***ELOISAT viikonloppuna (1.adventti)***
Kommentit (35)
...ei ole meillä vielä kokemuksia, mutta olen ajatellut kyllä laittaa pojalle maistiaisia perunasta, porkkanasta, bataatista ja kukka- ja parsakaalista tässä lähiviikkoina / joulun korvilla.
Meilläkään ei kyllä tuota ukkoa mitenkään " pakkosyötetä" iltaisin jotta nukkuisi koko yön, hän vain päätti ruveta nukkumaan ilman yösyöttöjä tuossa pari viikkoa sitten. Enkä rehellisyyden nimissä voi sanoa että isosti harmittaa.
Neuvolasta kysäisin noista tuhdimmista eväistä, niin ohje oli, että jos nyt nukkuu korvikkeella ilman yösyöttöjä koko yön ja on muutenkin rauhallinen ja kiltti oma itsensä, niin ei syytä kiirehtiä. Osaa kuulema sitten itse " kertoa" kun tarvii rouheampaa evästä. Tuo kun osaa muutenkin nälästään ilmoittaa :D
Kiitokset peevelille rasvausempatioista ;)
Kirjoittamaan villiintynyt nallukka ja helistinpulinaukko tuossa sitterissä eli Aleksi 2508
OINASMAMMA: Mun oli pakko alkaa sulle vastata, kun kuulostat jo ihan epätoivoiselta. Unikoulu on liian, ihan liian, aikaista ajatella. Nyt olis varmasti tärkeintä, että itse rauhoitut. Et voi saada vauvaa rauhoittumaan uneen, jos olet kauhusta kankea, kuten kirjoitit. Varmaan jo siinä vaiheessa, kun vauva ekan kerran herää, käy omat kierrokset kovina ja sitten onkin kierre valmis: huonon yön jälkeen alkaa jo päivällä miettiä ja jännittää seuraavaa yötä. Vauva aistii sinun tunnetilasi, joten voisiko olla mahdollista, että miehesi olisi vauvan kanssa yöt. Sinä vain annat tissin ja sitten mies nukkuu vauvan kanssa. Ainakin vaikutti hyvälle, että vauva oli sinne sohvalle isin kanssa nukahtanut. Vauva aistii myös sen unisuuden, se tarttuu.
Olen itsekin käynyt yöllä kierroksilla, tosin eri syystä. Kun asuimme vielä yhden lapsen kanssa edellisessä kodissamme, alakerran mies alkoi aina hakkaamaan seinää, jos meiltä kuului yöaikaan askelia tai jotain vielä kamalampaa, vauvan itkua. Se oli ihan hirveää, sillä mies oli ihan selvästi sairas. Minuun asia tietysti vaikutti niin, että aloin kuunnella pojan jokaista henkäystä ja pomppasin koko ajan sängyssä istumaan, ettei poika vaan pääse äännähtämään. Olin myös kauhusta kankea. Onneksi tuo on taaksejäänyttä elämää.
Sitten vielä tämä 3kk:n ikävaihe, sinunhan vauva tulee nyt 3kk eikö vain? . Kuten Ellulikin kirjoitti, on erittäin normaalia, että vauvat heräävät yöllä moneen kertaan ja syövät. Eeli täyttää ensi viikolla 4kk ja pari viiemistä yötä ovat menneet taas normisyötöillä 1-2krt. Mutta monta viikkoa, en edes muista kuinka monta, poika kutakuinkin nukkui tissi suussa ja tankkasi. Se on hirmu rasittavaa, jos sen antaa rasittaa =) TArkoitan tällä, että minä olen juuri tämän takia kaikkien poikieni kanssa nukkunut vierekkäin, sillä en mitenkään jaksa istua kaiket yöt imettämässä ja nostamassa vauvaa takaisin sänkyyn. Joku muu ratkaisee asian toisella lailla, minä ratkaisin sen näin. Esikoinen söi yötäpäivää 2h välein ja odotin aikaa, jolloin voisin alkaa antaa maissivelliä. Se kokeilu ei meillä onnistunut, unet piteni vasta kun yäimetys loppui kokonaan 6kk kohdalla. ELLULLILLEkin tässä samalla vastausta tuohon maissivellijuttuun, että nämä 3kk:n ikäisen yöt ovat sen verran vaativaa kamaa, että juuri siksi monet 3kk:n kohdalla aloittavat vellit unien parantamiseksi. Tämä on siis minun MUTU-ajatus tämän vuosien palstailun seurauksena.
Eli Oinas, koeta vaan nyt itse rauhoittua ja yrittää uskoa, että tuo nukahtamattomuus voi olla ihan ikään liittyvä. Lasten ikäkausien tunteminen auttaa ymärtämään lapsia paremmin, se on minuakin auttanut tässä kakkosen uhmakauden kamaluudessa. Ja vielä on varmaan konsteja kokeilematta: unipussi, kapalo, riippumatto jne.
Tulipa pitkä teksti, mutta kovasti vaan voimia ja vertaistukea! Älä anna masennuksen vallata, ihan varmasti asia vielä järjestyy. Juttele miehesi kanssa, miten voisitte yhdessä hoidella yöt.
Nyt meillä huudetaan ruokaa, joten on mentävä.
ei meillä kyllä väkisin tuputeta,mut must tuntuu hassulle että likka nyttekin 2 viimestä ateriaa juo 200ml joka loppu pullosta kesken niin katsoin kyllä parhaaks antaa velliä (yötä vasten). tosin tyttö nukkuu 21.00-7.00 (4-5.00 ähisee ja tuttii saa viiä mut nälkää ei valita,joten en oo maitoo antanu).näin menny jo 1 viikon joten katsotaan onko tämä tuleva rytmi. ja iida tosiaan täyttää 6päivä vasta 3kk.
Opemamma: no johan oli kotiintulo!!! :( No nytten varmaan röörit entistä ehommat ja suihkuunkin kait pääsee jo?
Peevelin sanoja mukaellen, kauniin runon olit löytänyt tälle päivälle!
Kerutuskelle myötätuntohali, mie saan sätkyn jos toi ukko ees tonne autotalliin poistuupi hetkoksi :) välillä näitten kera on HANKALAA!!!
Oinasmamma: oikein pahalle kuullostaa, vauva on nyt tainnut sekoittaa yön ja päivän...Pumpulilla oli hyvinkin hyviä ohjeita. Vauvat kun vaistoaa meidän äityleiden mielialat hyvinkin tarkasti.
k.h.p: mukavaa, että iidasta on kuoriutunut päivänsäde!
Oikein mukavaa adventtia kaikille eloisille
Eria & Kiukkupiukku Jaakkonen
että olen myös kokeillut nukuttaa vierelle, mutta kun ongelmana onkin se, että tyttö EI nukahda siihen tissille. Nukkuu kyllä syötön ajan, mutta heti kun tissi lupsahtaa suusta pois, herää. Ja kyllä minä itsekin silloin viiden aikaan viime yönä olin aika raukean rauhallinen ja unelias että eipä nyt siitäkään voi johtua. Unipussi on myös kokeiltu viime yönä, ei apua. Ja minä iolen kyllä todellakin tietoinen että vauvat syövät yöllä välistä tiuhaankin, mutta vielä kerran, jos ei se edellisistä kirjoituksistani ole tullut selväksi: ongelma ei ole nämä yösyömiset, ei todellakaan, vaan se, että tyttö EI NUKAHDA näiden syöttöjen jälkeen. Ja viime yönä minä olin " kauhusta kankeana" makkarissa sängyssä ja vauva oli miehen kanssa toisella puolen taloa olkkarin sohvalla, että ei kai se nyt niin hyvin pelaa tämä äiti/vauva symbioosi, että matkan takaakin aistitaan mitä se äiti siellä nyt tuntee ja ajattelee!
Tämä saattaa kuulostaa kiukkuiselta tää mun kirjotus, mutta kun mä oikeasti olen kiukkuinen! Siis kun tulee nyt sellainen olo, että kuvitellaan että mä noista yösyötöistä rasitun ja vaadin että vauva nukkuisi aamuun asti kiltistä, En herran jumala todellakaan, sama se vaikka söisi viisi kertaa yössä kun nukahtaisi aina uudelleen. Mutta en kerta kaikkiaan jaksa sitä kun tarvii keskellä yötä ruveta nukuttamaan toista uudelleen ja uudelleen. Niin, ja kuten myös kirjoitin, tyttö ei herää aina nälkäänsä, koska viime yönäkin monesti vain hetken imutti tissiä, mikä SEKIN olisi ok, että hakee siitä lohtua, jos sitten sen jälkeen nukahtaisi mutta kun ei niin ei.... Ja minä tiedän että tämä saattaa ja varmaan onkin ohimenevä vaihe, mutta minä olen VÄSYNYT ja niin on mieskin. Että sellasta..........................................................
mitä jos koittasit antaa vastiketta? Jos se olis niin tujua, että vauva nukahtas uudelleen? Kuullostaa tuo sinun tilanne kyllä aika vaikealta, eikä meistä kukaan pysty kuvittelemaan tilannettasi, ellei ole itse sitä kokenut.
Minulla oli 14 vuotta sitten samanlainen tilanne, ainoa ero vaan oli, että poika alkoi huutamaan hetoitis, kun tissi lupsahti suusta, eikä rauhoittunut millään...Yöt olivat järkyttäviä, ainoa muistao pojan vauva-ajalta on, että väsytti niin saatanasti, ettei pystynyt edes ajattelemaan. Meillä tilanne kesti sinne 6kk asti, kunnes neuvolasta sain luvan " huudattaa" poikaa. Kaksi iltaa se jaksoi ja sitten nukkui yöt kuin enkeli :)
Soittele ihmeessä huomenna neuvolaan, saat varmasti hyviä ohjeita ja neuvoja.
E
Meillä on vietetty rauhallista sunnuntaita. Ihania nämä tällaiset päivät.
Vielä kun saisi sitä lunta ja muutaman asteen pakkasta.
Opemamma, olipas teillä ylläri odottamassa. Se on sitä omakotitalo asumisen miinus puolia. meillä viime talvena meeenasi jäätyä vesiputki. Onneksi ei ehtinyt rikkoa mitään eli säikähdyksellä selvittiin. Mä tyhmä olen aina luullut, että putket jäätyy pakkasella mutta se suojakeli pakkasen jälkeen on kuulema pahin.
Kerutus: Jaksamista sulle. Mitä sitä voi muuta sanoa kuin ne miehet ja niiden putkiaivot!! Tämä joulunalusaika on muutenkin täynnä kaikenlaista kissanristiäistä siihen kun lisää vielä pakolliset työkuviot niin kalenteri on enemmän kuin täynnä.
Anni sai lahjaksi kalan muotoisen ikenien viilentäjän. hyvin käytännöllinen lahja. Meillä tuo esikoinen meenasi heti sosialisoida sen mutta onneksi ehdin hätiin. Pojalla kun tuntuu olevan periaate: " Mikä on minun ON minun, mikä on sinun on MYÖS minun" :) Odottakoon kunhan Anni kasvaa ja alkaa laittamaan kampoihin.
pubu ja Anni 2908
Kiva kun teidän pikkujoulut oli menneet mukavasti.. olisi kiva ollut olla mukana, mutta matka täältä pohjoisesta on liian pitkä.
Meillä meni koko viikonloppu ihan per..lleen, miehelle tuli eilen mahatauti ja mä jouduin tällä vähän paremmalla selällä tuota pikku-jättiläistä kantamaan.. Tulos: Viime yönä selkä taas niin kipee ettei sängystä meinannu päästä ylös.. ja miehen on pakko mennä jo huomenna töihin, et ei taida tän emännän selkä palata entiselleen ennenkuin toi ukkeli oppii käveleen, ettei sitä tarvi kannella ja nostella niin paljo..
Miten teillä muilla muuten viihtyy vauvat lattialla itekseen? Meillä toi ukkeli ei kyllä viihdy ku muutaman minuutin, nytkin huuto raikaa.. Ja toiseksi niin ei nuku tuntia pidempiä päikkyjä juuri koskaan, tänäänkin nukkunut vain parit puolen tunnin tirsat ja sit haluis vaan viihdytystä ja sylitystä, huoh. Ja yöt syödään tiuhaan tahtiin.. että tämmöstä meillä.
Jaksuja Oinasmammalle!
Nyt pitää mennä kun huuto vaan yltyy..
Katita ja poitsu (160806)
Saisitko jostain apua sen verran,että saisit nukuttua vaikka päivällä univelkoja pois?
