En kertonut perheenjäsenille lainkaan kun kävin sädehoidoissa
31 hoitokertaa
Ei näköjään muutkaan viitsi paljon puhua
Kommentit (48)
mulla ei olis edes ketään kelle kertoisin tai ketään ei juurikaan kiinnostaisi
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole sytoja?
Ei ollut. Iho paloi mutta pidin peittäviä vaatteita ja sellaiset ihoon laitettavat hoitavat laput auttoi aika hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No mikset kertonut?
Monta syytä. Läheisillä oli omia vaikeuksia silloin, en halunnut lisätä taakkaa. Toisaalta en tykkää "olla heikko".
Parille ystävälle kerroin jälkikäteen.
Ap
En kertoisi minäkään. Ketään ei kiinnosta ja pahimmillaan tullaan selittämää miten asiani oikeasti on ja miten asia johtuu syystä xyz ja mitä minun pitäisi oikeasti tehdä. Olisi raskasta selvitä sekä syöpähoidoista että sukulaisista.
Aika petollista. Jos ei läheistensä luona uskalla olla "heikko", osoittaa suurta epäluottamusta. Minä läheisenä suuttuisin kovasti. Ei edes anneta mahdollisuutta olla tukena.
Vierailija kirjoitti:
mulla ei olis edes ketään kelle kertoisin tai ketään ei juurikaan kiinnostaisi
Hoitohenkilökunta oli kyllä tosi empaattista, oli psykiatrista sairaanhoitajaa ym. Itse en tosin halunnut käydä "juttelemassa" yhtään enempää kuin oli "pakko".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika petollista. Jos ei läheistensä luona uskalla olla "heikko", osoittaa suurta epäluottamusta. Minä läheisenä suuttuisin kovasti. Ei edes anneta mahdollisuutta olla tukena.
Entä jos henkilölle paras mahdollinen tuki on se, että muut ympärillä eivät tiedä mitään ja siten elämä jatkuu muilta osin tismalleen normaalina? Olemme hyvin erilaisia, eikä siitä kannata kenenkään suuttua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole sytoja?
Ei kaikilla kuulu sitä hoitosuunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole tukevia läheisiä. Jotkut on hirveitä negatiivisia energiasyöppöjä.
No nyt kerroit kaikille nimettömästi. Ehkäpä vielä haluat niille lähimmillesikin kertoa, jotka todennäköisemmin sinusta välittävät, toisin kuin täällä kommentoivat anonyymit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos henkilölle paras mahdollinen tuki on se, että muut ympärillä eivät tiedä mitään ja siten elämä jatkuu muilta osin tismalleen normaalina? Olemme hyvin erilaisia, eikä siitä kannata kenenkään suuttua.
Ei välttämättä, koska joku voi mennä vikaan esim tulee äkillinen vakava infektio ja sitten tarvitsee kyytiä sairaalaan ja kotiinpääsyn jälkeen tms. Kunnalta saa apua aika vaihtelevasti. Ja läheinen ei reagoi välttämättä oikein tilanteeseen jos tulee ihan puskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, koska joku voi mennä vikaan esim tulee äkillinen vakava infektio ja sitten tarvitsee kyytiä sairaalaan ja kotiinpääsyn jälkeen * tms. Kunnalta saa apua aika vaihtelevasti. Ja läheinen ei reagoi välttämättä oikein tilanteeseen jos tulee ihan puskista.
*kotona apua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole tukevia läheisiä. Jotkut on hirveitä negatiivisia energiasyöppöjä.
Millä perusteella ne ovat läheisiä sitten? Läheinen ei ole sama asia kuin sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
No siinä se tulikin. Syöpähoitojen lisäksi pitäisi kestää läheisen suuttuminen. Mun äiti on just tollanen. Hänellä on omat käsityksensä kaikesta, mistä sairaudet tulee ja miten niitä hoidetaan, miltä musta saa tuntua hänen mielestään (ei saisi olla mitään tunteita) ja ennen kaikkea miltä hänestä tuntuu. Mitä ikinä tapahtuu kyse on aina hänestä, hän nyt ahdistuu tai suuttuu tai mitä millonkin. Tai sitten kaiken vastakohtana ei osoita mitään kiinnostusta. En jaksaisi jos pitäisi jaksaa syöpääkin samalla. 6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella ne ovat läheisiä sitten? Läheinen ei ole sama asia kuin sukulainen.
No oletin että tässä puhutaan lähisukulaisista = läheinen.
Sytoista lähtee hiukset ja ripset jolloin on vähän vaikea salata.
Tuo jutun ukkeli oli ilmeisesti sairastunut kuolettavan syöpään. Mielestäni asia on silloin vähän eri, kun sairautta ei voi ottaa "vaiheeena". Ymmärrettävää, että ei halua lopun ikäänsä tulla kohdelluksi sairaana.
Jälkeenpäin itse kadun sitä, että kerroin syövästä avoimesti. Kaikilla kun oli oma mielipiteensä siitä ja se sekoitti ajatuksia. Jos olisin ottanut rauhallisesti ja miettinyt itsekseni tai neutraalin ulkopuolisen kanssa, olisin tehnyt parempia päätöksiä ja välttynyt siltä stressiltä, kun minua yritetään tukea.
Eikö ole sytoja?