Onko suomalainen terveydenhuolto mielestäsi tasa-arvoinen?
Keskustelua pystyyn! Jos mietit sanoja tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen, niin sopivatko nämä sanat yhteen terveydenhuollon kanssa? Miksi sopii / miksi eivät sovi?
Kommentit (9)
Se riippuu ihan mikä on sairaus ja kuinka paljon kuormitat terveydenhoitoa. Ite kuulun niihin jotka menee vasta pää kainalossa lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan mikä on sairaus ja kuinka paljon kuormitat terveydenhoitoa. Ite kuulun niihin jotka menee vasta pää kainalossa lääkäriin.
Oletko muuten huomannut, että saatko esim. lääkäriajan nopeammalla aikataululla kuin jokin joka ravaa siellä miltei jatkuvasti? Itse olen pohtinut tätä asiaa, koska olen samanlainen kuin sinä. Käyn lääkärissä vasta kun on joku niin iso ongelma, etten pysty sitä mitenkään itse hoitamaan (eli käytännössä pää kainalossa). Samaan aikaan kaveri on vähän neuroottinen ja ravaa näyttämässä pieniäkin ihonaarmuja ja näppyjä lääkärissä ja valittaa, että välillä kestää saada lääkärille aikaa tai lääkäri katsoo vain yhden asian kerrallaan. Itsellä ei ole ollut tuollaista "yksi asia kerrallaan" -tyylistä hoitoa vaan yleensä kyllä lääkäri tutkii samalla muutkin asiat, jos minulle tulee mieleen sanoa jostakin muustakin samalla käynnillä.
Vanhoihin vaivoihin en ole saanut ikinä mitään apua, niiden kanssa vaan opeteltu elämään itkun kanssa. Nyt alkaa tulemaan uutta vaivaa ja jalkapöytää särkee ja jalkapöytä alkaa kääntymään sisäsyrjälle kävellessä. Aivan sama. Jos pääsis sitten työkyvyttömyyseläkkeelle kun oikein pahaksi pääsisi. Onneksi ei ole kaasujalka kyseessä. 🤣
Tai vanhempana saan tehdä vaivaisena vähemmän töitä, kun nykyään työtahti senkun kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko muuten huomannut, että saatko esim. lääkäriajan nopeammalla aikataululla kuin jokin joka ravaa siellä miltei jatkuvasti? Itse olen pohtinut tätä asiaa, koska olen samanlainen kuin sinä. Käyn lääkärissä vasta kun on joku niin iso ongelma, etten pysty sitä mitenkään itse hoitamaan (eli käytännössä pää kainalossa). Samaan aikaan kaveri on vähän neuroottinen ja ravaa näyttämässä pieniäkin ihonaarmuja ja näppyjä lääkärissä ja valittaa, että välillä kestää saada lääkärille aikaa tai lääkäri katsoo vain yhden asian kerrallaan. Itsellä ei ole ollut tuollaista "yksi asia kerrallaan" -tyylistä hoitoa vaan yleensä kyllä lääkäri tutkii samalla muutkin asiat, jos minulle tulee mieleen sanoa jostakin muustakin samalla käynnillä.
Nopeiten saa ajan ne jotka ravaa siellä luulolautiensa takia. Jostain syystä heidät aina tutkitaan ja määrätään kokeisiin, mutta jos olet näitä pää kainalossa ihmisiä niin mitään apuja ei tule.
Pääsen kunnallisen hammashoidon piiriin keväällä 2024. Naapurikunnassa asuva työkaveri pääsi viikon sisällä ajanvarauksesta. Onneksi olen vielä työterveyden hoivissa, jos tulisi pikkukremppaa. Tosin työterveyskään ei pysty antamaan lääkäriaikoja kuin n. kuukauden sisään, jos flussa iskee, niin hoitavat sen digiklinikan kautta. Muutaman kruksin oirekartoitus ja naps sulla on sairasloma ja resepti valmiina. Käytännössä tosi pelottavaa, jos tulevaisuuden terveydenhoito menee tähän suuntaan.
Ei ole. Julkisella juutut hoitojonoihin, tai et saa lainkaan hoitoa, esim.mielenterveys- ja päihdepotilaat.