Juhlienjärjestäjäkonkarit, neuvojanne kaivataan
Meillä on yo-juhlat tulossa tänä keväänä. Kirjoitukset hoidettu jo viime syksynä loput, nyt on kaikki loput kurssit menneet läpi joten juhlia voi varmuudella suunnitella. Melko pienellä porukalla juhlitaan suvun kesken ja myöhemmin tulee vielä ylioppilaan kavereita juhliin.
Koska juhlat on kotona ja sääkin aina vähän epävarmaa, varaudun siihen, että joudutaan olemaan sisätiloissa. Näin ollen en mitään varsinaista ruokatarjoilua voi edes miettiä, koska kaikki eivät mahdu istumaan pöydän äärelle. Ajatuksena on tarjota suolaisina ylioppilaan toiveesta kahta eri voileipäkakkua, rieskarullia kahdella eri täytteellä ja karjalanpiirakoita. Makeina kahta eri kakkua, pistaasipullia, kahta pikkuleipää, jotain makeaa piirasta sekä karkkibuffa.
Onko tuossa teidän mielestä riittävästi? Tarvittaisiinko jotain muuta?
Mietin myös, pitääkö lautasia olla erikseen suolaisille. En muista, että olisin yo-juhlissa koskaan vaihtanut lautasta vaan ottanut samalle, mutta toisaalta ajatus makean kakun syömisestä lohivoileipäkakun jäljiltä olevalta lautaselta ei houkuta. Miten siis toimisitte tai olette toimineet? Olisiko järkevintä vaan hakea vaikka ikeasta jotain edullista lautasta iso pino, niin vieraat saisivat itse päättää? Entä lusikat, tuplamäärä niitäkin? Vai millä voileipäkakkua yleensä edes syödään, haarukallako?
Kommentit (7)
Olan vastaajan kanssa samaa mieltä. Itse karsisin karkki-buffan pois: aikuiset ihmiset eivät tarvitse karkkia ja pikkuvieraille se on liian iso houkutus. Lapset tulevat karkeista liian vilkkaiksi, se lopulta stressaa kaikkia ja erityisesti vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa on jo todella paljon kaikenlaista, jättäisin itse jo osan pois. Toki esim. voileipäkakku jakaa mielipiteitä, joten on kiva että on vaihtoehtoja. Makeita ei yleensä kannata olla ihan hirveän montaa eri sorttia, harvemmin niitä loppujen lopuksi kauheasti menee kuitenkaan.
Jos oletus on, että syödään seisten, niin syötävät ennemmin suupalakokoa tai niin, että niitä voi syödä helposti pelkällä lusikalla tai haarukalla. kannattaa selvittää, onko paikkakunnallasi pitopalvelua, josta saisi vuokrata astioita, jolloin et joudu ostamaan kasaa uusia. Kertakäyttöastiat on hankalia, niihin en taipuisi ennen kuin viimeisenä vaihtoehtona.
Lusikoita ja haarukoita kannattaa olla tarjolla reilusti, osa käyttää samoja aterimia, osa haluaa vaihtaa.
Kiitos vastauksesta! Mietin, että lisälautasten ja haarukoiden sekä lusikoiden hankinta ei sinänsä haittaisi, koska ylioppilas muuttanee syksyn aikana omaan kotiinsa, ja voisi viedä nuo juhliin hankitut mukanaan. Tosiaan voileipäkakku on ylioppilaan toive ja siksi haluaisin sen toki toteuttaa.
Ihan riittävästi kaikkea. Laita tarpeeksi paljon lautasia. Siinähän voi sitten ottaa eri lautasen suolaisille ja makeille, joka sellaista tarvitsee.
Juhlan sankarin oma toive kannattaa aina toteuttaa, kun usein se on vieraittenkin toive. Jos joku perinteinen herkku puuttuu, joku kyllä ihmettelee "missä täällä on se leipäjuusto".
Vierailija kirjoitti:
Olan vastaajan kanssa samaa mieltä. Itse karsisin karkki-buffan pois: aikuiset ihmiset eivät tarvitse karkkia ja pikkuvieraille se on liian iso houkutus. Lapset tulevat karkeista liian vilkkaiksi, se lopulta stressaa kaikkia ja erityisesti vanhempiaan.
No juu, karkibuffa on ehkä suureellinen ilmaisu, ehkä todellisuudessa ajateltiin isoon lasimaljaan vaahtokarkkeja ja lisäksi konvehteja 😄
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä: itse olen järjestänyt 2 yo-juhlat kotona. Vieraille maistui erityisesti suolaiset tarjottavat, makeaa meni kakkusiivu ja pari pikkuleipää. Meillä jäi makeat piiraat ym käsiin. Niitä sai sitten pakastella.
Tekisin enemmän suolaisia suupaloja, jopa ihan cocktail-tikkuihin kasarityyliin :D tai jotain vastaavia mitä voi ottaa helposti lautaselle ja syödä yhtä helposti. Mitään salaatteja ei kannata väsätä, niitä on vaikea syödä seisten ja pelkällä haarukalla.
Vuokraa astiat. Ne kyllä kannattaa varata ajoissa, koska samana viikonloppuna on paljon kysyntää. Toinen vaihtoehto on ostaa sellaisia astioita, jotka ylioppilas saa sitten mukaansa, kun muuttaa kotoa pois. Kolmas vaihtoehto on pyytää lainaan sukulaisilta tai kavereilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa on jo todella paljon kaikenlaista, jättäisin itse jo osan pois. Toki esim. voileipäkakku jakaa mielipiteitä, joten on kiva että on vaihtoehtoja. Makeita ei yleensä kannata olla ihan hirveän montaa eri sorttia, harvemmin niitä loppujen lopuksi kauheasti menee kuitenkaan.
Jos oletus on, että syödään seisten, niin syötävät ennemmin suupalakokoa tai niin, että niitä voi syödä helposti pelkällä lusikalla tai haarukalla. kannattaa selvittää, onko paikkakunnallasi pitopalvelua, josta saisi vuokrata astioita, jolloin et joudu ostamaan kasaa uusia. Kertakäyttöastiat on hankalia, niihin en taipuisi ennen kuin viimeisenä vaihtoehtona.
Lusikoita ja haarukoita kannattaa olla tarjolla reilusti, osa käyttää samoja aterimia, osa haluaa vaihtaa.
Kiitos vastauksesta! Mietin, että lisälautasten ja haarukoiden sekä lusikoiden hankinta ei sinänsä haittaisi, koska ylioppilas muuttanee syksyn aikana omaan kotiinsa, ja voisi viedä nuo juhliin hankitut mukanaan. Tosiaan voileipäkakku on ylioppilaan toive ja siksi haluaisin sen toki toteuttaa.
Hanki siis joko oikeasti mieluiset niistä edullisemmista tai sitten vain reilusti kertakäyttöiset.
Osa ikean halvoista ottaa aterimista metalliviirua - mattapintaisia ei ainakaan kannata ottaa.