Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sana 'kehtaaminen' tarkoittaa mielestäsi?

Vierailija
02.05.2023 |

Miten selittäisit, mitä sana kehtaaminen tarkoittaa, ja mistä päin Suomea olet kotoisin/missä asut?

(Tuli mieleen kysyä, kun minulle on väitetty, että kehtaaminen tarkottaisi eri asioita eri puolilla Suomea)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsimistä tai sitä että hävettää tehdä jotakin. Olen Keski-Suomesta.

Vierailija
2/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista sekä että hävettää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut sanasta kaksi merkitystä. Itse käytän sitä merkityksessä, en viitsi, mutta joillekin se on sama kuin hävettää niin, ettei kehtaa tehdä jotakin.

Vierailija
4/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että nolottaa tai hävettää tehdä jotain, minkä takia ei tee sitä.

t. Stadilainen

Vierailija
5/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa sillä tarkoitettiin sitä, ettei jaksa/viitsi tehdä jotain. En kehtaa lähteä lumitöihin.

Vierailija
6/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteissa kehdata-verbin merkitys viitsiä on selvästi itäinen, tosin siten, että tässä merkityksessä sanaa käytetään myös Keski-Pohjanmaalla ja osassa Peräpohjolaa. Ilkeämisen merkitys puolestaan on läntinen. Tämä merkitys on omaksuttu yleiskieleen.

https://www.kielikello.fi/-/kuka-kehtaa-mitäkin

Vierailija
7/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut sanasta kaksi merkitystä. Itse käytän sitä merkityksessä, en viitsi, mutta joillekin se on sama kuin hävettää niin, ettei kehtaa tehdä jotakin.

Eli jos huutaa toiselle että Ettäs kehtaat! niin tarkoittaa että Kiva kun viitsit?

Vierailija
8/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapista olen. Joko nolottaa ja laiskottaa. Riippuu muuten asian yhteydestä. Äitini ei kehdannut mitään ja äitini suusta se oli häpeämistä. Äiti aina vain mietti mitä muut hänestä ajattelee.

Vierailija
9/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen entisvanhasesta Perä-Pohjolasta, nykyisestä Lapista.

Vierailija
10/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa ja muuallakin Itä-Suomessa voidaan sanoa vaikka että Enpä nyt kehtaa lähteä, ja se tarkoittaa ettei huvita. Savolaismummoni sanoi joskus että häntä kehtuuttaa, millä hän tarkoitti laiskottamista.

Sama mummo käytti ilmausta en ilikiä, jos jonkun asian tekeminen hävetti. Lännessä tällainen olisi sitten sitä kehtaamista.

Vierailija
11/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi itselle merkitys että "hävettää", mutta ihan hyvin myös "kehtaakko antaa sen ...." tai "kehtaakko tuua kaupasta samalla vaikka pari maitua" merkityksessä viitsisitkö.

Oulusta oon.

Vierailija
12/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ekan kerran uusi savolainen tuttavuus kysyi minulta, että kehtaatko viedä roskat, niin vastasin, että eipä se minua mitenkään hävetä. On niin muitakin savolaisperäisiä ilmauksia, joita on saanut hämmästellä.

Vierailija
13/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilkeä eli jonkin asian tekeminen hävettää. Näin meillä Tampereella.

Vierailija
14/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Savo:

- Kehtootko tulla vähä auttelemmaa? (viitsisitkö)

- Kehtooko kysyä mittee työ siellä tiettä? (sopiiko että kysyn mitä te siellä teette)

- Nyt en kyllä kehtoo tehä ennee mittää. (en jaksa eikä huvita)

- Kyllä se Marja kehtoo rampata nuapurissa jatkuvaan. (että jaksaakin)

Vierailija
15/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaat käydä töissä paskalla?

Vierailija
16/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla pokkaa, esim. Kehtaatko kekkuloida alasti kadulla? Tms.

Vierailija
17/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miitin Kainuusta Helsinkiin opiskelemaan. Muistan, kun sanoin, että mennään kahville. Se tokas, että en kehtaa. Kysyin, että mitä hävettävää siinä on, johon tokas että ei kun en jaksa mennä. oli Oulusta.

Vierailija
18/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaa laulaa selvänä karaokessa . En kehtaa mennä nakurannalle . Kainostuttaa nämä tilanteet .

Vierailija
19/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos huutaa toiselle että Ettäs kehtaat! niin tarkoittaa että Kiva kun viitsit?

Mistä tuo kiva tuohon ilmestyi?! 😳

Vierailija
20/30 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä että nolottaa tai hävettää tehdä jotain, minkä takia ei tee sitä.

t. Stadilainen

Tämä on myös yleiskielen merkitys kehdata-sanalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi