Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenkä lukiossa taikka amiksessa seurataan oppilaan poissaoloja? Tehdäänkö lasuja?

Vierailija
30.04.2023 |

Jatkuuko sama meininki kuin peruskoulussa on. Tuli tuosta yhdestä ketjusta vain mieleen kun moni perhe on saanut lasuja lapsen sairastelujen vuoksi. Entä, eihän vanhempien tarvitse enää Wilmaa seurata joka päivä?!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuusikä nousi joitakin vuosia sitten 18 vuoteen eli siihen asti koulut ovat velvollisia seuraamaan poissaoloja ja lasuja tehdään.

Vierailija
2/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppivelvollisuusikä nousi joitakin vuosia sitten 18 vuoteen eli siihen asti koulut ovat velvollisia seuraamaan poissaoloja ja lasuja tehdään.

Tuohan on ihan karseeta!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen amiksessa aikuisopiskelijana ja meidät yhdistettiin nuorisoryhmään, kyllä siellä poissaolot selvitetään joka tunnin alussa ja nuoriso joutuu ilmeisesti edelleen selvittämään ne vanhempien kautta.

Vierailija
4/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurataan poissaoloja nuorten täysi-ikäistyttyäkin, mutta itse hoitavat ilmoitukset. Kursseilta tippuu, jos on liikaa poissaoloja. Omalla lapsellani ongelmaa poissaolojen kanssa kiusaamisen takia, mutta ei tehty lasua. Harmi.

Vierailija
5/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään lasua ei tule sairauspoissaoloista vaan selvittämättömistä poissaoloista, jos kotoa ei kertakaikkiaan saada lukuisista yrityksistä huolimatta huoltajalta minkäänlaista selvitystä asiasta.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä palstalla sanotaan.

Vierailija
6/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kyllä herää kysymys että miten ihmeessä me olemmekaan selviytyneet ennen tämmöistä käytäntöä?! Itse muutin kotoa pois 16 vuotiaana yli 100km päähän ja hoidin opiskelut, ruoat jne. ihan itsenäisesti. Ilman kyttäystä, Wilmaa ja vanhempien jatkuvaa auttamista. Ei siinä ollut mitään kummallista. Nyt nuoria holhotaan kuin jotain tutkintavankeja?!

Vierailija
7/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kyllä herää kysymys että miten ihmeessä me olemmekaan selviytyneet ennen tämmöistä käytäntöä?! Itse muutin kotoa pois 16 vuotiaana yli 100km päähän ja hoidin opiskelut, ruoat jne. ihan itsenäisesti. Ilman kyttäystä, Wilmaa ja vanhempien jatkuvaa auttamista. Ei siinä ollut mitään kummallista. Nyt nuoria holhotaan kuin jotain tutkintavankeja?!

Et sitten ole huomannut, että ennen oppivelvollisuus päättyi peruskouluun. Eikä monikaan nuori ole ennenkään selvinnyt kovin hyvin. Joka kuudes ei ole suorittanut mitään peruskoulun jälkeistä tutkintoa.

Vierailija
8/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään lasua ei tule sairauspoissaoloista vaan selvittämättömistä poissaoloista, jos kotoa ei kertakaikkiaan saada lukuisista yrityksistä huolimatta huoltajalta minkäänlaista selvitystä asiasta.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä palstalla sanotaan.

Mutta kun en minä osaa ajatella omilla aivoillani.

Vierailija
9/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tehdään lasuja. Lasujen teko on kaikkien alaikäisten parissa työskentelevien ammattiryhmien velvollisuus.

Vierailija
10/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä nykyään kytätään paljon, mutta onhan tuo nähty, että moni nuori ei nykyään pärjää ilman jatkuvaa holhoamista.

Vierailija
11/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole huomannut, että ennen oppivelvollisuus päättyi peruskouluun. Eikä monikaan nuori ole ennenkään selvinnyt kovin hyvin. Joka kuudes ei ole suorittanut mitään peruskoulun jälkeistä tutkintoa.

Ehkä sitten minun tuttu/ystäväpiirissäni oli enemmän niitä jotka osasivat tehdä itsenäisesti asioita ja selviytyä haasteista. Kaikki kävivät koulut ja pääsivät työelämään kiinni. Ehkä ajat olivat sitten toiset mutta jotain vääristynyttä tässä nykyisessä systeemissä kyllä on!

Vierailija
12/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitten minun tuttu/ystäväpiirissäni oli enemmän niitä jotka osasivat tehdä itsenäisesti asioita ja selviytyä haasteista. Kaikki kävivät koulut ja pääsivät työelämään kiinni. Ehkä ajat olivat sitten toiset mutta jotain vääristynyttä tässä nykyisessä systeemissä kyllä on!

Ainakaan luetun ymmärtämistä ei tullut kuitenkaan kovin hyvin opittua. Lue vielä uudelleen. Oletko sinä ja sinun kaverisi koko ikäluokkasi?

Vierailija
13/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vikaa systeemissä, jossa poissaolot pitää selvittää? En tiedä millaisessa todellisuudessa elät, mutta kaikissa opiskelupaikoissa ja työelämässä on pitänyt selvittää poissaolot, jos on läsnäolovelvollisuus. Etätöistäkään ei voi jäädä pois ilman syytä, muuten on aika äkkiä kengän kuva persuksissa.

Alaikäisten kohdalla vanhemmat on vastuullisia selvittämään lasten koulupoissaolot ja poissaoloselvitykset tekee huoltaja. 18 vuotta täyttänyt selvittää asiansa itse. Näin on ollut iät ja ajat.

Vierailija
14/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioissa on isoja eroja. Joissain ei poissaoloja kyllä merkitä. Kaveriperheen lapsi oli ollut kolmatta viikkoa pois koulusta ennen ku lukiosta otettiin yhteyttä, että yksi nuori taitaa puuttua, että onko kotona havaintoa? Keskeytykseen se päätyi

Vierailija
15/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioissa on isoja eroja. Joissain ei poissaoloja kyllä merkitä. Kaveriperheen lapsi oli ollut kolmatta viikkoa pois koulusta ennen ku lukiosta otettiin yhteyttä, että yksi nuori taitaa puuttua, että onko kotona havaintoa? Keskeytykseen se päätyi

Ihan takuulla merkitään joka lukiossa poissaolot. Eri asia on, jos oppilas on sopinut jostain muusta järjestelystä kuin läsnäolosta. Se, ettei koulusta heti oteta yhteyttä ei tarkoita, ettei ole merkitty poissaoloja.

Vierailija
16/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vikaa systeemissä, jossa poissaolot pitää selvittää? En tiedä millaisessa todellisuudessa elät, mutta kaikissa opiskelupaikoissa ja työelämässä on pitänyt selvittää poissaolot, jos on läsnäolovelvollisuus. Etätöistäkään ei voi jäädä pois ilman syytä, muuten on aika äkkiä kengän kuva persuksissa.

Alaikäisten kohdalla vanhemmat on vastuullisia selvittämään lasten koulupoissaolot ja poissaoloselvitykset tekee huoltaja. 18 vuotta täyttänyt selvittää asiansa itse. Näin on ollut iät ja ajat.

No ei ainakaan minun vanhempani ole olleet tietoisia poissaoloistani amiksen aikana. Asuin silloin eri paikkakunnalla. Kursseista ei tietenkään päässyt läpi eikä valmistunut jos liikaa oli pois tunneilta. Niitä sitten jotkut joutuivat suorittamaan erilaisilla korvattavilla lisätöillä. Ei ollut tämmöistä holhousta ja ihan hyvin pärjättiin. Ei meistä kaikista tullut mitään elättejä taikka rikollisia.

Vierailija
17/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan takuulla merkitään joka lukiossa poissaolot. Eri asia on, jos oppilas on sopinut jostain muusta järjestelystä kuin läsnäolosta. Se, ettei koulusta heti oteta yhteyttä ei tarkoita, ettei ole merkitty poissaoloja.

Varmaan on merkattu. Mutta entäs sitten jos joku on vaan poissa? Paljon se lämmittää että wilma hehkuu punaisena

Vierailija
18/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lukiossa ainakin jo 2015-2018 vuosina Wilma käytössä, josta vanhempien piti hyväksyä alaikäisten poissaolot. Tosin silloin opiskelu oli täysin vapaaehtoista, eikä niistä mitään lasuja tullut. Selvittömättömistä jäi vain sitten kurssisuoritukset saamatta. Huhhuh jos nykyään tehdään lasuja opiskelijoiden poissaoloista. Peruskoululaiset vielä jotenkin ymmärtää

Vierailija
19/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli kolmekymppinen opiskelija amiksessa ja aina kun olen pois tulee ilmoitus luvaton poissaolo, pyydä huoltajaa kuittaamaan poissaolosi tj vastaavaa :D aina naurattaa.

Vierailija
20/23 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut. Nykyään moni jää liian helposti kotiin pelaamaan tai somettamaan, kun pitäisi lähteä kouluun. Mennyttä ei voi verrata nykyaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän