Miten teillä kahden henkilön taloudessa hoidetaan ruokaostokset?
Tarkoitan avo- tai avioliittoa ilman lapsia. Ostaako kumpikin omat ruokansa vai suunnitellaanko yhdessä? Ostetaanko ateria kerrallaan vai kerralla isompi määrä? Meillä suunnitellaan viikoksi etukäteen lounaat, päivälliset ja välipalatkin ja ostetaan kerralla etukäteen. Leivotaankin viikonloppuisin. Välillä tehdään eri ruuat, jos toinen haluaa jotain, josta toinen ei pidä. Lisäksi läheisen hyvän lounasravintolan viikottain vaihtuva ruokalista vaikuttaa kotona tehtäviin ruokiin. Ollaan kuulemma outoja, pitäisi muutaman kaverin mielestä jokaiseen mielitekoon käydä erikseen kaupassa. Jos tekeekin yhtäkkiä mieli tortilloja niin mitäs sitten? No, laitetaan se seuraavan viikon ruokalistaan. Onko nykyään yleistymässä tuo, että jokainen mielihalu ruuan suhteen pitäisi heti just nyt toteuttaa vai onko meillä outoja kavereita? Itse koen tuon tavan vaikeaksi ihan logistisestikin. Entä jos ei tiedäkään, mitä tekee mieli? Enkä jaksa antisosiaalisena joka päivä lähteä ruokaostoksille töiden jälkeen.
Kommentit (8)
Tilataan yleensä isompi satsi kerrallaan. Työmatkoista ja menoista kiinni, miten paljon suunnittelen ruokia. En todellakaan ehtisi päivittäin käydä kaupassa.
Minä käyn miehen kortilla kaupassa ja hän kuljettaa ja kantaa ostokset kotiin . Yleensä kerran viikossa näin isommat ostokset . Itse täydennän sitten puuttuvia lähikaupasta.
Minä ostan ja teen ruoat, suunnittelen ne n. viikoksi kerrallaan. Olen eläkkeellä ja mies vielä työelämässä.
Nykyään ei osata suunnitella, eletään hetkessä ja nautinnosta nautintoon.
Meillä päätetään yhdessä syömiset, yhdessä useimmiten ostetaan ja välillä maksaa toinen, välillä toinen. Ei se ole niin vakavaa.
Ostetaan meille tavallisia perusaineksia, pari kertaa viikossa tulee käytyä kaupassa. Useimmiten minä käyn lähikaupassa, joskus toinen tai molemmat käydään isommassa marketissa. Ei ole tarkkoja suunnitelmia yleensä, niistä tutuista aineista tehdään mitä sattuu mieleen tulemaan ja mihin on aikaa. Ei mun ainakaan yleensä tee mieli mitään ruokaa niin paljon, että sitä pitäisi saada sillä sekunnilla. Voin haaveilla jostain ruoasta ja ihan yhtä hyvää se on toteutettuna vaikka vasta viikon päästä.
Ruoat ostetaan yhteiseltä tiltä ja mies käy yleensä kaupassa, kun minä siivoan silloin.
Pääasiassa ostetaan muutaman päivän ruuat kerrallaan ja suunnittelen ne etukäteen. Joskus kuitenkin tekee hirveästi mieli ruokaa x ja käydään sillon lähikaupalta extrana hakemassa siihen ruokaan ainekset.
Ei koeta ongelmaksi.