään vain kieli.

Koko homman juju on siinä että nyt neuvottelevilla puolueilla on 109 edustajaa, ilman RKP:tä 99. Eli RKP päättää mitä päätetään. Siksi he ovat neuvotteluissa.

Vierailija
26/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tvång kirjoitti:

"Kuinka moni suomalaisista itse asiassa vihaa ruotsin opiskelua niin paljon, että haluaa sen kouluopetuksesta pois?"

Varmasti aika moni.

Niin, ehkä sun tuttavapiirissä. Mun tiedossani ei ole yhtäkään ihmistä, joka kokisi elämänsä suurimmaksi vaikeudeksi sen, että joutui koulussa lukemaan ruotsia... Niin, että vieläkin vtuttaa...

Omassa kuplassa on kiva elää.

Veljeltäni oli YO-kokeesta selviäminen hiuskarvan varassa. Häntä vituttaa aihe vielä näin yli 20 vuotta myöhemminkin.

Todellisuus on itse keksittyjä satuja ihmeellisempää.

No, miten hän selvisi englannista?

Hyvin. Oppi sen osittain television taivaskanavien ansiosta, ja muutenkin englannin kieleen törmää jatkuvasti joka paikassa.

Turha sitä on koko koulusysteemiä syyttää, jos ruotsin opiskelu ei ole sujunut. Ruotsi ei ole sen vaikeampi kieli kuin joku englanti. Vai oliko ruotsi ainoa kieli äidinkielen lisäksi jonka kirjoitti.

Ruotsiin ei suurimmassa osassa Suomea törmää kattavasti samalla tavalla kuin englantiin. Englantiin törmää niin televisiossa kuin Internetissäkin, niin peleissä kuin kaduillakin. Sellainen kieli, joka koetaan tarpeettomaksi ja johon ei ikinä törmää luonnollisesti, katoaa mielestä - aivan kuten vuodet historiasta, ellei sitä harrasta. Omakin ruotsin kielen taitoni on suureksi osaksi haihtunut, vaikka olen asunut siellä 7 vuotta ja vaikka olen yrittänyt taitoani ylläpitää mm. lukemalla ruotsalaisia uutissivuja. Tosiasia kuitenkin on, ettei täällä Tampereella ole ruotsille yhtään mitään luonnollista käyttöä.

Oma vika.

Onpa ylimielinen asenne.

Jos pärjää matematiikassa, en voi millään uskoa, ettei pysty suoriutumaan ruotsin kielen lukio-opinnoista.

Oletko vähän yksinkertainen? Ihmisellä voi aivan hyvin olla aivan julmetun hyvä matikkapää ja kyky loogiseen päättelyyn, muttei silti välttämättä kielipäätä. Ei tämä ole vain harjoittelusta kiinni.

Minun on puolestani hyvin vaikea uskoa, että tämmöiset ihan perusjututkin joutuu selittämään uudestaan ja uudestaan, kun vänkääjät eivät (tahallaan?) halua asioita ymmärtää. Jo se, että pitää opetella yksi ulkomainen kieli, on aika paljon vaadittu. Se, että jokaisen suomalaisen pitää opetella vanhojen suurmaaisäntien, nykyisen olemattomíston kieltä, on täysin kohtuutonta. Edes Etelä-Afríkassa ei ole tätä enää vaadittu apartheídin kumoamisen jälkeen.

Vierailija
27/27 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tvång kirjoitti:

Väännetään? Kuka vääntää ja miten? Hallitusneuvotteluissa siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan