Kuinka paljon teillä menee ruokaan rahaa rehellisesti?
Paljonko teillä menee rahaa ruokaan? Meillä on 2 liikkuvasta kouluikäistä poikaa, liikunnallinen mies ja minä. Lisäksi ostetaan 2x koiralle ruuat ja purutikut marketista. Ruokaan menee helposti 200e per viikko ja välillä jopa 250, mutta tuo 200 on tavoite. Pyrin ostamaan paljon kasviksia ja ruuan pitää olla laktoositonta. Vehnätuotteita ei kauheasti ostella terveyssyistä.
Kommentit (34)
Noin 1200€ kuukaudessa, 2 aikuista ja 2 nuorta
Hyvin vaihtelevasti 1500-2000€
2 aikuista, 5 lasta ja 3 koiraa
Mitähän arvioisin että pelkkään ruokaan menisi? Olisiko 500 euroa kuussa realistinen 🤔 Siis pelkkä ruoka ja karkit yms.
6 henkinen perhe eli 4 lasta joista 2 on 180cm pitkiä teinipoikia jotka treenaa paljon, 1 pieniruokainen teinityttö ja 5-vuotias.
Tuosta pystyisi helposti nipistämäänkin kun eineksiä tulee ostettua.
Aika edullisista aineista tehdään nytkin ruokaa. Nytkin on liha-kaalilaatikko uunissa.
Vappuna paistettiin kasa lettuja ja niille suolainen täyte jauhelihasta ja ihan hilloa makeisiin versioihin. Oli nakkeja joita keitettiin. Nakit oli tarjouksessa ja xtran perunasalaattia joka yllätti positiivisesti.
Lisäksi tein kiisselin siitä kilon xtra marjapussista joka 4 euroa ja mannapuuroa tein ison kattilallisen.
Oli kyllä juustoja, keksejä hedelmiä ja karkkiakin... Munkit paistettiin itse. Iso satsi niitäkin.
Aika paljon jauhelihasta tulee tehtyä ruokaa. Makaronilaatikkoa, jauhelihakastike, lihapullakastike, jauhelihamureke tai -pihvit, jauhelihakeitto. Nuo edullisia ruokia. Lisukkeena sitten joko pastaa tai perunast jotakin eli keitettynä, muusina tai valkosipuliperunat.
Säästöä tulee myös siitä jos einesten sijasta teen ison kasan valmiita leipiä tai sämpylöitä kaappiin ja kelmutan ne yksittäin mitkä ei mene heti. Teen valmiiksi siksi kun ne menee sillä tavalla helpommin kaupaksi.
Uunimunakkaita teen ja yleisimmin nakki tai kinkku ja puuroja tulee tehtyä. Erilaisia vispipuuroja ja normipuuroja.
Kalaa ostan vain tarjouksesta tai punalapulla ja meidän suosikki on lohiheitto.
Pinaattilettuja paistan myös välillä ja sen kanssa muusi ja puolukat.
Salaattina ihan vihersalaattia kurkulla ja jollakin muulla kasviisella tai hedelmällä.
Just ostin monta kiloa banaania hävikkipusseina ja pilkoin ja pakastin. Saa smoothieen banaanit. Marjat koitetaan kerätä itse paitsi nyt ostan xtran marjapusseja kiisseliin.
Suurin menoerä ruuassa on einekset.
Joka 2 kk menee 60 e ja joka 2 110 e.
Käyn ruokajaossa 2 krt viikossa.
Ostan Lidlistä täsmätuotteet ja saan sen ilmaisjutun
Asun yksin. Viikossa ~100-150€, syön terveellisesti ja se näkyy hinnassa. En käytä esim. nikotiinia ja alkoholiakin hyvin harvoin.
Mielestäni ruoka/talousrahojen suuruuksia on vähän turha vertailla, kun on niin paljon muuttuvia tekijöitä. Kuten eläimet, lasten määrä, niiden iät, sukupuolet (esim teinipojat syö paljon), vanhempien työpaikan ruokailu/tai eväsmeininki, muutbperheen tavat, tottumukset (päihteet/päihteettömyys), jne....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhdellä ihmisellä menee kuussa helposti tuo 200 euroa. Vaikka kokkaisi itse, eikä ostaisi mitään ylimääräistä.
Höpöhöpö, yhden henkilön talous selviää helposti alle 200 euron ruokaostoksilla kk.
Suomessa on ruoka todella edullista verrattuna Ruotsiin. Hitsit sentään. Kävin juuri kaupassa: neljä paistopisteen leipää (syön 4 päivää), juusto 1kg (syön varmaan puoli kuukautta), kurkku, riisipuuro pötkö, vadelmahillo ja meni 228kr. Kaksi viikkoa sitten tuli ruokalähetys 1770kr ja sillä syön vielä tämän viikon. Pakastan suurimman osan tavaroista ja lihaa tuossa lähetyksessä oli 1 kg pakastekanaa. Muuten oli juureksia, pakastejuureksia ja pakastemarjoja. Pari pussia vehnäjauhoja ja hiivaa. Täytyy tehdä uusi ostoskärryllinen ja tilata kotiin. Kamalasti rahaa menee ihan perusruokaan (janssoninkiusaus, kanakeitto, bataattisosekeitto, perunavelli, pinaatti-kanakastike ja perunat). Marjat ja osan vihanneksia syön pääasiassa smoothien muodossa. Tässä erässä täytyy lisäksi ostaa pesuaineet ja vartalovoide ja vessapaperia.
Ruokamenoihin pitää laskea kauppalaskun lisäksi myös ulkona syömiset ja työpaikkalounaat jos niistä joutuu maksamaan Muuten ei voi vertailla kokonaiskulujen eikä anna oikeaa kuvaa.Siis kaikki kulut mitkä menee kuukaudessa syömiseen.
200-250 e, yksin asuva, ei syödessä kieroillakaan voi.
Minä, kissa ja koira. Olen budjetoinut ruokaan + muihin päivittäistavaroihin (pesuaineet, talouspaperit yms) 500€/kk. Mulla laktoositon ruokavalio, koiralla myös allergiaruokavalio. Kissalla ei ole allergioita, mutta on välillä muuten ronkeli. Niin ja se rakastaa katkarapuja, joten niitä pitää aina olla. Joko pakastimessa tai kissanruuassa. Joskus menee enemmän (eli jos kutsun vieraita) ja joskus taas vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhtikuussa meni ruokaan 340e.
Tässä kuussa tavoite 300e.
4 hengen perhe.Älytöntä pihistelyä.
Kyllä tämä on pakko tilanne kun rahaa ei ole.
Vaikea kysymys, kun melkein joka kauppareissulla tulee ostettua jotain muutakin: hygieniatarvikkeita, joku tekstiili, tulitikkuja ... Sanoisin, että noin 500€, kun ruokakuntaan kuuluu 3-5 henkeä. Riistan ja itse pyydetyn kalan hintaa ei lasketa, ne menee harrastusbudjetista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vaihtelevasti 1500-2000€
2 aikuista, 5 lasta ja 3 koiraa
2000e ruokaan? Mitä ihmettä syötte?
Ihmisillä on eri energiantarve. Oma peruskulutukseni on joku 1200 kcal, joten selviän huomattavasti pienemmällä ruokamäärällä kuin vaikkapa mieheni.
Minulla on mennyt tänä vuonna ruokakauppaan keskimäärin 168 e/kk, minkä lisäksi syön lounasravintolassa 1-3 kertaa viikossa.