Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi käynti maksoi lähes 200 euroa ja sain "reseptiksi" käyttää kookosöljyä ja reseptivapaata paikallisestrogeenia.

Vierailija
03.05.2023 |

Kärsin kroonisesta vulvan kutinasta ja gyne määräsi käyttämään kookosöljyä ja paikallisestrogeenia. Tämä ohje maksoi lähes 200 euroa. Aivan hullua!!! Voiko johonkin reklamoida näistä lääkäreiden älynväläyksistä?!

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotioloissa voi käyttää mekkoa tai yöpaita, niin "se" tuulettuu.

😁 Ai että teitä naurupellejä. "Se".

Vierailija
62/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotioloissa voi käyttää mekkoa tai yöpaita, niin "se" tuulettuu.

mieski varmaan pitäis tosta tavasta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joku neuvoi laittamaan Aqualan L:ää. Ihan ok oli.

Mulla on punajäkälää suussa ja siihenkin on käsketty laittamaan Aqualan L:ää ja suun aftojen hoitoon on kehotettu laittamaan ruisleipää eli tarkemmin Reissumiestä. Kokeilin mutta ei se kyllä aftoja parantanut.

Naistentautien erikoislääkärillä käynti maksaa ainakin Helsingissä (Aavassa) jo yli 300 e.

Vierailija
64/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairaalassa töissä ja joudun valitettavasti itse käymään usein lääkärillä ja täytyy sanoa että lääkärien taso on jonkun verran laskenut.

Vierailija
65/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pillusi on kuin Sahara. Kostuketta tarvitaan.

Hae prismasta liukastetta.  Kokemuksesta voin sanoa, että on parasta, eikä maksa paljoa,

Vierailija
66/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekki on täynnä kosteuttavia puikkoja ja voiteita ja geelejä. Olisit aloittanut niistä.

Sitä vartenhan ne itsehoitotuotteet on tehty, että ensin voi niitä kokeilla omin päin ja jos ei auta, niin sitten lääkäriin.

Minulla Vagibalance ratiopharm-puikot auttoi kutinaan, hajuun ym. vaivaan. Sisältävät maitohappoa sekä maitohappobakteereita.

Kun ph-taspaino palautui, aloin käyttää Vagisan Cremolumia (kosteuttavia puikkoja) sen mukaan kuin on tarvis.

Alapesu Aqualan Plus -perusvoiteella. Eli ensin ihon kosteutus, sitten voiteella peseminen ja voiteen poishuuhtelu vedellä. Jättää ihon kimmoiseksi.

Tarvittaessa, jos ei tämäkään kosteutus riitä, lisää esim. Aco intim soothing care -voidetta tarpeen tullen. Se jättää myös kevyen suojakalvon iholle.

Vähän hintava apteekin hoitopakkaus, mutta itsellä on sellaiset alapään kuivuus- ym. ongelmat, että mieluummin maksan kuin kärsin. Hinta ehkä sama kuin ikänikin eli noin viisikymppiä. Tuotteet kestää kuitenkin kuukausia, paitsi tuo ratiopharm, mikä on kuuri.

Vierailija
67/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli ihan hyvä neuvo, tosin 200e laskua on överiä.

Vierailija
68/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptivapaissa estrogeenivalmisteissa on niin vähän hormoneita, että niiden ei minun tietääkseni ole todettu aiheuttavan syöpäriskiä. Mutta jos ei tahdo käyttää mietojakaan estrogeenivalmisteita, niin on hormoniton vaihtoehto eli hyaluronihappoa sisältävät puikot. Esim. Repadina Plus. Ne myös korjaavat limakalvovaurioita.

Vierailija
69/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljy tukkii ihohuokoset ja pahentaa kutinaa. En käyttäisi. Paikallisestrogeenit kohottavat rintasyöpäriskiä.

Rintasyöpä vaginaan?

Vierailija
70/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kookosöljy tukkii ihohuokoset ja pahentaa kutinaa. En käyttäisi. Paikallisestrogeenit kohottavat rintasyöpäriskiä.

Rintasyöpä vaginaan?

Se vagina ei ole joku eristetty loota ihmisessä, vaikka sitä looraksi moni kutsuukin, vaan kudoksista ym. pääsee joitakin aineita muuallekin kehoon.

Vierailija
71/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kookosöljy saattaa nimittäin häiritä emättimen pH-tasapainoa ja aiheuttaa tulehduksen."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/liukuvoide-loppu-asiantuntijat-kert…

Vierailija
72/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vulvodynia?

Minäkin kärsin nykyään tästä, aivan pirun ikävä vaiva. Kutinaa, kirvelyä, kipua, pistelyä. Vointi vaihtelee paljon kuukautiskierron ja päivien mukaan.

Sama täällä :(mikähän voisi olla avuksi? Ruokavalio, nukkuminen ilman housuja jne jne kokeiltu... Ja oireet tosiaan vaihtelee päivittäin.

Olen saanut apua puuvillaisista alushousuista, pyykinpesu luonnollisesti hajusteettomilla aineilla, intiimipesut vain vedellä, kestositeet, ovestinia kuuriluontoisesti vahvistamaan limakalvoja, muutoinkin limakalvoille rasvausta! Mahd. Vähän istumista, minulla liikkeessä kipuja vähemmän.

Ruokavalio minulla myös kunnossa.

Seksi sujuu toistaiseksi ok välttelemällä pahinta kipupistettä.

Hermokipulääkitystä en ole vielä aloittanut. Odotan, että kesäloma koittaa ja katson stressin vaikutusta oireisiin. Mikäli oireet eivät lievity, olen valmis kokeilemaan sitä.

Tämä vaiva ahdistaa ja vaikuttaa valtavasti elämänlaatuun.

Sai kaiketi alkunsa tulehduksien ja haavauman seurauksena, kärsinyt tästä jo yli puoli vuotta:(

Voin samaistua täysin sinun tunteisiin.... Ilmeisesti neuropaattinen vulvodynia sinulla myös? Todella ahdistavaa, toivotaan helpotusta meille molemmille. Pelkään itse noiden hermokipu lääkkeiden sivuvaikutuksia.

- se kelle vastasit

Kyllä, juurikin tuo muoto.

Välillä on todella epätoivoinen olo ja koen olevani epäonnistunut ja jotenkin naisena vajaa, kun kärsin tällaisesta vaivasta. Väärin ajateltu, tiedän.

Minä kans pelkään aloittaa tuota hermokipulääkitystä, mutta joskus on kai pakko.

Voi kun saisi vielä joskus elää oireetonta elämää..

Täysin samat mietteet itsellä.

- se kelle vastasit

Vierailija
73/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se kutina lähde ihan vaan raapimalla???

Vierailija
74/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kookosöljyä. Tämä on selvä provo. Ei kukaan gyne anna noin pölvästejä ohjeita.

Jotkut gynekologit ohjeistavat käyttämään kookosöljyä

Huono neuvo. Vaikuttaa pH ja tekee tulehdusta.

Vierailija
75/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tarkoitat kutinaa siinä vulvan päällä niin opin sellaisen jutun jokin aika sitten lääketieteen julkaisusta ( oliko duodecim vai käypähoito) että se kutina johtuu solujen tuhoutumisesta jos on happamat emätin nesteet, ne nesteet aiheuttaa solujen tuhon vulvan iholla. Siihen käy avuksi ihan tavallinen kuivan ihon kosteusvoide VULVAN PÄÄLLE. Itse käytän CERAVEN erittäin kuivan ihon voidetta. Kutina lähti sillä.

No huh huh.

Melkoinen kemikaalipläjäys.

Itse en laittaisi pimppaan vaan PERUSVOIDETTA missä ei ole kuin tarpeellinen ja lyhyt inci-lista.

Kehoon kyllä käytän ceravea.

