Miten ärtynyt suoli (IBS) rauhoitetaan nopeasti?
Vesiripulia illalla ja aamulla. Pitäisi mennä bussilla töihin.
Kommentit (58)
Avanne leikkaus siis tulossa kohtapuoleen.
No on siinä se kiva homma ,että pakoputki jää pelkästään viihdekäyttöön
En osaa noin nopeaa keinoa sanoa mutta itsellä sillon kun ibs lehahtaa se talttuu kun syön muutaman päivän pelkkää lihaa. Käytänössä rauhottuu heti mutta vedän muutaman päivän et asettuu kokonaan. Sit voinkin syödä mitä vaan välillä useita kuukausiakin ilman et vatsa ärtyy.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljykö syyllinen, joku lääkäri mietti tässä ihan lähipäivinä..
Rypsiöljy, pikahiivaleivät, teknologisesti vatkatut maitotuotteet.
Minun suolistoni parhaat kaverit ovat voi, normaalirasvaiset juustot ja hapanmaitotuotteet, kokoliha, kala, peruna ja muut sopivat tärkkelykset sekä minulle sopivat kasvikset ja hedelmät. Palkokasveja en valitettavasti voi syödä juuri lainkaan.
Pika perunamuussia vedenkeittimellä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko testanneet glutamiinin sekoittamiseta juomaan kerran päivässä? Palauttaako suolen toimintaa parempaan kuntoon?
Juo piimää tarpeeksi joka kerta kun syöt niin suoli rauhoittuu. Jos se ei auta niin ei auta mikään muukaan. Maitotuotteet kovettaa vatsaa.
Gelsectan kuulemma myös helpottaa IBSää, ystäväni puolisolla on IBS ja juuri otti kokeiluun tuon valmisteen ja on ollut yllättynyt sen tehosta. Sillontällöin on käytössä myös imodium plus jos kunnolla ärähtää suolisto ikävälle päälle ja ovat nyt käymässä sitä ruljanssia läpi ruoka-aineita mitkä aiheuttaa ärtymistä.
Valion kefiiriä ! Ruotsissa annettiin sitä elinsiirtopotilaille ainoana ruokana toistakyt vuotta sitten. Nykyään ei ole vara.
Kokeilisin myös turkkiaista joghurttia ym .
Lapsellani todettiin IBS 6-vuotiaana, oli joutunut syömään paljon antibiootteja, eli ei ollut ihmekään, että tuli. Oireet tulivat näistä todennäköisimmistä syyllisistä eli vehnä, laktoosi, omena, päärynä jne. Siirtyi tiukalle FODMAP-ruokavaliolle ja sai sen siis kouluunkin. Oireet eivät silti täysin kadonneet ja välillä on yläkouluikäisenäkin vielä monen päivän kausia, että on tosi kipeä. Lopulta tajuttiin kokeilla, että jättää syödyn hiivan pois ja nyt on mennyt noin puoli vuotta ilman ensimmäistäkään kipukohtausta :) Voi välillä syödä hiivaa, jos sitä on ruoassa tyyliin pizzapohjassa, mutta leipä on hiivatonta ja kun syö sitä yleensä kaksi kertaa päivässä, hiivan saanti on vähentynyt tosi paljon. Mitä koetin aiheesta googlettaa, asiantuntijat vain tyrmäsivät koko jutun, mutta lapsellani auttoi. Kunhan kohta kesäloma alkaa kokeillaan päästä eroon koko FODMAP-ruokavaliosta, nyt kouluaikaan ei uskalla kokeilla. Eli lopulta vatsaoireet eivät ole varmaan enää vuosiin edes johtuneet koko IBS:stä. Ei näissä jutuissa auta kuin kokeilla, kokeilla ja kokeilla.
Ap:lle pikaneuvo että Imodium lienee tehokkain ripulin pysäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää kuinka paljon näitä ripuloivia tapauksia nykyään, itse huolestuisin jo yhdestä kerrasta.
