Voiko aikuinen laittaa mustat tennarit hautajaisiin?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään normaaliälyistä ihmistä ei kiinnosta, mitä kelläkin on hautajaisissa päällään.
Jokainen normaaliälyinen pukee itsensä hautajaisiin asiallisesti
Ja se, mikä on asiallista on jokaisen itse päätettävissä. Ulkopuolisille asia ei kuulu.
Asiallinen ja tilanteenmukainen pukeutuminen on yhteisöllinen käsite, halusimme sitä tai emme.
Ihan hyvin saimme 17-vuotiaan sukulaispojan haudanlepoon, vaikka hänen ystävillään oli hautajaisissa mustat farkut ja tennarit. Varsin vajaa pitää olla mieleltään, jos suuren surun hetkellä ainut asia, jota pystyy miettimään on muiden vaatetus.
Kyllä voi. Mutta parempi varautua sateen varalle ja laittaa jalkaan mustat kumisaappaat. Jos oikein haluat säväyttää ja kunnioittaa vainajaa, niin vedä musta verryttelyasu päälle. Se sopii mihin tahansa juhlaan.
Oman äitini hautajaisissa olin niin sumussa, etten muista yhtään keitä siellä edes oli, saati heidän vaatteitaan tai kenkiään.
Ja tarkoitan sumussa olemisella suurta surua ja järkytystä.
Minusta mustat tennarit on ok jos ovat puhtaat ja siistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka väittävät ettei vaatteilla/kengillä kunnioiteta omaisia ja vainajaa.. tottakai se on yksi osa kaunista ja kunnioittavaa käytöstä. Kengilläkin on oma osuutensa, mutteivat ne ole pääosassa.
Millä tavalla vainaja ilmaisee pahastumisensa, jos joku ei noudata av-mammojen tahtoa?
Hautajaisissa on tapana kunnioittaa vainajaa. Jos et ymmärrä miksi, en usko että internet on oikea osoite etsiä ratkaisua vaan nämä asiat yleensä ymmärretään luonnostaan.
Odotan vielä vastausta kysymykseeni. Et osannut sitä antaa, vaan keskityit vain leikkimään parempaa ihmistä. Jos oikeasti olisit niin fiksu kuin kuvittelet, pysyisit aiheessa etkä menisi henkilötasolle.
:D
Onko tuo mielestäsi fiksua ja asiallista kommentointia?
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan välitä kuolleena kenenkään kengistä. Olen silloin sen verran viisas.
Enkä usko muidenkaan kuolleiden välittävän.
Jumalakaan ei välitä. Joten so what.
Silloin jäljelle jää vain vajavaiset ihmiset, joiden mielipiteistä ei tarvitse välittää.
Jokaiselle omansa. Minulle sen sijaan on hyvinkin tärkeää huomioida ja ajatella muita ihmisiä, erityisesti hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka väittävät ettei vaatteilla/kengillä kunnioiteta omaisia ja vainajaa.. tottakai se on yksi osa kaunista ja kunnioittavaa käytöstä. Kengilläkin on oma osuutensa, mutteivat ne ole pääosassa.
Millä tavalla vainaja ilmaisee pahastumisensa, jos joku ei noudata av-mammojen tahtoa?
Hautajaisissa on tapana kunnioittaa vainajaa. Jos et ymmärrä miksi, en usko että internet on oikea osoite etsiä ratkaisua vaan nämä asiat yleensä ymmärretään luonnostaan.
Odotan vielä vastausta kysymykseeni. Et osannut sitä antaa, vaan keskityit vain leikkimään parempaa ihmistä. Jos oikeasti olisit niin fiksu kuin kuvittelet, pysyisit aiheessa etkä menisi henkilötasolle.
Kysytkö tätä nyt itseltäsi?
Voi.
Oletko sinä pääosassa hautajaisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään normaaliälyistä ihmistä ei kiinnosta, mitä kelläkin on hautajaisissa päällään.
Ja se, mikä on asiallista on jokaisen itse päätettävissä. Ulkopuolisille asia ei kuulu.
Asiallinen ja tilanteenmukainen pukeutuminen on yhteisöllinen käsite, halusimme sitä tai emme.
Sori, mutta sinulla ei ole minkäänlaista sananvaltaa muiden pukeutumiseen. Ei vaikka kuinka yrittäisit leikkiä jotain etikettijumalaa. Jos minä haluan mennä hautajaisiin tennareissa, sinä et sille mitään mahda.
Kiitos tästä kunniasta mutta joudun paljastamaan etten minä ole yleisiä käytöstapoja keksinyt. Sinä voit nolata itsesi vaikka kulkemalla alasti.
Vaikea se olisikaan keksiä sellaista mitä ei ole olemassa. Katsos kun pukeutuminen on nimenomaan TILANNESIDONNAISTA. Ja kaikilla hautajaiset eivät ole niin juhlava tilanne, että sinne on pakko mennä vimpan päälle pukeutuneena. Eikä siinä edes ole mitään noloa, jos menee tennareissa. Päinvastoin. Jos vainaja on toivonut rentoa pukeutumista, sinä olet se, joka nolaa itsensä eikä osoita kunnioitusta, jos tulet paikalle juhlavaatteissa pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin saimme 17-vuotiaan sukulaispojan haudanlepoon, vaikka hänen ystävillään oli hautajaisissa mustat farkut ja tennarit. Varsin vajaa pitää olla mieleltään, jos suuren surun hetkellä ainut asia, jota pystyy miettimään on muiden vaatetus.
Aloituksessa kysyttiin aikuisen, ei teinin pukeutumisesta. Ap kysyi itse neuvoja, miksi niitä ei saisi antaa vaan tulisi valehdella ettei hautajaispukeutumisella ole väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan sinulta. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta sinulla ei ole minkäänlaista sananvaltaa muiden pukeutumiseen. Ei vaikka kuinka yrittäisit leikkiä jotain etikettijumalaa. Jos minä haluan mennä hautajaisiin tennareissa, sinä et sille mitään mahda.
Kiitos tästä kunniasta mutta joudun paljastamaan etten minä ole yleisiä käytöstapoja keksinyt. Sinä voit nolata itsesi vaikka kulkemalla alasti.
Vaikea se olisikaan keksiä sellaista mitä ei ole olemassa. Katsos kun pukeutuminen on nimenomaan TILANNESIDONNAISTA. Ja kaikilla hautajaiset eivät ole niin juhlava tilanne, että sinne on pakko mennä vimpan päälle pukeutuneena. Eikä siinä edes ole mitään noloa, jos menee tennareissa. Päinvastoin. Jos vainaja on toivonut rentoa pukeutumista, sinä olet se, joka nolaa itsensä eikä osoita kunnioitusta, jos tulet paikalle juhlavaatteissa pätemään.
Aloituksessa ei puhuttu mitään rennosta pukeutumisesta, joten oletuksena ovat normaalit hautajaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kysyttiin aikuisen, ei teinin pukeutumisesta. Ap kysyi itse neuvoja, miksi niitä ei saisi antaa vaan tulisi valehdella ettei hautajaispukeutumisella ole väliä?
No aika pikkumainen pitää olla, jos rupeaa kitisemään toisten kengistä hautajaisissa. Riippumatta siitä, onko ikää 17 vai 37.
Vierailija kirjoitti:
Voit laittaa ne mustat lenkkarit tai tennarit mitkälie, mutta laita niihin kuitenkin mustat nauhat, jos ei valmiiksi ole. Silloin niihin ei kenenkään silmätkään sen kummemmin osu.
Hautajaiset lienee se ainoa tilaisuus, mihin tavallinen ihminen osallistuu ja johon vielä on olemassa edes jonkunlainen pukeutumisetiketti. Suurin osa meistä ei mihinkään linnan juhliin tai suurlähetystön vastaanotolle osallistu...
Ja onhan niitä joitakin muitakin vielä, mutta harvemmin Matti meikäläiset niihin on menossa.
Synttärit, kastejuhlat, rippijuhlat, häät jne on jo menettäneet etikettinsä, osa ihmisistä ei välitä pätkääkään mitä päälleen laittaa. Olin yhden mummon 90-vuotisjuhlissa ja sinne tuli nuori nainen jumpsuitissa. Oli kuitenkin sellainen arvokkaaksi ajateltu tilaisuus seurakunnan tiloissa ja tuo nainen ei ollut edes lapsenlapsi, jolle se olisi ehkä voitu salliakin mummoa ilahduttamaan, vaan vähän vieraampi tapaus. Ei muka mitään muuta päälle pantavaa ollut. Se ei voi olla totta, se oli selkeästi vain mielenosoitus, että eipä vois vähempää kiinnostaa mokoma vanha akka.
Mutta joo, kyllä ne lenkkarit käy, kunhan vaan on kokonaan mustat.
Mikä on jumpsuit?
Omien sukulaisteni hautajaisiin voisin mennä mustissa tennareissa, samoin kavereiden hautajaisiin, mutta ex-miehen isoisän hautajaisiin ei tullut mieleenkään laittaa muuta kuin eleettömän kauniit mustat saapikkaat. Pitää siis osata lukea tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei puhuttu mitään rennosta pukeutumisesta, joten oletuksena ovat normaalit hautajaiset
Normaali on suhteellinen käsite. Enkä minä puhunut aloituksesta mitään. Jatkoin juttua eteenpäin kertoakseni pätijöille, että he eivät päätä muiden puolesta asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ilmaisena vinkkinä ensi kertaa varten: jos haluat asiallisia kommentteja, ei kannata itse lähteä liikkeelle hiekkalaatikkotyylillä. Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli rakkaan isäni hautajaisissa mustat maiharit mustan vekkihameen kanssa. En omista mitään nahkakenkiä tai korkkareita, enkä koe järkeväksi ostaa kalliita kenkiä, joita käyttäisin kerran.
Jännä. Mä halusin olla vimpan päälle mustissa vaatteissa rakkaan isäni hautajaisissa. Viimeinen kerta kun saatoin tehdä mitään hänen vuokseen.
Minulle oma isäni nimenomaan opetti sen hautajaisetiketin (kun mummo ym. iäkkäät sukulaiset kuolivat) vaikka on hyvin rento ihminen niin opetti meille lapsille miten tietyissä tilanteissa (juhlat, hautajaiset jne.) pukeudutaan. Muuten saimme pukeutua jne. miten lystäsimme, hyvä kasvatus, ei ole noloja tilanteita tullut.
Ja ohiksena, yhdet ns. neutraalit nahkakengät kannattaa aikuisena hankkia, jalka ei kasva ja toimii monessa, +kun hoitaa oikein on "ikuiset".
Kyllä se vainaja pahastuu jos ei kaikki ole mustiin puettu ,eikä suostu monttuun menemään,alkaa räyhänhengeksi kaikille kunnes on mustaa yllä hahahahahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ilmaisena vinkkinä ensi kertaa varten: jos haluat asiallisia kommentteja, ei kannata itse lähteä liikkeelle hiekkalaatikkotyylillä. Ole hyvä!
Hyvä vinkki sinulle. Vielä kun osaisit sitä noudattaa niin hyvä olisi.