Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70 euroa ylioppilaalle kummilta ?

Vierailija
01.05.2023 |

Onko ok ? Olen sinkku, pariskuntana toki 100 ois hyväksyttävä summa. Mutta nyt laitan lahjan yksin ja tuntuu että 50 on vähän ja 100 liikaa..Kuluja tulee vielä matkasta 330/suunta. Ruusut, kuohari...Huokaus eli 200 palaa päivään mutta tottahan haluan olla pakkanen päällä kummityttöäni onnittelemassa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Vien siis 70. Se on hyvä kompromissi eikä ilmeisedti liian vähän.

Kylkeen ostan minikuoharin tai jotain ihan pientä mitä keksinkään ja kortin teen itse.

Ruusua en vie.

Tämä selvä. Nyt huomasin ja alan odottamaan juhlia !

Ap

Vierailija
42/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laittaisin 70 e, jos kerran kummilapsi on kyseessä.

Tai 60 on ihan yhtä hyvä kuin 70

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ostaisi lahjaa, esim koru? Saat kivan korun 50€:lla oikein hyvin. Jos mietin itseäni niin muistan kyllä minkä korun olen saanut kummitädiltäni ylioppilaslahjaksi ja se on kiva muisto, sen hinnalla ei ole niinkään väliä...

Vierailija
44/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ostaisi lahjaa, esim koru? Saat kivan korun 50€:lla oikein hyvin. Jos mietin itseäni niin muistan kyllä minkä korun olen saanut kummitädiltäni ylioppilaslahjaksi ja se on kiva muisto, sen hinnalla ei ole niinkään väliä...

Ei nuori halua tuollaista. Itsenäistyvä nuori haluaa rahaa.

Vierailija
45/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ on minusta aivan sopiva. Laittaisin mukaan sen ruusun tai kuoharipullon. Itse haluaisin kyllä mielummin jonkun konkreettisen lahjan. Esim. kirjan. Hyvä tietysti tietää kummitytön maku ja mieltymykset. Olen saanut lahjaksi esim. suuren taidekirjan, jota katselen vielä vuosikymmenten jälkeenkin.

Vierailija
46/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e on täysin ok summa, ja tietysti voi sen 70 laittaa myös. Musta on aika surullista että nykyään jopa 50 euroa pidetään nolon pienenä lahjasummana, jotkut täällä ovat jopa harkinneet juhlien väliin jättämistä kun ei ole varaa enempää. Tuo riittää kyllä lahjaksi kelle tahansa normaalijärkiselle ihmiselle, eikä kukaan kohtelias henkilö siitä valita.

Vierailija
47/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ ja ruusu. 50 euroa on paljon rahaa jos sitä rahaa ei kovin paljon ole. Että vähempikin riittäisi. Jos ylioppilas ei ymmärrä rahanarvoa, se ei ole vieraan syy.

Vierailija
48/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50€ on minusta aivan sopiva. Laittaisin mukaan sen ruusun tai kuoharipullon. Itse haluaisin kyllä mielummin jonkun konkreettisen lahjan. Esim. kirjan. Hyvä tietysti tietää kummitytön maku ja mieltymykset. Olen saanut lahjaksi esim. suuren taidekirjan, jota katselen vielä vuosikymmenten jälkeenkin.

Kirjoja ei enää nuoret lue. Annan sulle hyvän vinkin. Älä anna neuvoja, kun et ole perillä mitä tänä päivänä halutaan.

Kun olit nuori, irtaimistolla oli arvoa. Tänä päivänä kirjan arvo on negatiivinen

Vierailija
49/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapallo kirjoitti:

Itse kolmen lapsen äitinä olen lapsille opettanut, että lahja ei koskaan saa olla tärkein. Ei annettu, eikä saatu lahja.

Esim kaverisynttäreillä meillä ei lapsilla koskaan ollut mitään pullopyöritystä, sillä tiesin että vieraat olivat hyvin erilaisista taustoista ja en halunnut kenenkään lapsen joutuvan häpeämään lahjaansa (tätä on kuulemma joskus käynyt).

Meillä osa isovanhemmista antaa pienistä tuloistaan lapsillemme synttärilahjaksi 10-20€ ja osa 100€ per lapsi ja lapsille kaikki isovanhemmat yhtä rakkaita ja tervetulleita ja odotettuja vieraita aina synttärille tms. On meillä myös yksi kummi jolle sanotaan, että ei lahjaa että esim namupussi riittää, jos haluaa jotain tuoda ja edelleen lapset teini-iässäkin ovat onnellisia namupussista! Ja kummi on erittäin rakas -kaikista läheisin jopa.

Itse koen, että ylioppilaalle ruusu ja skumppapullo on erinomainen lahja! Ruusukin riittää. Muuta sitten oman tilanteen mukaan.

Sit jos juhlakalu ei osaa arvostaa päivän tarkoitusta ilman paksuja lahjakuoria, niin parempi jättää juhlat väliin. Itse en edes osallistuisi jos tarkoituksena on vaan kerjätä rahaa

Miten pullopyöritys liittyy lahjoihin?

Vierailija
50/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nuori halua tuollaista. Itsenäistyvä nuori haluaa rahaa.

Sekä valita korunsa itse, kuten muutkin.

Vierailija
51/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 € on sopiva ylioppilaaksi valmistuvalle oli antajan tulotaso mikä tahansa. Vai onko joku oikeasti niin juntti ja ahne, että miettii miksi hyvätuloinen ei antanut enemmän?

Vierailija
52/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille. Vien siis 70. Se on hyvä kompromissi eikä ilmeisedti liian vähän.

Kylkeen ostan minikuoharin tai jotain ihan pientä mitä keksinkään ja kortin teen itse.

Ruusua en vie.

Tämä selvä. Nyt huomasin ja alan odottamaan juhlia !

Ap

Juhlissa on varmasti ihan riittävä juomatarjoilu.

Vierailija
53/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 € on sopiva ylioppilaaksi valmistuvalle oli antajan tulotaso mikä tahansa. Vai onko joku oikeasti niin juntti ja ahne, että miettii miksi hyvätuloinen ei antanut enemmän?

Tämä on aika hassua.

Meitä on kolme sisarusta ja kullakin kolme lasta -- ollaan jo ennen rippijuhlia sovittu, että annetaan puolin ja toisin aina se 50€/lapsi lahjaksi, koska silloin ei tarvitse miettiä mitään kuka suosii ketä ja lasten on hyvä oppia, että se 50€ on jo iso lahja.

Vanhemmat ostaa/antaa sitten isomman lahjan / summan. Ja kustantaa koko kemut kuitenkin.

Nykyään jo kaikki 9 yliopistossa ja käyvät samalla töissä.

Ja kaikki vanhemmat siis "varsin hyvätuloisia".

Juhlassa on kyse aivan muusta kuin mahdollisimman suuresta lahjapotista...

Vierailija
54/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole köyhä tyttö mutta kokee että matkoineen tuo päivä tulee hyvin hintavaksi jos lahjaan menee esim 100.

Annan 70 koska se olkoon nyt hyvä kompromissi tässä.

Pieni kuohari on symbolinen lahja ruusun sijaan. Sitä ei ole tarkoitus paikan päällä kitata.

Korua en osta siksikään kun jo rippilahjaksi sen annoin ja pelkään että valintani joko menee pieleen tai täsmätoive on liian hintava (tämäkin valitettavasti koettu).

Rahaa nuo nuoret tahtoo ja tarvitsee.

Ap

Vierailija
55/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin ainoa pienituloinen koska minusta jo tuo monien ehdottama 50€ on ihan liikaa. Onneksi en ole kenenkään kummi.

Vierailija
56/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietiin pariskuntana ei-kummilapselle 50e. Mielestäni kummilta yksin 50e on täysin riittävä lahja kivan kortin kanssa.

Vierailija
57/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 7 kummilasta ja joudun väkisin miettimään lahjoja ja niiden kustannuksia. Onneksi tunnen lapset hyvin ja osaan muistaa jokaista omalla henkilökohtaisesti sopivalla tavalla ja aina ovat tykänneet. Eli kummeilla on oikeus antaa myös persoonallisia lahjoja.

Vierailija
58/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 7 kummilasta ja joudun väkisin miettimään lahjoja ja niiden kustannuksia. Onneksi tunnen lapset hyvin ja osaan muistaa jokaista omalla henkilökohtaisesti sopivalla tavalla ja aina ovat tykänneet. Eli kummeilla on oikeus antaa myös persoonallisia lahjoja.

Ihan kaikilla on varmasti samanlainen "oikeus". Pääasia on se, että lahjan saaja ilahtuu. Tai ainakin pitäisi olla.

Vierailija
59/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50€ ja ruusu. 50 euroa on paljon rahaa jos sitä rahaa ei kovin paljon ole. Että vähempikin riittäisi. Jos ylioppilas ei ymmärrä rahanarvoa, se ei ole vieraan syy.

50 euroa paljon rahaa? Ehkä joskus 2002. Nykyään sellanen summa heitetään kaverille jostain pikkuhommasta. Sain itse lakin vuonna 2006 ja silloin oli tapana antaa 50 euroa, jos oli joku kumminkaimanserkku.

Vierailija
60/72 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Itsekin yksinhuoltaja, pieni palkka ja ulosotossa, minkä kummilapsen perhe tietää. Onkohan tilanteessani 50-70€ riittävästi. Antaisin toki enemmänkin jos olisi, mutta tuo 50-70€ on jo viikon ruokarahani, ylimääräistä käyttörahaa ei ole. Kummilapseni on hyvätuloisesta perheestä, joten mietin, osaako arvostaa edes alle satasen lahjaa.

Sinuna en miettisi pätkääkään, osaako joku arvostaa lahjaasi vai ei. Jos kerta perhe tietää että olet ulosotossa, niin heidän luulisi arvostavan sitä mitä annat. Mielellään joku lahja ylioppilaalle ja varsinkin kummitytöllesi, mutta ei sen tarvitse kallis olla. 

Jos minulle selviäisi, että joku ei arvostaisi sitä mitä toinen antaa vaan haluaisi kalliimpaa/enemmän, niin minun arvostukseni sellaista ihmistä kohtaan tippuisi pohjalukemiin. Toki on eri asia, jos joku antaa jonkun typerän lahjan ihan vittuillakseen, niin sitä en hyväksyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan