Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerät pakkauskoot

pohdiskeleva
01.05.2023 |

Miksi esim. hillot on yleensä purkitettu älyttömän isoihin purkkeihin (pois lukien kalliit premium-tuotteet)? Nehän eivät säily avattuina kovin kauan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avattussa hillopurkissa oleva hillo säilyy kauan kun avuttua purkkia säilyttää jääkaapissa.

Vierailija
2/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillopurkkeja on kyllä monen kokoisia. Itse käytän kilon perhepakkausta, mutta löytyy 400 g:n ja 150 g:n purkkejakin. Ja välissä on muitakin kokoja (800 g ja 250 g olen nähnyt)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän mielestä asiakkaan on hyvä ostaa mieluummin paljon hilloa kuin vähän hilloa.

Vierailija
4/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gourmet-hillot myydään ihan pienissä purkeissa. Sinkku voi hemmotella itseään sellaisilla. Kilohinta on hirmuinen mutta eihän niitä kilotolkulla ostetakaan.

Vierailija
5/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse omat hillosi, niin voit purkittaa niitä vaikka Piltti-purkkeihin.

Vierailija
6/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän marmelaadit kaikki itse. Ostetuissa on 10x enemmän sokeria kuin omatekoisissa. Omatekoiset säilyvät jääkaapissa hyvin ja voi valita sen purkin koon ihan itse. 

Vierailija
7/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilttipurkkeja ei saa suljettua niin tiiviisti, että säilyvät pitempään. Käytän itsetehtyjen hillojen purkittamiseen kaikki pienet gourmet-purkit, jotka olen saanut käsiini.

Nyt minulla on kaupasta ostettu 310 g:n hillopurkki, joka kyllä jääkaapissa säilyy tarpeeksi pitkään.

Vierailija
8/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kaipaan valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 250 g purkeissa, niissä ananaspurkin kokoisissa siis. Ne olivat aikoinaan yleisimpiä ja just passeleja parin hengen talouksiin. Nykyisissä 400 g purkeissa on liikaa, puolet jää homehtumaan. Ei yksinkertaisesti tee mieli papuruokia monta kertaa peräkkäin, tarve olisi pari kertaa kuukaudessa.

Vierailija
9/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän marmelaadit kaikki itse. Ostetuissa on 10x enemmän sokeria kuin omatekoisissa. Omatekoiset säilyvät jääkaapissa hyvin ja voi valita sen purkin koon ihan itse. 

Minä keitän hillot ja marmeladit sen verran pienissä satseissa, että voin käyttää pakastepurkkeja. Hillo- ja hillomarmeladisokeria käytettäessä hilloahan pitää joka tapauksessa jäähdyttää jokin aika, joten tyhjiön tekevää lasipurkkia ei tarvita. Jos hilloa tulikin liikaa, osan purkeista voi pakastaa.

10/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaan valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 250 g purkeissa, niissä ananaspurkin kokoisissa siis. Ne olivat aikoinaan yleisimpiä ja just passeleja parin hengen talouksiin. Nykyisissä 400 g purkeissa on liikaa, puolet jää homehtumaan. Ei yksinkertaisesti tee mieli papuruokia monta kertaa peräkkäin, tarve olisi pari kertaa kuukaudessa.

Näitä ainakin löytyy vielä:

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/palirria-jattipapuja-280g-tomkastik…

Vierailija
11/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo purkit ovat törkyhintaisia. Nuo aiemmat pienet purkit olivat nimenomaan edullisimpia ja tavallisia valkoisia papuja.

12/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo purkit ovat törkyhintaisia. Nuo aiemmat pienet purkit olivat nimenomaan edullisimpia ja tavallisia valkoisia papuja.

Jep, hinta tosiaan on melkoinen. 

Vierailija
13/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilttipurkkeja ei saa suljettua niin tiiviisti, että säilyvät pitempään. Käytän itsetehtyjen hillojen purkittamiseen kaikki pienet gourmet-purkit, jotka olen saanut käsiini.

Nyt minulla on kaupasta ostettu 310 g:n hillopurkki, joka kyllä jääkaapissa säilyy tarpeeksi pitkään.

Kyllä ne umpioutuvat ihan samalla lailla kuin muutkin purkit, jos purkitat kuuman hillon niihin. Ei ne gourmet-purkit eroa mitenkään oleellisesti vaikka pilttipurkeista.

Vierailija
14/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pientä kaipaat? Se mitä itse käytän on alle 300g, ei mielestäni mitenkään erityisen iso. Vai haluatko niitä ihan pikkupurkkeja mitä hotellissa on aamiaisella?

Vierailija
15/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne Pirkan Parhaat hillot on jotain 230 g

Vierailija
16/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä, miten 400 g purkeissa voi olla liikaa, siinähän on puolet nestettä ja papuja taitaa olla nippanappa se 200 g, joka ei kyllä riitä ruokaan, jossa papu on pääosassa. Tai ehkä yhdelle hengelle riittää juuri ja juuri yhdelle päivälle. Itse siis kaipailisin nimenomaan isompia pakkauskokoja papupurkkeihin, jostain etnisistä marketeista saa pakkauksia, jossa oikeasti on 400 g sitä papua, mutta niitäkään ei ole joka kulmalla joten harvemmin tulee ostettua. Yleensä keitän pavut itse ja pakastan, mutta välillä olisi tarve ostaa niitä valmiina ja ärsyttää raahata monta purkkia kaupasta kun pakkaukset on niin pieniä.

Vierailija
17/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillohan säilyy ikuisuuden

Vierailija
18/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa elmukelmua pilttipurkin kannen väliin. Kyllä ne säilyy.

Vierailija
19/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä keitän hillot ja marmeladit sen verran pienissä satseissa, että voin käyttää pakastepurkkeja. Hillo- ja hillomarmeladisokeria käytettäessä hilloahan pitää joka tapauksessa jäähdyttää jokin aika, joten tyhjiön tekevää lasipurkkia ei tarvita. Jos hilloa tulikin liikaa, osan purkeista voi pakastaa.

En jäähdytä yhtään. Kuumassa vedessä olevat lasipurkit täytän kuumalla marmelaadilla/hillolla ja samoin vähän kuumat purkin kannet heti purkin päälle. Purkki ylösalaisin ainakin 10 minuutiksi. Purkki umpioituu sen kuuleekiin napsahduksena. Sitten purkit käännetään takaisin pystyasentoon ja saavat jäähtyä. Säilyvät ilman jääkaappia oikein hyvin. En polta sormiani tässä, käytän paksumpia kumikäsineitä. En ole pakastanut koskaan hilloja. Keitän myös kerralla noin 2 kg hedelmäsatsin. Olen yksineläjä, joten ei enempää yhtä sorttia tarvitsekaan. 

Vierailija
20/23 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avattussa hillopurkissa oleva hillo säilyy kauan kun avuttua purkkia säilyttää jääkaapissa.

Noin kuukauden säilyy avattuna. Mä käytän sitä esim. puuron päällä ja jogurtissa niin nopeasti kyllä menee.