Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä hevosenomistajia? Kannattaako ostaa oma hevonen?

ponikuume
01.05.2023 |

Ymmärrän otsikkoni absurdiuden. Ei varmaan rahallisesti kannata. Mutta silti:

Kertokaahan kokemuksia tai puhukaa minulle järkeä. Olen ratsastanut lapsesta saakka, välissä jotakin taukoja, mutta viime aikoina taas 10 vuotta putkeen, useamman kerran viikossa.
Asun maalla, lähellä on maneesitalli, jossa ylläpitomahdollisuus. Hevosen saisi periaatteessa omaan pihaankin, tosin vaatisi hieman remontointia. Minulla on vakkarityö, lainat on maksettu. Lapset lensivät pesästä. Vai pitäisikö syytää "ylimääräiset" rahat eläkerahastoihin ja sellaiseen? Mitä te tekisitte?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon näkee huonosti hoidettuja hevosia joilla kylkiluut näkyy, takkuinen karva, loimia pidetään helteelläkin päällä, hevonen seisoo ulkona pimeässä jopa pakkasella. Ammattitaidotonta tai välinpitämätöntä eläinrääkkäystä.

Vierailija
22/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin ekan oman hevosen vajaa puoli vuotta sitten. Olen lapsesta asti haaveillut omasta ja nyt reilu kolmekymppisenä sain toteuttaa unelmani. Käyn tallilla kuusi kertaa viikossa, eli paljon tämä harrastus kyllä sitoo. En silti vaihtaisi tätä mihinkään muuhun 💕

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavaa siitä tulee hasta jos ostat kansainvälisesti menestyvän kovasukuisen tamman tai oriin, joka tienaa sinulle raveista tai ratsastuslajeista ja menee sen jälkeen siitokseen.

Semikannattavaa voi olla hyvällä liiketalousosaamisella ryhtyä tallinpitäjäksi, jolla katat oman hevosen kulut ja jotain jää aina viivan alle, olet osaava, nimekäs ja lahjakas, alat kouluttaa ja valmentaa. Tai olet elämysmatkailuyrittäjä tms. Myös oman peltotilkun omistaminen ja maatilatalous hyödyttää, saat rehut omasta pellosta.

Kannattaako hevosen ostaminen näitä näkökulmia vasten. Ei. Se ei nimenomaan ole kannattavaa, jos se ei tuota mitään. Se on kuluerä, mutta elämässä on paljon kulueriä. Joillekin se on loma-asunto, joku matkustelee, jollakin on vene. Joku harrastaa viinanjuontia ja tupakointia. Rahaa palaa joka tapauksessa johonkin. Kissa tai koirakin syö ja tarvitsee erilaista hoitoa, samoin hamsteri tai käärme. Jos hevonen on se juttu, johon sitoudut parhaimmillaan 30 vuodeksi kaikkine vastaantulevine tilanteineen, olet valmis joskus elämään itse kädestä suuhun ja oppimaan paljon siitä kaverista, niin osta se. Mutta älä osta heräteostoksena. Hevonen ei ole mopo. Jos et ole ihan varma, haluatko uhmata sääolosuhteita javuhrata aikaasi, niin osta sitten se mopo. Aika monelle nykyiselle hevosenomistajalle se mopo olisi se parempi vaihtoehto, niin ei tule sitten inhimillisyyttä liikaa omaan elämänkuplaan.

Vierailija
24/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että hevonen tarvitsee sinne talliin jonkun kaverin, ettei tule hulluksi. Olen ymmärtänyt, ettei sen ole pakko olla toinen hevonen vaan voi olla vaikka pupukin.

Vierailija
25/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun innoittamana näin viime yönä unta hevosista. Olin suuressa kauppakeskuksen kaltaisessa tilassa, jossa nousi läpinäkyviä avaruussukkulan muotoisia hissikoppeja jonossa ylöspäin kohti kattoa. Ne olivat hevosten kuljettamista varten eri kerroksiin. Näin kun hevonen lastattiin sisään kuin traileriin, ja se hirnui ja heilutti pitkää harjaansa. Nousin perässä seuraavaan kapseliin neuvoja antavan vanhemman hevostenhoitajan kanssa. Yläkerrassa sain käteeni kuormaliinoilta vaikuttaneet ohjakset, joita puristin rystyset valkoisina, kun hevonen laittoi vastaan ja yritti riuhtoa itsensä vapaaksi. Kuljimme hoitajan kanssa huoneesta toiseen kunnes sain tilanteen rauhoittumaan. Yhtäkkiä huomaan, että liinoihin sidottuna lattialla makaa nuorehko homssuisesti pukeutunut pitkähiuksinen nainen, joka virtsaa alleen nelinkontin eläimen lailla ja päästää perään pitkät löysät papanat. Nainen on kasvot kiinni lattiassa puhisten ja haistellen ja kuopii maata takajaloillaan. Eritteet leviävät kaikkialle. Tunnen lievää häpeää ja kummastusta, sillä en ajatellut että hevoset olisivat tällaisia, näin ihmismäisiä. Koska naisen uutena omistajana tehtäviini kuuluu lannanluonti ja puhtaanapito, otan nurkasta kylmälaukun, johon kerään ulosteet paljain käsin lattialta. Uhraus on tehtävä, jotta eläin voisi hyvin. Hevosen omistaminen ei tunnu enää niin mieltäylentävältä ajatukselta. Hoitaja kehuu ja kiittelee nopeaa reagointiani, mutta huomaan pian, että suussani on iso haiseva lantapökäle. Maku on kauhea, ja syljen sen vaivihkaa pois. Suuni jää likaiseksi, kun hoitaja kertaa tulevaa raskasta rutiinia hevosen kanssa. Uni loppuu. Minulla ei ole aiempaa kokemusta hevosten hoidosta. 

Vierailija
26/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, seuraa unelmiasi. Elämä opettaa.

Vierailija
27/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa jos raaskit vuokrata muille.

Suosittelisin myös tällaista ratkaisua, se voi toimia jos olet itse asiassa riittävän aktiivinen ja sinulla riittää paljon aikaa asioiden järjestämiseen. Hevosen hoito vaatii aina intohimoa ja kompromisseja. Vuokraamalla säästäisit myös omia rahojasi!

Vierailija
28/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen osto ei koskaan kannata. Kaikki hevosenomistajat ovat mielenvikaisia, mutta mielenvikaisilla on usein paljon hauskempaa. Se on vaan rahaa, mikä palaa. 

Tuleva hallituksemme ei kyllä ostaisi hevosta. 

Vierailija
29/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosen osto ei koskaan kannata. Kaikki hevosenomistajat ovat mielenvikaisia, mutta mielenvikaisilla on usein paljon hauskempaa. Se on vaan rahaa, mikä palaa. 

Tuleva hallituksemme ei kyllä ostaisi hevosta. 

Antaa rahan haista ja palaa, kerranhan täällä eletään.

Vierailija
30/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa

Mutta oma talli ja pihaan

Vierailija
31/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinkahan tämä liittyy ketjun aiheeseen...?

Vierailija
32/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsisin maneesitallin nimenomaan, jos siihen kuuluisi ruokinta, karsinan putsaus ja tarhaus.

Ainankin, jos olet työssäkäyvä henkilö, niin tätä suosittelisin. Tuo vaihtoehto, että vuokraat heppaa tai jopa annat ajoittain tuntikäyttöön, on myös varteenotettava vaihtoehto.

Meillä 2 heppaa ja sujuu hyvin tuolla tavalla.

Vierailija
33/45 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitsisin maneesitallin nimenomaan, jos siihen kuuluisi ruokinta, karsinan putsaus ja tarhaus.

Ainankin, jos olet työssäkäyvä henkilö, niin tätä suosittelisin. Tuo vaihtoehto, että vuokraat heppaa tai jopa annat ajoittain tuntikäyttöön, on myös varteenotettava vaihtoehto.

Meillä 2 heppaa ja sujuu hyvin tuolla tavalla.

Millaiset hevoset teillä on, onko ollut kuinka kauan? Pitääkö paikkansa, että sairastuvat helposti ja pitää olla jatkuvasti viemässä eläinlääkäriin?

Vierailija
34/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen ylläpito vaatii suomeksi sanoen RAHAA! Eli jos sitä on ja sitoutumista ja rakkautta hevosiin niin mikäs siinä sitten. Yksin ei hevosia pidä pitää missään tallissa eli lajitoveri pitää olla.

Vierailija
36/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut hevosia kotona kohta 20 v. En osaisi olla ilman. Tällä hetkellä on lapsen poni, lapsen vanha poni ja oma hevonen. Oma hevonen on ollut sekä hevosen että omien terveysvaivojen takia tosi vähällä liikutuksella viime aikoina, mutta vaikuttaa tyytyväiseltä. Lapsen ykkösponi on ehjä ja eläkeläinen ok kunnossa. Pitää olla 2-3 hevosta, että on edes yksi terve kullakin hetkellä. Hevoset sekä sairastuvat että loukkaantuvat helposti, ja todella mielikuvituksellisilla tavoilla. Meillä ei ole ollut juurikaan "normaaleja" hevosten vaivoja, kuten ähkyjä, mahahaavoja, kaviokuumeita tai nivelvaivoja, mutta sen sijaan kaikkia outoja sairauksia ja vammoja senkin edestä.

