Opiskelen AMK:ssa ja viime harkassa olin pari päivää "kuumeessa"
Oikeasti syynä oli se, että ei ollut rahaa bensaan. Matkaa työharjoittelupaikkaan oli 25km. En ala tuollaista matkaa kulkemaan talvella pyörällä tai kävellen eikä julkisilla päässyt.
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja valitettavasti työharjoitteluita ei pysty kaikkia suorittamaan omalla kotipaikkakunnalla. Mitään matkakorvauksia ei AMK-opiskelijat saa työharjoitteluista aiheutuviin matkakuluihin. Eikä tässä vaiheessa opintoja saa tehdä palkallisena työharjoittelua sh:n sijaisena.
Olin siis kaksi päivää pois ja syyksi ilmoitin kuumeen ja flunssan. Tiesin koska tulee rahaa niin sain tankattua auton. Muuten oli työharjoittelussa kuten pitää ja tein työni hyvin ja sain kehuja ohjaajilta.
Nyt yritän pienistä tuloista säästää rahaa syksyn harjoittelun bensakuluihin. Kesän olen töissä niin saan enemmän rahaa ja saa paremmin säästettyä. Lisäksi saan elokuussa veronpalautusta niin siitäkin tulee ylimääräistä. Seuraavan harjoittelun joudun tekemään 75km:n päässä joten rahaa palaa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
No mikäpä siinä. AMK:sta valmistuvilta tärkein vaatimus on luku- ja kirjoitustaito, muu jo uuvuttaa. Ammattiopistoissa ei toki saa vaatia luku- tai edes suomen kielen taitoakaan.
Motivaatiosaikkujen pitäminen jo opiskeluaikana on myös hyvää harjoittelua työuralle, osaa senkin heti valmistuttuaan.
Älä viitsi olla typerä. Ei todellakaan riitä pelkkä luku -ja kirjoitustaito! Vai luuletko, että pelkästään noilla pärjää sairaanhoitajana? Kyllä pitää asioita myös oppia ja tietää. Myös amiksessa pitää osata ja tietää. Ei sieltäkään voi valmistua täysin mitään tietämättä. Tiedän sen omasta kokemuksesta. En voisi olla lähihoitaja jos en tietäisi mitä teen. Enkä nyt tarkoita mitään pyllyjen pesua tms. vaan kyllä mun pitää ymmärtää lääkehoitoa, asukkaiden vointia jne.
Ei ollut motivaatiosaikku vaan paljon sanelema juttu. Jos rahaa olisi ollut, niin ei olisi tullut noita kahta poissaolopäivää.
Vaikutat hyvin ylimieliseltä ja ilkeältä. Selvästi kuvittelet olevasi parempi kuin muut. Tuollainen eri koulutusasteinen halveksunta on todella lapsellista ja naurettavaa.
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäpä siinä. AMK:sta valmistuvilta tärkein vaatimus on luku- ja kirjoitustaito, muu jo uuvuttaa. Ammattiopistoissa ei toki saa vaatia luku- tai edes suomen kielen taitoakaan.
Motivaatiosaikkujen pitäminen jo opiskeluaikana on myös hyvää harjoittelua työuralle, osaa senkin heti valmistuttuaan.
Älä viitsi olla typerä. Ei todellakaan riitä pelkkä luku -ja kirjoitustaito! Vai luuletko, että pelkästään noilla pärjää sairaanhoitajana? Kyllä pitää asioita myös oppia ja tietää. Myös amiksessa pitää osata ja tietää. Ei sieltäkään voi valmistua täysin mitään tietämättä. Tiedän sen omasta kokemuksesta. En voisi olla lähihoitaja jos en tietäisi mitä teen. Enkä nyt tarkoita mitään pyllyjen pesua tms. vaan kyllä mun pitää ymmärtää lääkehoitoa, asukkaiden vointia jne.
Ei ollut motivaatiosaikku vaan paljon sanelema juttu. Jos rahaa olisi ollut, niin ei olisi tullut noita kahta poissaolopäivää.
Vaikutat hyvin ylimieliseltä ja ilkeältä. Selvästi kuvittelet olevasi parempi kuin muut. Tuollainen eri koulutusasteinen halveksunta on todella lapsellista ja naurettavaa.
Todella lapsellista ja naurettavaa puolustella omia heikkouksiaan.
Rahaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli, vaikka kuinka yrittäisit puhua mustaa takaisin valkoiseksi, sinä valehtelit poissaolon syyn.
