Olen päättänyt jättää punaisen lihan pois ruokavaliostani, mutta syödä silti kalaa, kananmunia, maitotuotteita ja esim. kalkkunaa ja broileria.
Miten tämä pitää ottaa huomioon ruokavaliossa? Millä korvain sen punaisen lihan eli nisäkkäiden (sika, lammas, nauta, poro jne.) lihan aterioilla joilla ei ole kanaa, kalkkunaa, kananmunaa tai kalaa?
Kommentit (26)
Syöt mitä on tarjolla. Ei joka aterialla tarvitse olla eläinproteiinia. Etkö koskaan syö ateriana esimerkiksi maitoon keitettyä puuroa tai kasvissosekeittoa?
Ei sitä erikseen tarvitse korvata millään. Valitset vaan jatkossa noita muita luettelemiasi ruokia.
Mä en nyt ymmärrä mikä ap:n ongelma on.
Sellaista ateriaa on vaikeaa löytää, jossa ei olisi maitotuotteita tai kananmunia. Et tule kohtaamaan ongelmia. Etkä sinä kuole siihen jos jollain aterialla syöt pelkkää kasvisruokaa.
On hienoa, että olet päättänyt vähentää punaisen lihan syömistä ruokavaliossasi. Punaisen lihan vähentäminen voi olla hyväksi terveydellesi ja ympäristölle. Tärkeintä on varmistaa, että saat tarpeeksi ravintoaineita ja proteiinia muista ruokalähteistä.
Kaloista saat hyviä proteiininlähteitä, omega-3-rasvahappoja ja muita ravintoaineita. Kananmunat ja maitotuotteet ovat myös hyviä proteiininlähteitä, mutta ne eivät sisällä yhtä paljon omega-3-rasvahappoja. Kalkkuna ja broileri ovat vähärasvaisia proteiininlähteitä ja sisältävät monia tarvittavia ravintoaineita.
Jos haluat korvata punaisen lihan ruokavaliossasi, voit kokeilla erilaisia kasviproteiinin lähteitä, kuten palkokasveja, tofua, tempeä ja seitania. Nämä ovat hyviä vaihtoehtoja lihan korvaamiseen aterioilla. Voit myös lisätä ruokavalioosi erilaisia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, jotka ovat ravintoaineiden lähteitä. Voit myös nuolla mummosi persettä senkin assburger hörhö.
On tärkeää muistaa, että monipuolinen ruokavalio, joka sisältää erilaisia proteiininlähteitä ja ravintoaineita, on avain terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Suositeltava proteiinin saanti on noin 0,8 grammaa painokiloa kohden päivässä. Suositeltava päivittäinen kalansyöntimäärä on noin 2-3 annosta viikossa.
Jos olet huolissasi ravintoaineiden saannistasi, voit harkita ravitsemusterapeutin tai terveydenhuollon ammattilaisen konsultaatiota. He voivat auttaa sinua suunnittelemaan terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion, joka sopii tarpeisiisi.
Varmista että saat vitamiinit jostain.
No jätät sen punaisen lihan pois ja syöt silti kanaa, kalkkunaa, broileria ja kanamunia jne... Mikäs tässä nyt oli se ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vajaaälyisyys ja trollaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jätät lihan pois?
Kaikki juontaa juurensa oikeastaan lapsuuteeni, jolloin melkein joka ikinen päivä syötiin sianlihakastiketta perunoiden kanssa tai lihakeittoa. Jo silloin en oikein pitänyt sen mausta ja mietin, että miksi lihaa pitää syödä? Sitten teininä sain tietää, että eihän sitä mikään pakko oikeastaan ole syödä, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi jättää sitä pois mutta nyt sen teen. Lihalla siis tarkoitan nimenomaan nisäkkäiden lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaaälyisyys ja trollaus.
No tuo sinun kommenttiko sitten kertoo jostain muusta?
Aattelit siis ruveta sellaseks Niilo22 vegaaniks? Jättää lihan mättäämisen kokonaan muille ja söis vaan kalaa, kanaa ja muita tuotteita.
Mä oon syöny noin 30 vuotta. Ei siinä mitään ongelmaa ole. Jos voisin niin rupeaisin kokonaan kasvissyöjäksi, mutta olen allerginen.
Jos haluaa luontoa suojella, ja silti lihaa syödä, niin nopeasti kasvavat eläimet ovat paras vaihtoehto, siis ei ainakaan nautaa pitäisi syödä. Ja kun huomaa silloin jäävänsä henkiin, niin seuraavana voi pudottaa sian ruokalaistalta jne.
Varaudu siihen, että rauta-arvosi laskevat.
Minäkään en enää juurikaan syö punaista lihaa eikä sitä tee edes mieli. Kalan ja kanan lisäksi syön välillä ihan kasvisruokaakin kuten esim. papuja
Olen jo kokeillut ja hyväksi havainnut sellaisetkin tuotteet joita kai kutsutaan myös lihan korvikkeiksi kuten kaurajauhis ja härkis ja niitä voi käyttää niihin ruokiin missä on käytetty ennen vaikka sitä punaista lihaa. Aika monesta tavallisesta ruuasta voi helposti tehdä kasvisversion. Päivän pääateriat pyrin syömään lautasmallin mukaisesti jolloin ateriakoko pysyy sopivana ja lautaselta löytyy sopivasti niin kasviksia kuin proteiinejakin.
Vierailija kirjoitti:
Syöt mitä on tarjolla. Ei joka aterialla tarvitse olla eläinproteiinia. Etkö koskaan syö ateriana esimerkiksi maitoon keitettyä puuroa tai kasvissosekeittoa?
Esimerkiksi minä en syö. Puuroni teen veteen ja kasvissosekeittoa en ole koskaan syönyt. Enkä syö. Muita kasvisruokia olen kyllä syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että rauta-arvosi laskevat.
Tosiaan ainoastaan naudanlihassa, maksassa ja veriletuissa on todella paljon hyvin imeytyvää rautaa. Broilerissa ja kalassa ei ole.
Joten vuosien mittaan rauta-arvosi laskevat.
Ei mitenkään eikä tarvitse korvata millään. Ihan rehellisesti typerä kysymys.