70 euroa ylioppilaalle kummilta ?
Onko ok ? Olen sinkku, pariskuntana toki 100 ois hyväksyttävä summa. Mutta nyt laitan lahjan yksin ja tuntuu että 50 on vähän ja 100 liikaa..Kuluja tulee vielä matkasta 330/suunta. Ruusut, kuohari...Huokaus eli 200 palaa päivään mutta tottahan haluan olla pakkanen päällä kummityttöäni onnittelemassa.
Kommentit (72)
On ihan ok. Kukin tilanteensa mukaan laittaa rahaa. Ei niitä yksittäisiä rahasummia niin tarkasti kukaan tsekkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se uusi ylioppilas niitä yksittäisiä summia huomioi. Hän laskee kylmästi päivän kokonaissaldon. Viimeistään siinä vaiheessa kun vieraat ovat jo poistuneet.
Tämä on niin totta. Pari vuotta sitten kuulin metrossa, miten nämä tuoreet ylioppilaat keskenään vertailivat saamaansa pottia. Olivat matkalla Helsingin keskustaan omiin juhliinsa päivän virallisen osuuden jälkeen.
50 euroa on hyvä summa! Kustannukset muutenkin korkeat ja osallistuminen tärkeintä. Terv ylioppilaan äiti
Kummin tehtävä on uskonnollinen kasvatus. Voisit antaa jonkin hengellisen teoksen, eikä rahaa. Vaikka näyttävät kuvaraamatun tms.
Tosi ikävä lukea tällaistä tekstiä.
Se, että menet paikalle, se on jo lahja.
Mä olen antanut vain rahaa.
En kuohuvaa, en kukkia, vain rahaa.
Anna 50 e ja nauti juhlista
Itse kolmen lapsen äitinä olen lapsille opettanut, että lahja ei koskaan saa olla tärkein. Ei annettu, eikä saatu lahja.
Esim kaverisynttäreillä meillä ei lapsilla koskaan ollut mitään pullopyöritystä, sillä tiesin että vieraat olivat hyvin erilaisista taustoista ja en halunnut kenenkään lapsen joutuvan häpeämään lahjaansa (tätä on kuulemma joskus käynyt).
Meillä osa isovanhemmista antaa pienistä tuloistaan lapsillemme synttärilahjaksi 10-20€ ja osa 100€ per lapsi ja lapsille kaikki isovanhemmat yhtä rakkaita ja tervetulleita ja odotettuja vieraita aina synttärille tms. On meillä myös yksi kummi jolle sanotaan, että ei lahjaa että esim namupussi riittää, jos haluaa jotain tuoda ja edelleen lapset teini-iässäkin ovat onnellisia namupussista! Ja kummi on erittäin rakas -kaikista läheisin jopa.
Itse koen, että ylioppilaalle ruusu ja skumppapullo on erinomainen lahja! Ruusukin riittää. Muuta sitten oman tilanteen mukaan.
Sit jos juhlakalu ei osaa arvostaa päivän tarkoitusta ilman paksuja lahjakuoria, niin parempi jättää juhlat väliin. Itse en edes osallistuisi jos tarkoituksena on vaan kerjätä rahaa
Tulevan ylioppilaan vanhempana: ei tulisi mieleenkään kytätä kuka antoi minkäkinlaisen lahjan. Tärkeintä on että muistat kummilastasi hänen merkkipäivänään menemällä paikalle. Jokainen antaa oman tilanteensa ja harkintansa mukaan.
Mielestäni 50€ on aivan riittävä lahja ja yhden kauniin ruusun saa alle kympillä. Viinipulloa ei mielestäni tarvitse 18 vuotiaalle viedä muutenkaan.
Vanhempi kirjoitti:
Tulevan ylioppilaan vanhempana: ei tulisi mieleenkään kytätä kuka antoi minkäkinlaisen lahjan. Tärkeintä on että muistat kummilastasi hänen merkkipäivänään menemällä paikalle. Jokainen antaa oman tilanteensa ja harkintansa mukaan.
Mielestäni 50€ on aivan riittävä lahja ja yhden kauniin ruusun saa alle kympillä. Viinipulloa ei mielestäni tarvitse 18 vuotiaalle viedä muutenkaan.
Viinipullosta ei puhuttu vaan minikuoharista, eli 2 DL
https://www.alko.fi/tuotteet/008841/Ballet-Carte-Noire-Organic-Demi-Sec/
Vanhempi kirjoitti:
18-19 V ylioppilaat arvostaa paljon enemmän viiniä kuin kukkaa. Kylä varma o niin.
Minä laitoin viime vuonna kummitytölle 70 tai 80 e (en enää muista kumpi, ehkä 80e)
Vähän hävetti, mutta olin silloin työtön, joten rahaa ei tolkuttamasti ollut. Minulla myös matkaa 200 km suuntaansa ja muitakin kuluja matkasta/juhlista tuli.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Itsekin yksinhuoltaja, pieni palkka ja ulosotossa, minkä kummilapsen perhe tietää. Onkohan tilanteessani 50-70€ riittävästi. Antaisin toki enemmänkin jos olisi, mutta tuo 50-70€ on jo viikon ruokarahani, ylimääräistä käyttörahaa ei ole. Kummilapseni on hyvätuloisesta perheestä, joten mietin, osaako arvostaa edes alle satasen lahjaa.
Anna ajatuksella jotain vähemmän -- siis vaikka "2kahvimukia opiskelijalle" tai joku kirja, millä sinulle on merkitystä "elämän oppaana".
Raha on nuorelle aina mieluisaa, mutta lahjan ei ole pakko olla rahaa.
Myös 20€ on rahaa.
Päivän päätteeksi tuo "hyvätuloisten lapsi" ei muista (ei ainakaan pahalla) miten "vähän" toit. Eikö sillä ole merkitystä.
Merkitystä on sillä, että saat oman elämäsi ja taloutesi pyörimään juhlista huolimatta.
Jos kummilapsi tai hånen vanhemmat ei ymmärrä, he ovat pölöjä.
T. Se hyvätuloinen vanhempi
Kurko kirjoitti:
Kummin tehtävä on uskonnollinen kasvatus. Voisit antaa jonkin hengellisen teoksen, eikä rahaa. Vaikka näyttävät kuvaraamatun tms.
Olet oikeassa. Eipä maailmasta juuri kummempaa tehtävää löydy kuin uskonnollinen kasvatus. Ei ole terveen ihmisen tehtäviä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Itsekin yksinhuoltaja, pieni palkka ja ulosotossa, minkä kummilapsen perhe tietää. Onkohan tilanteessani 50-70€ riittävästi. Antaisin toki enemmänkin jos olisi, mutta tuo 50-70€ on jo viikon ruokarahani, ylimääräistä käyttörahaa ei ole. Kummilapseni on hyvätuloisesta perheestä, joten mietin, osaako arvostaa edes alle satasen lahjaa.
Anna ajatuksella jotain vähemmän -- siis vaikka "2kahvimukia opiskelijalle" tai joku kirja, millä sinulle on merkitystä "elämän oppaana".
Raha on nuorelle aina mieluisaa, mutta lahjan ei ole pakko olla rahaa.
Myös 20€ on rahaa.Päivän päätteeksi tuo "hyvätuloisten lapsi" ei muista (ei ainakaan pahalla) miten "vähän" toit. Eikö sillä ole merkitystä.
Merkitystä on sillä, että saat oman elämäsi ja taloutesi pyörimään juhlista huolimatta.Jos kummilapsi tai hånen vanhemmat ei ymmärrä, he ovat pölöjä.
T. Se hyvätuloinen vanhempi
Menetkö yksin?
Mielestäni on omituista ajattelua, että "satanen pariskunnalta on Ok mutta 50€ yksin tulevalta liian vähän".
Jos sinulla on tiukka tilanne niin voit aivan mainosti viedä jotain symbolista PALJON vähempiarvoista (rahallisesti) - ihan vaikka jotain itse tehtyä! Tai jopa vain kukan ja onnittelukortin.
Jos siitä otetaan nokkiinsa niin voit sitten itse päätellä ystävyytenne tason...
Ps. Alunperin kummius päättyi virallisesti ripille pääsyyn. Kun lapsi tuli naimaikään ei kummin velvoitteita (kasvatus ym) enää ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan arvosanoista ja siitä mitä olet muille antanut.
Arvosanoista??
Niin. Ei kai nyt ABBAn papereista voi antaa samaa rahasummaa kuin ällän papereista?
Jos kummilapsi on sukua, niin 150 on minimi.
Jätät kuoharin hankkimatta. Ruusuja tulee muilta kuitenkin, että raha kortteineen riittää.
Meillä oli vuosi sitten juhlat ja tosiaan nuoren kaverit toivat pulloja lahjaksi, ei muuta.
Sukulaiset sitten rahakuoria ja vähän kauimmaiset toi koruja ja astioita.
Ruusuja toi moni, vaikka vähän pyydeltiin, ettei tois. Ihan turhaa rahan menoa.
Itse panostettiin asetelmiin ja neilikoihin, kun on ylioppilaan lempikukka.
Ruusu ja kuohari eivät ole mitenkään välttämättömät, jätä ne pois ja panosta lahjaan. Rahan sijaan voi myös antaa jonkin tavaran, kunhan on selvittänyt vaikkapa huoltajalta toiveen.
Meidän 2 muksun lakkiaisiin on vain lasten kaverit tuoneet kuohareita ylioppilaalle (lahjaksi, ei siis antaneet muuta lahjaa)
Älä vaan vanhemmille vie juomia, niitä on jäänyt meiltä aina tosi paljon ja pitänyt koko kesän kitata niitä jääneitä kuoharipulloja ;D