70 euroa ylioppilaalle kummilta ?
Onko ok ? Olen sinkku, pariskuntana toki 100 ois hyväksyttävä summa. Mutta nyt laitan lahjan yksin ja tuntuu että 50 on vähän ja 100 liikaa..Kuluja tulee vielä matkasta 330/suunta. Ruusut, kuohari...Huokaus eli 200 palaa päivään mutta tottahan haluan olla pakkanen päällä kummityttöäni onnittelemassa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50€ ja ruusu. 50 euroa on paljon rahaa jos sitä rahaa ei kovin paljon ole. Että vähempikin riittäisi. Jos ylioppilas ei ymmärrä rahanarvoa, se ei ole vieraan syy.
50 euroa paljon rahaa? Ehkä joskus 2002. Nykyään sellanen summa heitetään kaverille jostain pikkuhommasta. Sain itse lakin vuonna 2006 ja silloin oli tapana antaa 50 euroa, jos oli joku kumminkaimanserkku.[/quote
Olisi jo korkea aika oppia, että kaikki ihmiset eivät ole taloudellisesti samanlaisessa tilanteessa, ja jos on vielä useat ylkkärit käytävänä ja kesällä häitä, niin todellakin jokainen antakoon ihan rauhassa juuri sen verran kuin mihin katsoo olevan varaa. Jos vastaanottaja ei sitä arvosta on moukka.
Vierailija kirjoitti:
50e on täysin ok summa, ja tietysti voi sen 70 laittaa myös. Musta on aika surullista että nykyään jopa 50 euroa pidetään nolon pienenä lahjasummana, jotkut täällä ovat jopa harkinneet juhlien väliin jättämistä kun ei ole varaa enempää. Tuo riittää kyllä lahjaksi kelle tahansa normaalijärkiselle ihmiselle, eikä kukaan kohtelias henkilö siitä valita.
Näinpä. Ennen euroa tuotiin satanen joka on nykyrahassa alle 20 euroa ja hyvin kelpasi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille. Vien siis 70. Se on hyvä kompromissi eikä ilmeisedti liian vähän.
Kylkeen ostan minikuoharin tai jotain ihan pientä mitä keksinkään ja kortin teen itse.
Ruusua en vie.
Tämä selvä. Nyt huomasin ja alan odottamaan juhlia !
Ap
Hyvät valinnat! Mukavaa odotusta ja juhlapäivää!
Vierailija kirjoitti:
Ilmapallo kirjoitti:
Itse kolmen lapsen äitinä olen lapsille opettanut, että lahja ei koskaan saa olla tärkein. Ei annettu, eikä saatu lahja.
Esim kaverisynttäreillä meillä ei lapsilla koskaan ollut mitään pullopyöritystä, sillä tiesin että vieraat olivat hyvin erilaisista taustoista ja en halunnut kenenkään lapsen joutuvan häpeämään lahjaansa (tätä on kuulemma joskus käynyt).
Meillä osa isovanhemmista antaa pienistä tuloistaan lapsillemme synttärilahjaksi 10-20€ ja osa 100€ per lapsi ja lapsille kaikki isovanhemmat yhtä rakkaita ja tervetulleita ja odotettuja vieraita aina synttärille tms. On meillä myös yksi kummi jolle sanotaan, että ei lahjaa että esim namupussi riittää, jos haluaa jotain tuoda ja edelleen lapset teini-iässäkin ovat onnellisia namupussista! Ja kummi on erittäin rakas -kaikista läheisin jopa.
Itse koen, että ylioppilaalle ruusu ja skumppapullo on erinomainen lahja! Ruusukin riittää. Muuta sitten oman tilanteen mukaan.
Sit jos juhlakalu ei osaa arvostaa päivän tarkoitusta ilman paksuja lahjakuoria, niin parempi jättää juhlat väliin. Itse en edes osallistuisi jos tarkoituksena on vaan kerjätä rahaa
Miten pullopyöritys liittyy lahjoihin?
Monta kertaa lasten kotisynttäreillä yksi ohjelmanumero on pullonpyöritys jossa se kehen pullo osoittaa, antaa lahjansa.
Siihen menee toki mukavasti aikaa, mutta voi olla vähän kiusallistakin...
Vierailija kirjoitti:
Ei se uusi ylioppilas niitä yksittäisiä summia huomioi. Hän laskee kylmästi päivän kokonaissaldon. Viimeistään siinä vaiheessa kun vieraat ovat jo poistuneet.
Näin on. Mun kummityttö nimitti päivää palkkapäiväksi. Samoin kyllä poikanikin kun valmistu ammattikoulusta. Varmaan moni muukin. Rippijuhlatkin ovat palkkapäivä 🤣
50,- on hyvä summa ja se pikkukuohari siihen päälle.
No huh huh, kyllä 50e kahdelta on ok. Yhdeltä 30e sopiva. Ennen vietiin 120mk eli nyt 20e. 50e on sentään 300markkaa. Nyt järki käteen. Juhlakalu ostaa rahoilla kuitenkin puhelimen, tupakkaa ja alkoholia. Ei jää mitään muistoa rahanantajasta. Itse en harrasta koskaan rahan antoa, aina olen lahjan ostanu. Astioita ja keittiötarvikkeita, petivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh, kyllä 50e kahdelta on ok. Yhdeltä 30e sopiva. Ennen vietiin 120mk eli nyt 20e. 50e on sentään 300markkaa. Nyt järki käteen. Juhlakalu ostaa rahoilla kuitenkin puhelimen, tupakkaa ja alkoholia. Ei jää mitään muistoa rahanantajasta. Itse en harrasta koskaan rahan antoa, aina olen lahjan ostanu. Astioita ja keittiötarvikkeita, petivaatteita.
Tavaraa? Oletko hullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Itsekin yksinhuoltaja, pieni palkka ja ulosotossa, minkä kummilapsen perhe tietää. Onkohan tilanteessani 50-70€ riittävästi. Antaisin toki enemmänkin jos olisi, mutta tuo 50-70€ on jo viikon ruokarahani, ylimääräistä käyttörahaa ei ole. Kummilapseni on hyvätuloisesta perheestä, joten mietin, osaako arvostaa edes alle satasen lahjaa.
Ja täälläkin sama ! Olen 2 lapsen yh ja kummilapsi on varakkaan perheen ainokainen. Voisin toki sen 100 laittaa säästöistäni mutta kovin suurelta summa tuntuu koska minullakin tulee juhlasta Isot matkakulut kuten ap:lla.
Kelaan vaan annanko mennä ja laitan 100 joka on summa jota en nolostele vai nipistänkö 30 euroa oman etuni takia...Vaikeaa!
Varakkaan perheen ainokaiselle on taloudellisesti se ja sama annatko 50 vai 100 e, ja jos taas pienempi summa aiheuttaa nyrpistelyä arvostuksen sijaan vika on kasvatuksessa eikä summassa.
Sanoisin suoraan ettei ole varaa osallistua. En alkaisi viikkoa pureskelemaan pelkkiä kynsiä jonkun lahjan takia ja tinkiin perustarpeista. Syytäköön ne rahansa kaikenmaailman keräyksiin joilla on ylimääräistä eikä se vaikuta mitään talouteen.
Itse en ole rahankerjuu juhlia pitänyt valmistuttuani. Tienasin jo osa-aika töillä.
Kummilapselle laitettiin 400e, vähempää ei kehdannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Itsekin yksinhuoltaja, pieni palkka ja ulosotossa, minkä kummilapsen perhe tietää. Onkohan tilanteessani 50-70€ riittävästi. Antaisin toki enemmänkin jos olisi, mutta tuo 50-70€ on jo viikon ruokarahani, ylimääräistä käyttörahaa ei ole. Kummilapseni on hyvätuloisesta perheestä, joten mietin, osaako arvostaa edes alle satasen lahjaa.
Ja täälläkin sama ! Olen 2 lapsen yh ja kummilapsi on varakkaan perheen ainokainen. Voisin toki sen 100 laittaa säästöistäni mutta kovin suurelta summa tuntuu koska minullakin tulee juhlasta Isot matkakulut kuten ap:lla.
Kelaan vaan annanko mennä ja laitan 100 joka on summa jota en nolostele vai nipistänkö 30 euroa oman etuni takia...Vaikeaa!Varakkaan perheen ainokaiselle on taloudellisesti se ja sama annatko 50 vai 100 e, ja jos taas pienempi summa a
Satanen on hyvä.
MInustakin 30€ ja yksi ruusu on ihan hyvä lahja, varsinkin jos rahanmeno hirvittää.