Olen päättänyt jättää punaisen lihan pois ruokavaliostani, mutta syödä silti kalaa, kananmunia, maitotuotteita ja esim. kalkkunaa ja broileria.
Miten tämä pitää ottaa huomioon ruokavaliossa? Millä korvain sen punaisen lihan eli nisäkkäiden (sika, lammas, nauta, poro jne.) lihan aterioilla joilla ei ole kanaa, kalkkunaa, kananmunaa tai kalaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että rauta-arvosi laskevat.
Minulla rauta-arvot ovat aina pidemminkin hieman yläkanttiin kuin alakanttiin vaikka en kovin monipuolisesti olisikaan syönyt.
Niin, kyllä aterialla saa olla proteiiniakin että nälkä lähtee. Itse käytän papuja ja linssejä, toisinaan tofua ja esim. nyhtökauraa. Pakastelaltaassa on valmiita kasvispihvejä mutta niitä voi tehdä vaikkapa pavuista.
Helposti lähestyttäviä ovat punaiset linssit ja niistä tehdyt keitot ovat tosi maukkaita. Kikherneistä teen hummusta ja pihvejä. Kidneypavusta mausteisia patoja. Linssicurry on myös hyvää basmatiriisin kanssa. Leivän päällä hummus tai papulevitteet ovat hyviä.
https://vegaanihaaste.fi/reseptit
lempiruokani: https://jalotofu.fi/reseptit/hittiresepti-kookos-tofukorma/
Itse olen ollut kymmeniä vuosia vegaani, siihen tein siirtymää 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Haukotus
Mene nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä mikä ap:n ongelma on.
Vajaaälyisyys ja trollaus.
Ei, se on tämän ketjun ja muiden kommentoijien ongelma.
Minun 30-luvulla syntynyt äitini ei ole syönyt punaista lihaa kuin joskus lapsena pakotettuna. Syynä on se, että hän ei vain pidän lihan koostumuksesta ja siitä miltä se tuntuu suussa. Kai siinä myös maulla on joku merkitys. Hän on terve yli 90-vuotias, vaikka ei ole koskaan "korvannut" punaista lihaa millään. Aloittaja tekee nyt ongelmaa asiasta, joka on ihan yksinkertainen.
Minäkin vähentänyt lihaa niin, etten syö muulloin kuin sitä tarjotaan kylässä, ravintolassa etten voi itse vaikuttaa. En tee numeroa. Normaalissa arjessa jätän lihan syömisen ja valitsen toisin.