Mut sit kun valmistut sulla on aina töitä. Joten ehkä opintolaina ei ois niin paha?
Vierailija kirjoitti:
Mut sit kun valmistut sulla on aina töitä. Joten ehkä opintolaina ei ois niin paha?
Tai työt myös niiden opintojen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina meni jo "vapun" viettoon tai ripsien pidennyksiin?
Naurettavia nämä palkattomat harjoittelut amk-aloilla. Ihan oikein toimit.
Rahaton opiskelija, jolla on auto? Lucky you.
Olisit reilusti sanonut, että ei ollut varaa tulla. Miksi valehdella. Meillä ainakin piti sh-harjoittelussa korvata ihan kaikki poissaolot, vaikka olisi ollut millainen lääkärintodistus tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tuskin pystyisi opiskeleen ilman autoa, kun pitkät harjoittelumatkat. No työpaikka ainakin on varma, vaikka tulisi lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit reilusti sanonut, että ei ollut varaa tulla. Miksi valehdella. Meillä ainakin piti sh-harjoittelussa korvata ihan kaikki poissaolot, vaikka olisi ollut millainen lääkärintodistus tahansa.
Rehellisyydessä olisi ollut se etupuolella, että siihen olisi voinut yhdessä etsiä harjoittelupaikan kanssa ratkaisu. Nyt mentiin sieltä mistä aita oli matalin ja kun sen on jo kerran tehnyt kynnys tehdä se uudelleen on matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuskin pystyisi opiskeleen ilman autoa, kun pitkät harjoittelumatkat. No työpaikka ainakin on varma, vaikka tulisi lainaakin.
Joo, työtä on kyllä tarjolla, mutta se on jo ihan toinen tarina onko alalle hakeutuneella resursseja tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa olen nostanut kuukausittain, mutta se on mennyt ihan elämiseen. Miehen työpaikka laittoi yhtäkkiä pillit pussiin ja firma lopetti. Firman rahakassa tyhjä ja palkkaa vielä saamatta. Mun aikuiskoulutustuella ja opintolainalla on tässä nyt yritetty pärjätä. Tuli tuo työpaikan menetys niin yllättäen, että ei ehditty enää anoa talolainaan lyhennysvapaata. Oli pakko se lyhennys maksaa ja pelkät korot kuitenkin jatkossa. Sekin reilu 200€ tuntuu isolta kun rahaa on rajoitetusti. Siihen päälle lisäksi talven isot kaukolämpölaskut, sähkö, vesi, yms. Kouluun mulla matkaa melkein 80km:n ja siellä kävin välillä neljänä päivänä viikossa joten bensaa meni siinäkin.
Eikö AMK opintoihin saa opintolainaa? Tai estääkö se täysin muiden töiden tekemisen opiskeluaikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai työt myös niiden opintojen ohella.
Mulla on vakituinen työpaikka olemassa, mutta on ollut pakko tämä kevätlukukausi olla opintovapaalla harjoittelun ja useiden koulupäivien vuoksi. Saan aikuiskoulutustukea ja opintolainaa olen nostanut, mutta kun on ollut välillä yhden ihmisen tulot niin aika hemmetin tiukkaa on tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina meni jo "vapun" viettoon tai ripsien pidennyksiin?
Jos yhtään olisit ajatuksella lukenut mun aloitusta, niin olisit tajunnut, että harjoittelua ei ole nyt vaan se oli aiemmin. Mitään vappua ei ole juhlittu kuin tekemällä munkkeja. Ripsien pidennyksiä ei ole.
En ole mikään 20v. tyhjäpääbimbo vaan olen perheellinen yli 40v. nainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Olen ostanut vanhan ja halvan auton neljä vuotta ennen opiskeluiden alkamista ja mulla on ihan vakituinen työpaikka olemassa josta olen opintovapaalla nyt. En pystyisi opiskelemaan jos ei olisi autoa koska osa työharjoitteluista on pakko suorittaa toisilla paikkakunnilla ja kouluunkin on matkaa melkein 80km. Julkisilla ei pääse kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, työtä on kyllä tarjolla, mutta se on jo ihan toinen tarina onko alalle hakeutuneella resursseja tehdä sitä.
Niin kenellä ei olisi resursseja tehdä sitä työtä? Kyllä mulla ainakin on ja olen jo hoitoalalla lähihoitajana.