Ope
meillä alkanu nyt viihtyy pidempiä aikoja,en oo tarkalleen katellu mut oisko 30min sellanen keskiverto aika.. sitten sitterissä tykkää tuijottaa tv:tä (tätä harrastan iltasin ku pitää venyttää ilta syöntiä ja sen myötä nukkumaan menoa). nyt ei tartte kanniskellakkaan niin paljoa,alku olikin yhtä hytkyttelyä ja narinaa..
Ei tää osaa oikeen muuta sanoa kuin että TSEMPPIÄ.. kuulostaa aika samalta mitä meillä oli esikoisen kanssa nuo yöt. Siis tosi rassaavaa. Se ei nukahtanu rinnalle, heräyty aina ihan täysin ja päätti et nyt leikitään. Minä sain tunti tolkulla kanniskella sitä ympäri kämppää että nukahtas, niskat oli jumissa, selkää särki ja lopulta niitä öitä alko " pelkäämään" . Pahimmillaan nuo yöt oli sitä, että kannoin tyttöä ja samalla nojasin päätä toiseen käteeni ja torkuin. Joskus lauloin tytölle nukkumattia varmaan sen 100x ja heräsin sitten siihen että olin itse nukahtanut, lapsi katsoi kummeksuen vaiennutta äitiä.. Helpotusta tuli tähän joskus 5kk kohdalla...
TÄMÄN TOISEN KANSSA yöt ovat kanssa yhtä tuskaa välistä.. tämä kyllä pääsääntösesti nukahtaa jokaisen syötön jälkeen, mutta niitä syöttöjä onkin sitten " muutama" (ja mulle on ihan turha toitottaa tiheetä imua, sitä ei voi jatkua toista kuukautta (ja syöttöjä joka yö 5-8...)). Ja joka kerta kun saan tissini toisen suusta pois ja käännettyy selkäni sille (en osaa nukkua vauvan kanssa kasvokkain) tää tietty herää, siis jokaikinen kerta! Olen vielä huomannut, että moni syötöistä on melko turhia, kaveri vaan luputtaa päästäkseen takaisin uneen, suuttuu vain jos tuttia tarjoan. UUVUTTAVAA! Olen myös huomannu, että kun täällä lukee vähänkin noihin öihin liittyviä juttuja niin itteensä alkaa veetuttaa entistä enempi, sen takia en nykyään luekaan noista öistä kenenkään muun kirjoituksia kuin OINASMAMMAN, tunnen olevani niin kovasti samassa veneessä siun kaa (ja tästä ei pidä kenenkään loukkaantua, teen sen todellakin vain oman pääni vuoksi). Ja tosiaan korostasin sitä asiaa, että yks jaksaa yhtä toinen toista. Ja ihan turha ihmetellä jos joku väsyy syöttäessään lasta 4x yössä, kannatta myös miettiä että tarkoittaako tuo yö toiselle 8 h vaiko 12, siinäkin on vissi ero. Ja montako tuntia siellä välissä valvotaan! Yksi osaa nukkua tissi vauvan suussa, toisesta siihen ei vain ole!
Joo, en jatka enempää etten vaan suututa ketään tms, nämä siis ovat vain minun ajatuksiani :).
Meillä on nyt syöty viikon ajan velliä, illalla olen antanut vasta muutaman kerran, joten en osaa sanoa onko vaikutusta yöuniin.. ekoihin päikkyihin kyllä vaikuttaa kummasti! kiinteet alotellaan parin viikon sisään.
iso kiitos teille kaikille tsempeistä ja sympatioista. Minä jo ehdin kuvittelemaan, ettei kukaan oikeasti ymmärrä eikä tajua miltä tämä tuntuu!
Erialle: korvike ei käy, koska tyttö ei osaa syödä pullosta. Kokeiltu on ja viimeksi tuli niiiin kamalat ilmavaivat kun ei osaa siitä kunnolla imeä, että en toiste uskalla vähään aikaan taas kokeilla....
Hannelille: Olet ihana ihminen! :) Kiitos. Ja ihan samoin, olen ite harkinnut koko palstalla käynnin lopettamista tai ainakin toisten öistä lukemisen lopettamista, kyllä se välillä ottaa niiin pataan.... Ja sulle jaksuja kanssa edelleen. Ei se auta kun mennä päivä kerrallaan ja toivoa, että tää jossain vaiheessa helpottaa...
Opelle: Apuja ei oikeen oo saatavilla. Oman äitini kanssa on välit poikki ja miehen sukulaisista ei ole auttajiksi....
Mutta ihanaa, että joku kuitenkin ymmärtää. Ihan kyyneleet tuli silmiin.....
oinasmamma
Kovin vaikeita aikoja siellä taidetaan elellä oinasmamman ja hannelin perheissä kun silmät ristissä pitää yrittää jaksaa. Kovasti jaksamista...Ei kannata tosiaan liikaa vertailla omaa arkeaan muihin ettei tule paha mieli. Mutta sitä me äidit taidetaan usein pikkasen liian herkästi tehdä. Ei meilläkään mitään öitä tosiaan putkeen nukuta. Mutta nukahdetaan tosiaan sitten kun vatsavaivat hellittää jos niiden takia herätty tai jos nälkä lähtee jne eli ei silleen mitään ongelmia.
Me saatiin pikkujouluista lahjaksi sellainen soiva avainlelu johon voi laittaa kuviakin. Tyttö tykkäsi kovasti kun on värikäs ja mielenkiintoisen näköinen. Kiitos tontuille!
Meillä on ollut mukava viikonloppu kun oli eilen kivat pikkujoulut joissa tyttökin tykkäsi nukkua vaan vaunukopassaan. Lapsettomat pariskunnat sai siellä pikkasenko hyvän kuvan vauva-arjesta eli nyt on sitä kuumetta levitetty :)
Katselin tässä just maajusseja ja tylsää kun IS yms on kirjoitellut jo niistä suhteista etukäteen että mitä tapahtuu niin ei ole mitään jänskättävää. No nyt on vielä syötävänä yksi lämmin karjalanpiirakka ja sitten suihkuun ja nukkumaan pian. Huomenna tulee kavereita kylään. Mukavaa...
Pia ja tytskä
Meillä oli tänään ristiäisnimiäiset. Huh huh että otti koville. Käytännössä yksin hoisin valmistelut ja vieraita oli sentään 25! No hengissä selvittiin tästäkin joten nyt voin käydä hyvillä mielin nukkumaan.
Mukavia lahjoja eloisat vauvat saivat, olikin mukava kuulla kelle meidän tonttusten lahjat päätyivät.
Tapaamisessa saimme lahjaksi ihanan puhelinlelun, tosi upea, sekä söpön ruskean nallen. Tuhannet kiitokset anteliaalle pukille.
Nyt painelen suihkun kautta nukkumaan, juhlien järjestäminen on totta totisesti erittäin rankkaa (etenkin kun kaksi " siinä sivussa" imetyksessä ja yksi taapero jaloissa)
Öitä
Elo + kullanmurut 3 kpl
Kuinka moni teistä antaa tisumaidon/korvikkeen lisäksi vauvalleen muuta ruokaa? Pojuni on nyt 3kk 1vko ja olen jo päättänyt että ellei kasvussa tapahdu notkahdusta, hän saapi kasvaa äidinmaidolla/korvikkeella vielä pari kuukautta!
Esikolla oli mahan kanssa melkoisia ongelmia, kakkaamisvaikeudet alkoivat kun kiinteät tulivat ruokavalioon ja nyt kun tyttö on 3 ja ½ vuotta, ongelmia on edelleen..
Poju syö nyt äidinmaitoa pääasiassa, joskus iltaisin tuntuu olevan maito tisusta niin lopussa että hän saa korviketta 20 - 30 milliä. Pyrin hoitamaan syötöt mahdollisimman pitkään " luomusti" . Minusta tuntuu että nykyisin koko ajan nuoremmille vauvoille annetaan " keinotekoista" ruokaa. Tottakai ymmärrän, että jos ei maito riitä niin korviketta sitten mutta vellit sun muut ovat melko tuhtia tavaraa vasta 3 kuukauden ikäiselle. Kyllähän vauva yönsä varmasti nukkuu tintattuaan velliä illalla, mutta itse en pitäisi tuon ikäisen vauvan kohdalla vielä tärkeänä että hän nukkuu yöt heräämättä syömään.
Omani herää syömään 2 - 4 kertaa yöllä.