Hevosten pitämisessä ei ole tietenkään mitään järkeä, mutta ne ovat perheenjäseniä. En enää pitäisi hevosta vieraalla, koska en ole vielä yli 30 harrastusvuoden aikana nähnyt sellaista asiakastallia jossa saisin niille halutunlaiset oltavat. Olen myös supertarkka hoidossa. Lisäksi haluan, että hevosilla on pitkäaikainen lauma, eikä niin että kaverit vaihtuvat jatkuvasti.

Luulen, että minulla on hevosia, tai edes pikkuponeja, siihen asti kun nyt ylipäätänsä pystyn kotona asumaan.

Vierailija
37/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosen ylläpito vaatii suomeksi sanoen RAHAA! Eli jos sitä on ja sitoutumista ja rakkautta hevosiin niin mikäs siinä sitten. Yksin ei hevosia pidä pitää missään tallissa eli lajitoveri pitää olla.

Osaatko heittää arviota paljonko maksaa yhden hevosen elätys ja hoito vuodessa? Tästä puhutaan paljon, että maksaa kovasti, mutta mulle on jäänyt vähän epäselväksi millainen varallisuus pitää oikein olla että uskaltaa ryhtyä hommaan.

Vierailija
38/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko heittää arviota paljonko maksaa yhden hevosen elätys ja hoito vuodessa? Tästä puhutaan paljon, että maksaa kovasti, mutta mulle on jäänyt vähän epäselväksi millainen varallisuus pitää oikein olla että uskaltaa ryhtyä hommaan.

Tallipaikka 400 - 1000 e/kk, sisältäen perushoidon, perusrehut, kuivikkeet, tilojen käytön.

Kotitallissa säilöheinäpaali 80 e, jota 3 vähäruokaista hevosta/ponia syö 2 vk.

Rehut 20-40 e säkki, kulutus hevosesta riippuen desejä tai litroja päivässä.

Kuivike voi olla mitä vain, meillä turvekuorma pari sataa ja kestää vuoden.

Vakuutus useamman satasen vuodessa riippuen kattavuudesta ja hevosen arvosta.

Kengitys 150 e / 2 kk

Eläinlääkärikäynti 250 e (peruskäynti, joku pieni tutkimus/lääkintä) - 10 000 e (leikkaus klinikalla)

Hieroja/fyssari 80-120 e/kerta.

Valmennukset 40-60 e kerta.

Ötökkämyrkyt 25-40 e pullo. Vaikuttaa pikkujutulta, mutta kesällä kuluu helposti pullo viikossa/hevonen.

Varusteisiin kuluu alkuvaiheessa paljon, mutta kun on ollut tarpeeksi hevosia kaikkea on kaapeissa joka koossa. Loimet ovat kulutustavaraa, ja uusia tarvitsee 1-2 kpl/vuosi, n. 60 - 250 e.

Satuloihin saa huonolla tuurilla kulumaan omaisuuden. Jos käy säkä, saat hevoselle sopivan satulan parilla sadalla käytettynä. Jos on huono tuuri (outo selkä), ostat uutena useamman parin tonnin satulan, ja myyt ne aina muutaman kuukauden kuluttua puoleen hintaan kun eivät sitten kuitenkaan sovi.

Sitten tarvitset toki maasturin ja trailerin. Jos hevoset kotona niin edes jonkinlaisen kentän, vaikka aikoisit ratsastaa vain maastossa, niin siinä vaiheessa kun selvitellään outouksia liikkumisessa tarvitaan tasainen hyvä pohja, jossa hevosen saa ympyrälle. Sekä valot.

Iso jatkuva kuluerä on pohjat, eli siis käytännössä murske- ja hiekkakuormat. Jos niitä ei sekä putsaa että uusi säännöllisesti, kaikki muuttuu mudaksi.

Vierailija
39/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan yksin omaan pihaan.

Sääliksi käy yksinäisiä hevosia pienillä laitumilla. Se on laumaeläin!

Vierailija
40/45 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että hevonen tarvitsee sinne talliin jonkun kaverin, ettei tule hulluksi. Olen ymmärtänyt, ettei sen ole pakko olla toinen hevonen vaan voi olla vaikka pupukin.

Pupu ei useimmille hevosille riitä, kyllä hevonen vaatii lajitoverin seuraa, vaikka pienen ponin jos ei toista täysikokoista hevosta tahdo ruokittavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi