Miksi näytän todella hyvältä selfieissä mutta toisten ottamissa kuvissa ihan kauhealta?
Onko muilla samoin? Siis kertakaikkiaan ihan erilaiset mittasuhteet kasvonpiirteillä itse otetuilla kuvilla ja toisten ottamilla. Ja kumpi lienee sitten totuus?
Kommentit (43)
Koska ne omat kuvat nyt tupataan aina ottamaan vain sieltä parhaasta kulmasta, joka on löydetty satojen kokeilujen kautta. Toisten ottamat kuvat harvemmin on just siitä parhaasta kulmasta.
Ota se filtteri sun kamerasta pois
Hohhoi... niin.... toisten ottamissa kuvissa et ehdi muikistella ja niitä ei ole välttämättä filtteröity. Olisko siinä riittävät syyt?
Kyllä ne toisten ottamat kuvat kertoo paremmin totuuden, kun kameraa ei ole käännetty ties mihin kulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne omat kuvat nyt tupataan aina ottamaan vain sieltä parhaasta kulmasta, joka on löydetty satojen kokeilujen kautta. Toisten ottamat kuvat harvemmin on just siitä parhaasta kulmasta.
Tää onkin huvittavaa, kun joillain muiduilla on kaikki kuvat ihan samalla ilmeellä ja kuvakulmalla otettuja. Yläviistosta vähän sivulta päin ja sitten vedetään poskia lommolle, töräytetään huulia esiin ja lurppaluomiset kohottavat kulmiaan ja deletoivat filtterillä tästä aiheutuvat voimakkaat otsarypyt :DDDDDDDD
Mulla toisinpäin. Selfieissä näytä lähes poikkeuksetta hirveältä, muiden ottamissa kuvissa normaalilta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ota se filtteri sun kamerasta pois
En ole mitään filtteriä sinne ainakaan itse asentanut ja olen etsinyt mistä sellaisen saisi pois jos siinä sellainen on, mutta en ole löytänyt...
Vierailija kirjoitti:
Hohhoi... niin.... toisten ottamissa kuvissa et ehdi muikistella ja niitä ei ole välttämättä filtteröity. Olisko siinä riittävät syyt?
En oikeastaan tarkoittanut sellaisia juttuja kuin mihin tuollaisella luultavasti viittaat, vaan esim. juuri tähän silmien etäisyyteen toisistaan. Tai ylipäänsä kallon ja pään muotoon. Myös peili antaa ymmärtää jotain ihan muuta kuin muiden ottamat kuvat.
Mulla on sama kuin ap ja mietin mistä se johtuu. Ilman filttereitä siis otan kuvat enkä erityisen paljon poseeraa kun harvoin mihinkään edes niitä julkaisen.
Olen ottanut itse selfien ja samassa tilanteessa puoliso otti kuvan suurin piirtein samalta etäisyydeltä minusta ja ihan samalla tavalla hymyilin mutta niin vain oli selfie ihan hyvä mutta hänen ottamassa oli epäsymmetriset kasvot mulla ja jotenkin väsyneemmän näköinen. Ja siis ihan sama kuva periaatteessa, toinen selfie toinen toisen ottama kuva. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä johtuu?
Sun selfie on peilikuva, toisen ottama kuva taas ei ole. Olet tottunut katsomaan itseäsi peilistä, ja siksi ajattelet, että selfie näyttää siltä miltä näytät. Tosiasiassa näytät siltä miltä se toisen ottama kuva, eli se siis on se, miltä näytät toisille ihmisille. Siinä nyt esim. yksi syy.
Mutta ehkä se on niin että läheltä katsottuna ihminen näyttää eriltä kuin kaukaa katsottuna 🤔
Kamera vääristää mittasuhteita lähikuvissa
Vierailija kirjoitti:
Sun selfie on peilikuva, toisen ottama kuva taas ei ole. Olet tottunut katsomaan itseäsi peilistä, ja siksi ajattelet, että selfie näyttää siltä miltä näytät. Tosiasiassa näytät siltä miltä se toisen ottama kuva, eli se siis on se, miltä näytät toisille ihmisille. Siinä nyt esim. yksi syy.
Mä olen kääntänyt selfiekuvani realistiseksi eli ei ole peilikuva.
- Ensinnäkin selfiekameroissa (kännyköiden etukameroissa) on enemmän laajakulmaa kuin takakameroissa. Mutta niissäkin on laajakulmaa. Eli kasvojen (ja kaiken muunkin) mittasuhteet vääristyvät.
- Toiseksi etukameralla onnistuu reaaliaikaisesti vangitsemaan "parhaan" ilmeen, kuvakulman, valaistuksen jne.
- Passikuvan pitää olla mahdollismman realistinen, ne otetaankin lievällä telellä (tai zoomilla) hieman kuaempaa. Tällöin mittasuhteet näkyvät realistisina.
Tuossa joitakin.
Koska selfie on peilikuva, ja toiseksi se vääristää mittasuhteita, esim. nenä näyttää todellista isommalta.
Vierailija kirjoitti:
Kamera vääristää mittasuhteita lähikuvissa
Ehkä se on sitten tämä. Vaikka toisaalta en ymmärrä miksi myös peilissä näytän hyvältä, se ei kai vääristä mittasuhteita 🤔
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Tämän vuoksi kannattaa kameran asetukset säätää niin, että kuva kääntyy ei-peilikuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama kuin ap ja mietin mistä se johtuu. Ilman filttereitä siis otan kuvat enkä erityisen paljon poseeraa kun harvoin mihinkään edes niitä julkaisen.
Olen ottanut itse selfien ja samassa tilanteessa puoliso otti kuvan suurin piirtein samalta etäisyydeltä minusta ja ihan samalla tavalla hymyilin mutta niin vain oli selfie ihan hyvä mutta hänen ottamassa oli epäsymmetriset kasvot mulla ja jotenkin väsyneemmän näköinen. Ja siis ihan sama kuva periaatteessa, toinen selfie toinen toisen ottama kuva. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä johtuu?
Etukameralla otetussa selfiessä näyttää samalta kuin peilikuvassa ja normikameralla otetussa taas siltä miltä oikeasti. Omaan silmään se 'ei peilikuva' näyttää oudolta, kun on tottunut näkemään itsensä vaan peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan tarkoittanut sellaisia juttuja kuin mihin tuollaisella luultavasti viittaat, vaan esim. juuri tähän silmien etäisyyteen toisistaan. Tai ylipäänsä kallon ja pään muotoon. Myös peili antaa ymmärtää jotain ihan muuta kuin muiden ottamat kuvat.
Selfiekamerassa on lievä "kalansilmäobjektiivi". Kaikki näyttävät Barry Manilowin sukulaisilta.
Toisten ottamissa esim. silmäni näyttävät olevan hyvin lähellä toisiaan ja vaativat ihan erilaista silmämeikkiä kuin mitä selfieiden pohjalta ymmärtäisi.