Olen ripuloinut 20 vuotta eikä lääkärit osaa auttaa.
Eikö ole lapsena opetettu pitämään huolta suolen toiminnasta vai johtuuko se laihduttamisesta tai joistakin aineista että on jatkuva ripuli päällä. Täysin käsittämätöntä.
Ketään ei oikeesti kiinnosta lukea tällaisia. Parikymmentä vuotta samasta vaivasta kärsineenä ei tosiaan jaksa kuunnella jonkun päänaukomista. Tutkittu on, mitään vikaa ei löydy. Ei auta ruokavaliot minkäänlaiset, kaikki on kokeiltu. Elimistö kun ei ole kone joka toimisi miten sen käskee toimia eikä varsinkaan kaikilla samanlainen. Joskus joku ruoka sopii, joskus taas ei.
Imodiumiin on turvauduttava tilanteissa jolloin ei pääse vessaan. Se onneksi auttaa yleensä nopeasti.
Pitäisi kiinnostaa vanhempia, että millä tavoin neuvovat lapsiaan tai ohjaavatko ylipäätään muuhun kuin pyllyn pyyhkimiseen, että osaavatko vanhemmat puhua luontevasti suolen toiminnan huolehtimisesta, useimmille lapsille kuitenkin nolostuttavaa luonnostaan. Niin että kuinka monen aikuisena ripulia sairastavan kohdalla on käsitelty aihetta koskaan lapsuudessa mitenkään muutoin kuin korkeintaan vitsailuna?
Niin, mulla on ikää 48 v. Normaalisti kakkasin noin 28-vuotiaaksi ja sen jälkeen on ollut ongelmia. Ei liity lapsuuteeni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää kuinka paljon näitä ripuloivia tapauksia nykyään, itse huolestuisin jo yhdestä kerrasta.
Eikö ole lapsena opetettu pitämään huolta suolen toiminnasta vai johtuuko se laihduttamisesta tai joistakin aineista että on jatkuva ripuli päällä. Täysin käsittämätöntä.
Ketään ei oikeesti kiinnosta lukea tällaisia. Parikymmentä vuotta samasta vaivasta kärsineenä ei tosiaan jaksa kuunnella jonkun päänaukomista. Tutkittu on, mitään vikaa ei löydy. Ei auta ruokavaliot minkäänlaiset, kaikki on kokeiltu. Elimistö kun ei ole kone joka toimisi miten sen käskee toimia eikä varsinkaan kaikilla samanlainen. Joskus joku ruoka sopii, joskus taas ei.
Imodiumiin on turvauduttava tilanteissa jolloin ei pääse vessaan. Se onneksi auttaa yleensä nopeasti.
Pitäisi kiinnostaa vanhempia, että millä tavoin neuvovat lapsiaan tai ohjaavatko ylipäätään muuhun kuin pyllyn pyyhkimiseen, että osaavatko vanhemmat puhua luontevasti suolen toiminnan huolehtimisesta, useimmille lapsille kuitenkin nolostuttavaa luonnostaan. Niin että kuinka monen aikuisena ripulia sairastavan kohdalla on käsitelty aihetta koskaan lapsuudessa mitenkään muutoin kuin korkeintaan vitsailuna?
Niin, mulla on ikää 48 v. Normaalisti kakkasin noin 28-vuotiaaksi ja sen jälkeen on ollut ongelmia. Ei liity lapsuuteeni millään tavalla.
Niinhän sitä äkkiseltään olettaisi, mutta kuitenkin nämä ripulointivaivat lisääntyneet hälyttävästi, eikä siitä voida vetää muuta johtopäätöstä kuin että asennoituminen on muuttunut, ettei välitetä vaikka olisi vatsa löysällä viikon tai kaksikin, ennen vanhaan hygieniataso oli vähän mitä sattuu ja sen seurauksena oli pakko reagoida heti jos jotain ilmeni ja se malli siirtyi silloin luontevasti perheessä lapsille.
Tässä itse juuri aloittelen vesipaastoa, voisiko siitä olla hyötyä? Senhän vaitetään tuhoavan ainakin hetkellisesti suolistosta haitallista mikrobikantaa. Toki sitä voi olla vaikea aloittaa, jos tekee esim kovin fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä äkkiseltään olettaisi, mutta kuitenkin nämä ripulointivaivat lisääntyneet hälyttävästi, eikä siitä voida vetää muuta johtopäätöstä kuin että asennoituminen on muuttunut, ettei välitetä vaikka olisi vatsa löysällä viikon tai kaksikin, ennen vanhaan hygieniataso oli vähän mitä sattuu ja sen seurauksena oli pakko reagoida heti jos jotain ilmeni ja se malli siirtyi silloin luontevasti perheessä lapsille.
Höpö höpö.
Meidän suvussa on ripuloitu ainakin kolmessa polvessa ennen minua - ja eletty korkeaan ikään.
Suolistovaivojen lisääntyminen johtuu
- yleistyneestä veganismista ja sen mukanaan tuomista ruokaturhakkeista; edes perinteiset pavut ja linssit eivät sovi kaikille, saati sitten soijarouhe ja nyhtökaura
- ylihygieenisyydestä
- hyperprosessoitujen elintarvikkeiden lisääntymisestä
Vaivan yleistymisen syyksi epäilen vahvasti ruoan lisäaineita.
Tosimiehellä on aina pikkusen pskaa housussa
En jaksanut koko ketjua lukea. Kenties joku on maininnut jo mausteneilikan: pari kuivattua nuppua suuhun ja pureskellaan hissukseen. Kitalaki puutuu paljon enemmän kuin esimerkiksi Bafucinilla (sp?).
Vinkin sain muutama päivä sitten tuubitohtori Alan Mandell'in videosta.
Olen kokeillut kaikenlaista: Gelsectan, Silicea, m-happobakteerit, yms. Parhaiten ripuliin on auttanut Precosa. Luontaistuotekaupan halvempi versio tuntuu myös toimivan. Olo-jogurtti auttoi myös niin kauan kun siinä oli (muistaakseni) neljää eri maitohappobakteeria. En tiedä miksi niitä vähennettiin, niin että nykyversiossa taitaa olla enää Gefilusta? Ehkä Olo osoittautui liian tehokkaaksi ja siten aiheutti tappioita lääketeollisuudelle, heh....
En tiedä auttaako neilikka vesiripuliin sen akuuttina ollessa, mutta IBS-kipuun tuntuu auttavan lähes maagisesti. Tänä aamuna taas pystyasentoon noustessa tuntui se ilkeä kipu alavatsassa ja kireyden/paineen tunne alaselässä. Nyt, noin kymmenen minuuttia neilikan pureskelun jälkeen kipu on laantunut lähes kokonaan! YMMV, of course, as always!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi osassa tapauksia olla kyse siitä, että syödään huonoa ruokaa. Tämä nykypäivä ruoka on jotain ihan kamalaa. Sitä syödään siis jatkuvasti, joten ongelmakin jatkuu.
Minulla itselläni oli muutama vuosi sitten pahoja ongelmia suoliston kanssa. Oikein mitään ei voinut syödä. Söin sitten riisiä, mustikkasoppaa ja banaania monta viikkoa, näin sain sen rauhoittumaan.
Ehkä osassa näitä tapauksia kannattaisi kokeilla samaa? Kuitenkin niin, että kuulostelee mitä itse pystyy syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oppinut lapsena pitämään huolen siitä, ettei sinulle ole siunaantunut mihinkään sairauteen altistavia geenejä?
T.tutkija
Alapeukuista huolimatta minulla setiritsiini toimii. Asiaa on tutkittu.