Vierailija
76/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tarkoitat kutinaa siinä vulvan päällä niin opin sellaisen jutun jokin aika sitten lääketieteen julkaisusta ( oliko duodecim vai käypähoito) että se kutina johtuu solujen tuhoutumisesta jos on happamat emätin nesteet, ne nesteet aiheuttaa solujen tuhon vulvan iholla. Siihen käy avuksi ihan tavallinen kuivan ihon kosteusvoide vulvan päälle. Itse käytän ceraven erittäin kuivan ihon voidetta. Kutina lähti sillä.

Sytolyysi.

Normaali pimpin puhdustujärjestelmä joka tapahtuu säännöllisesti silloin tällöin.

....

"Sytolyysi ei ole kuitenkaan tulehdus eikä sukupuolitauti, vaan pikemminkin tavallista puhtaampi emätin, Terveyskirjasto kertoo."

Vierailija
77/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gyne teki kuitenkin varmaan sisätutkimuksen, ehkä myös ultraäänitutkimuksenkin. Siitä se hinta muodostuu, ei reseptistä.

Ultraa ei saa tuohon hintaan. Ultra maksaa erikseen jo 150-200€

Tuo AP 200e on mennyt peruskäyntiin. Pimppaa bubillilla tsiigattuja etusormella rassattu.

Vierailija
78/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konkreettista Empatiaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emättimeen ei saa laittaa mitään öljyä, koska se lisää tulehdusten riskejä. Aina kosteuttavaa voidetta. Paikallisetrogeeni ei aiheuta rintasyöpää vaan päinvastoin rintasyövän tai gynekologisen syövän sairastaneetkin voivat käyttää paikallisestrogeenia, ehkä hieman pienempinä annoksina. Jos ap oikeasti kävi gynellä, hän olisi saanut estrogeenin reseptillä, jolloin hinta on paljon halvempi.

Miksi sitten naistentautien lääkäri määrää käyttämään niitä?

Mene ja tiedä. Hyvät tuotteet esim. Hyalofemme, Vagisan sekä Ovestin tai Vagifem.

Apteekitkin voisi laittaa aidosti verotukseen ja aidosti yhteiskuntavastuuseen. Kyllä niillä noita tuotteita, joka lähtöön riittää, mutta onko niistä oikeasti apua. Moni kokee, että nuo alapään voiteet, lähinnä k-settavat, eli tulee vessahätä.

Häh? Ikinä kuulluutkaan. Miten virtsaamiseen voisivat vaikuttaa, jos ohjeen mukaan laittaa ne emättimeen syvälle. Ei niitä voiteita laiteta ulkosynnyttimeen.

Ainakin niinpäin, jos on kuiva pil*u niin virtsapidätys pettää VV-iässä

Vierailija
79/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tarkoitat kutinaa siinä vulvan päällä niin opin sellaisen jutun jokin aika sitten lääketieteen julkaisusta ( oliko duodecim vai käypähoito) että se kutina johtuu solujen tuhoutumisesta jos on happamat emätin nesteet, ne nesteet aiheuttaa solujen tuhon vulvan iholla. Siihen käy avuksi ihan tavallinen kuivan ihon kosteusvoide VULVAN PÄÄLLE. Itse käytän CERAVEN erittäin kuivan ihon voidetta. Kutina lähti sillä.

No huh huh.

Itse en laittaisi pimppaan vaan PERUSVOIDETTA missä ei ole kuin tarpeellinen ja lyhyt inci-lista.

Ihan samaa kehoa se vulvan ihokin on. Sitä voidetta ei laiteta häpyhuulien sisäpuolelle tietenkään. Vulvan päällä oleva iho ei ole sen kummempaa kuin reisien sisäpuolen iho.

Vierailija
80/101 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh.

Ihan samaa kehoa se vulvan ihokin on. Sitä voidetta ei laiteta häpyhuulien sisäpuolelle tietenkään. Vulvan päällä oleva iho ei ole sen kummempaa kuin reisien sisäpuolen iho.

En minäkään laittaisi Ceravea kun parempiakin (perus)voiteita on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi