Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ärtynyt suoli (IBS) rauhoitetaan nopeasti?

Vierailija
02.05.2023 |

Vesiripulia illalla ja aamulla. Pitäisi mennä bussilla töihin.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää kuinka paljon näitä ripuloivia tapauksia nykyään, itse huolestuisin jo yhdestä kerrasta. 

Olen ripuloinut 20 vuotta eikä lääkärit osaa auttaa.

Eikö ole lapsena opetettu pitämään huolta suolen toiminnasta vai johtuuko se laihduttamisesta tai joistakin aineista että on jatkuva ripuli päällä. Täysin käsittämätöntä. 

Mikään ruokavalio ei lopeta ripulia. Kerros sinä asiantuntijana, miten suolesta pidetään huolta?

Minulle mysteeri, sillä itse olen tosiaan saanut sellaisen elämisen mallin että ripulia hoidetaan heti kun se ilmaantuu selvittämällä syy, seuraamalla ja korjaamalla ruokavaliota, tuskin kellään ollut lapsesta saakka ripulia. 

Taitaa olla mielestä johtuvaa ripulointia. Jännitys ja stressi saa sen aikaan. Siihen ei tosiaan ruokavalio auta.

Pitäisi siis luoda itselleen stressitön elämä.

Vierailija
22/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistomikrobikanta kuntoon ensin probiooteilla ja maitohappobakteereilla. Kun rauhoittunut niin sitten ruokavalio sellaiseksi, ettei se aiheuta tulehdusta ja ruoki hiivoja ja haitallisia bakteereja suolistossa.

Pois maitotuotteet, kananmuna, sienet, sipulit, valkoiset viljat, sokeri jne. Ja lisäaineet kuten esim. aspartaami, asesulfaami, natriumglutamaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loperamidi. Kodeiini. Hidastuttavat vatsan toimintaa.

Eivät hoida ärtynyttä suolta, mutta hidastuttavat löysää vatsaa.

Vierailija
24/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta FODMAP-ruokavalio. Tätä lääkäritkin suosittelevat ibs-oireisiin.

Vierailija
25/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistomikrobikanta kuntoon ensin probiooteilla ja maitohappobakteereilla. Kun rauhoittunut niin sitten ruokavalio sellaiseksi, ettei se aiheuta tulehdusta ja ruoki hiivoja ja haitallisia bakteereja suolistossa.

Pois maitotuotteet, kananmuna, sienet, sipulit, valkoiset viljat, sokeri jne. Ja lisäaineet kuten esim. aspartaami, asesulfaami, natriumglutamaatti.

Sipuli on tosi hyvää ruokaa suoliston mikrobeille.

Ärtyvässä suolessa sitä toki kannattaa välttää. Samoin voi olla vältettävä monia muita mikrobeille hyviä ruokia: omena, punajuuri, kaali, pavut...

Vierailija
26/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli usein käy, vaikka tavallinen sipuli ei käy. (Sitä myös käytetään yleensä vain pieni määrä, muutama valkosipulinkynsi. Sipulia laitetaan ruokaan enemmän, jolloin sitä tulee syötyä paljon enemmän.)

Vierailija
27/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää kuinka paljon näitä ripuloivia tapauksia nykyään, itse huolestuisin jo yhdestä kerrasta. 

Eikö ole lapsena opetettu pitämään huolta suolen toiminnasta vai johtuuko se laihduttamisesta tai joistakin aineista että on jatkuva ripuli päällä. Täysin käsittämätöntä. 

Mikään ruokavalio ei lopeta ripulia. Kerros sinä asiantuntijana, miten suolesta pidetään huolta?

Minulle mysteeri, sillä itse olen tosiaan saanut sellaisen elämisen mallin että ripulia hoidetaan heti kun se ilmaantuu selvittämällä syy, seuraamalla ja korjaamalla ruokavaliota, tuskin kellään ollut lapsesta saakka ripulia. 

Okei, sinulla ei selvästi ole IBS:ää tai kokemusta siitä. Annan sinulle kuitenkin diagnoosin: tilannetajuttomuus eli suomeksi kusipäisyys.

Katso maailmaa muualtakin kuin omasta, rajoittuneesta näkökulmastani.

Vierailija
28/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipuli on tosi hyvää ruokaa suoliston mikrobeille.

Ärtyvässä suolessa sitä toki kannattaa välttää. Samoin voi olla vältettävä monia muita mikrobeille hyviä ruokia: omena, punajuuri, kaali, pavut...

Ibs suolisto usein ärtyy kelta-ja punasipulista mutta valkosipuli usein käy

Vierailija
29/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sinulla ei selvästi ole IBS:ää tai kokemusta siitä. Annan sinulle kuitenkin diagnoosin: tilannetajuttomuus eli suomeksi kusipäisyys.

Katso maailmaa muualtakin kuin omasta, rajoittuneesta näkökulmastani.

IBS on hoidettavissa (ei pois mutta suolisto pysyy rauhallisena) ruokavaliolla. Googleta.

Vierailija
30/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliminaatiodietti, lue Mosleyn Älykäs suolisto, siellä ohjeet ja reseptit.

Vierailija
31/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi olla noin tyhmä?

Vierailija
32/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliminaatiodietti, lue Mosleyn Älykäs suolisto, siellä ohjeet ja reseptit.

Kysymys koski akuuttia tilannetta ja töihin menoa tämän päivän aikana.

Vierailija
33/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsiöljykö syyllinen, joku lääkäri mietti tässä ihan lähipäivinä..

Vierailija
34/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei oikeesti kiinnosta lukea tällaisia. Parikymmentä vuotta samasta vaivasta kärsineenä ei tosiaan jaksa kuunnella jonkun päänaukomista. Tutkittu on, mitään vikaa ei löydy. Ei auta ruokavaliot minkäänlaiset, kaikki on kokeiltu. Elimistö kun ei ole kone joka toimisi miten sen käskee toimia eikä varsinkaan kaikilla samanlainen. Joskus joku ruoka sopii, joskus taas ei.

Imodiumiin on turvauduttava tilanteissa jolloin ei pääse vessaan. Se onneksi auttaa yleensä nopeasti.

Vierailija
35/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä auttanut ruuansulatusentsyymit (löytyy monilta valmistajilta) ja maitohappobakteerit. Yllättäen vatsani kestää myös hapankaalia.

Vierailija
36/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ripuli hellittää kun syön joka päivä tarpeeksi erilaisia maidosta valmistettuja tuotteita joista piimä paras.

Vierailija
37/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjä-dieetti (engl. carnivore diet) on monella auttanut elimistön tulehdustiloihin.

Vierailija
38/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen riisi tai riisikakut

Vierailija
39/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei oikeesti kiinnosta lukea tällaisia. Parikymmentä vuotta samasta vaivasta kärsineenä ei tosiaan jaksa kuunnella jonkun päänaukomista. Tutkittu on, mitään vikaa ei löydy. Ei auta ruokavaliot minkäänlaiset, kaikki on kokeiltu. Elimistö kun ei ole kone joka toimisi miten sen käskee toimia eikä varsinkaan kaikilla samanlainen. Joskus joku ruoka sopii, joskus taas ei.

Imodiumiin on turvauduttava tilanteissa jolloin ei pääse vessaan. Se onneksi auttaa yleensä nopeasti.

Pitäisi kiinnostaa vanhempia, että millä tavoin neuvovat lapsiaan tai ohjaavatko ylipäätään muuhun kuin pyllyn pyyhkimiseen, että osaavatko vanhemmat puhua luontevasti suolen toiminnan huolehtimisesta, useimmille lapsille kuitenkin nolostuttavaa luonnostaan. Niin että kuinka monen aikuisena ripulia sairastavan kohdalla on käsitelty aihetta koskaan lapsuudessa mitenkään muutoin kuin korkeintaan vitsailuna? 

Vierailija
40/58 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko testanneet glutamiinin sekoittamiseta juomaan kerran päivässä? Palauttaako suolen toimintaa parempaan kuntoon? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi