Ansiosidonnaisella hurvittelu
Testailin vähän YTK:n laskurilla, millaisia nettoansiosidonnaiset ovat suuruudeltaan verrattuna työssäoloehdon täyttäneen edeltävän ajan palkkaan. Käytin kaikissa esimerkkilaskelmissa veroprosenttina 21.
brutto n. 2000 €/kk -> n. 1027 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 2500 €/kk -> n. 1197 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3000 €/kk -> n. 1367 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3500 €/kk -> n. 1537 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 4000 €/kk -> n. 1650 €/kk ansiosidonnaista
Jäin pohtimaan, että ainakaan omalla kolmen tonnin palkalla työttömyyden iskiessä ansiosidonnaisella saatava tulotaso ei olisi mikään huima ja kannustaisi voimakkaasti työnhakuun. Kun siirrytään lähemmäksi neljän tonnin kuukausiansion saaneen summiin tai yli, alkaa jo vaikuttaa siltä että tuolla summalla voisi tulla toimeenkin. Suuri osa suomalaisista kuitenkin jää noihin alempiin palkkaluokkiin.
Omasta mielestäni ansiosidonnaisen kuukausisummalle voisi hyvin asettaa jonkin maksimin, mutta eivät nuo reilun tonnin kuukausitulot mitään valtavia ole. Ilman ansiosidonnaista oleva työtön joutuu hakemaan todennäköisesti päivärahan lisäksi myös asumistukea, kun taas ansiosidonnainen tavallaan kattaa senkin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Sopeutumisrahalaisten esimerkillä nautin ansidonnaisesta viimeiseen päivään ja vähän ennen sen loppumista haen sairauslomaa joten tulotaso pysyy samana , ketkuttelen ja vetkuttelen ja kuppaan valtiota ilomielin kuten tekevät ne 32 eduskunnasta pudonnuttakin.
Niitähän on paljon enemmän kuin 32! Menneiden vaalikausien sopeutujia lepäilee sopeutumiseläkkeellä vieläkin.
Jos ansiosidonnaisia leikatasn, joudun jatkossa hakemaan Kelalta toimeentulotukea. 1050e/kk on jo todella vähän ja jos siitä vielä vähennetään, ei toimeen tule mitenkään. Raksalla töitä ei vain talvisin riitä kaikille, joten vuosittain tulee 2-4kk lomautus. Olisin huomattavasti mieluummin töissä, koska yli tonnin pudotus tuloissa on niin iso, että syö kaikki säästöt, mitä on ehtinyt töissä ollessa tehdä. Ja kun niitä töitä ei mistään firmoista talvella saa, ainoa keino saada lisätuloja on pimeät maalauskeikat.
Vierailija kirjoitti:
6kk töissä raksalla ja sit ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.
Eikös teikäläiset aina väitä, että raksoilla on nykyisin vain huonostipalkattuja ulkomaalaisia, eikä suomalaiset pääse töihin ollenkaan. Hyvä, jos paljastit asian oikean laidan. Ehkä suomalaisia ei palkatakaan siksi, että haluatte lomailla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunnasta lähteneiden sopeutumisraha on n. 3000e/kk. Siihen verrattuna suurimman osan ansiosidonnainen on pieni.
Siksipä harkitsen sitä.
T. Vuosikymmenten työn väsyttämä 59 v.
Ja kolme vuottako voi saada 3000€ /kk
Ei perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset hurvittelee jos käteen jää esim 1600 €. Mulla jäisi sen verran jos jäisin työttömäksi. Olen yh jolla vielä yksi teini kotona. Asumiskulut 1200 €/kk. Muut laskut kuukaudessa noin 300 € jos laittaisin auton pois. Käyttöön jäisi siis 100 € kuukaudelle.
Ilmeisesti he jotka hurvittelevat tuolla summalla eivät maksa asumisesta mitään eikä ole paljon muita kuluja tai lapsia.
Asumis- ja muut pakolliset menot n. 800/kk. Päälle ruoka jne. Ei lapsia. Käteen jää 800 hurvitteluun, joka riittää oikein hyvin.
Mutta 1600 euron nettoansiosidonnainen edellyttää melkein 4250 euron kuukausipalkkaa, joten onhan tuo aikamoinen pudotus palkkaan nähden. Ansiosidonnaisen laskennassa käytetään leikkuria jossain 3000 euron palkan kohdalla.
Ei edellytä. Mun palkka oli noin 3300e/kk brutto, sain ansiosidonnaista vajaat 1600e/kk netto. Toki hain muutosverokortin eli en maksanut ap:n esimerkin mukaan. Jos ei hae muutosverokorttia anssiosidonnainen lasketaan palkkaverokortin mukaan ja on aina vähintään 25%.
Rahat riitti juuri ja juuri sinkkutaloudessa kun asumiskulut oli noin tonnin. Auton myin pois (vanha romu) ja mulla oli vähän säästöjä. Lisäksi sain satasen kuussa asumistukea. Tarkalla taloudenpidolla selvisi ihna ok ne kuukaudet kun ei tulllut mitään ylimääräisiä menoja kuten sähkölasku, vakuutusmaksu jne. eikä mikään kalliimpi kodinkone hajonnut. Noista selvisin isompien menoerien kuukausista selvisin kun oli tosinn muutama tonni tilillä säästössä. Nykyään olen kokopäiväisesti töissä mutta käteen ei jää yhtään enempää. Vihaan työtäni ja ainaista rahapulaa. Lisäksi kaikki hinnat on noussut, asuminenkin maksaa useamman satkun enemmän joka kuukausi. Ei paljoa nappaa työnteko näillä tuloilla/menoilla mutta ei tässä kauheasti ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu on asfalttityömiehenä n. 6 kk vuodesta. Sitten n. 6 kk työttömänä ansiosidonnaisella. Onhan se vähän huvittavaa, että hän saa ilmaista rahaa sen oman palkkansa päälle. Mietitään, että hän tienaisi vaikka 30 000 e 6 kk aikana ja siihen päälle hän sitten saa aina sen ansiosidonnaisen, joka on sitten monta tonnia. Sitten joku työläinen on töissä ympäri vuoden ja saa siitä 30 000 e eikä saa siihen päälle tietystikään mitään. Onhan tuo huvittavaa tuo ansiosidonnaisen saaminen vuodesta toiseen.
Oletkos jotenkin vajaaälyinen?
Höpö höpö,älä viitsi valehdella.