Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisella hurvittelu

Vierailija
30.04.2023 |

Testailin vähän YTK:n laskurilla, millaisia nettoansiosidonnaiset ovat suuruudeltaan verrattuna työssäoloehdon täyttäneen edeltävän ajan palkkaan. Käytin kaikissa esimerkkilaskelmissa veroprosenttina 21.

brutto n. 2000 €/kk -> n. 1027 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 2500 €/kk -> n. 1197 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3000 €/kk -> n. 1367 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3500 €/kk -> n. 1537 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 4000 €/kk -> n. 1650 €/kk ansiosidonnaista

Jäin pohtimaan, että ainakaan omalla kolmen tonnin palkalla työttömyyden iskiessä ansiosidonnaisella saatava tulotaso ei olisi mikään huima ja kannustaisi voimakkaasti työnhakuun. Kun siirrytään lähemmäksi neljän tonnin kuukausiansion saaneen summiin tai yli, alkaa jo vaikuttaa siltä että tuolla summalla voisi tulla toimeenkin. Suuri osa suomalaisista kuitenkin jää noihin alempiin palkkaluokkiin.

Omasta mielestäni ansiosidonnaisen kuukausisummalle voisi hyvin asettaa jonkin maksimin, mutta eivät nuo reilun tonnin kuukausitulot mitään valtavia ole. Ilman ansiosidonnaista oleva työtön joutuu hakemaan todennäköisesti päivärahan lisäksi myös asumistukea, kun taas ansiosidonnainen tavallaan kattaa senkin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eduskunnasta lähteneiden sopeutumisraha on n. 3000e/kk. Siihen verrattuna suurimman osan ansiosidonnainen on pieni.

Siksipä harkitsen sitä.

T. Vuosikymmenten työn väsyttämä 59 v.

No lähde eduskunnasta jos kerran niin kateellinen olet sopeutumisrahasta.

Vierailija
22/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten ihmiset hurvittelee jos käteen jää esim 1600 €. Mulla jäisi sen verran jos jäisin työttömäksi. Olen yh jolla vielä yksi teini kotona. Asumiskulut 1200 €/kk. Muut laskut kuukaudessa noin 300 € jos laittaisin auton pois. Käyttöön jäisi siis 100 € kuukaudelle.

Ilmeisesti he jotka hurvittelevat tuolla summalla eivät maksa asumisesta mitään eikä ole paljon muita kuluja tai lapsia.

Asumis- ja muut pakolliset menot n. 800/kk.  Päälle ruoka jne.  Ei lapsia.  Käteen jää 800 hurvitteluun, joka riittää oikein hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani koronan aikana määräaikaisesti lomautettuna sain ansiosidonnaista muistaakseni luokkaa 2600e/kk brutto. Ei käynyt mielessäkään hakea töitä oman alani ulkopuolelta. Nautin sen sijaan kesästä ja remontoin taloani. Tilanne olisi ollut toinen, jos mitään ei olisi maksettu.

Vierailija
24/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten ihmiset hurvittelee jos käteen jää esim 1600 €. Mulla jäisi sen verran jos jäisin työttömäksi. Olen yh jolla vielä yksi teini kotona. Asumiskulut 1200 €/kk. Muut laskut kuukaudessa noin 300 € jos laittaisin auton pois. Käyttöön jäisi siis 100 € kuukaudelle.

Ilmeisesti he jotka hurvittelevat tuolla summalla eivät maksa asumisesta mitään eikä ole paljon muita kuluja tai lapsia.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

Vierailija
25/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 3250€ palkalla 1880€ ansiosidonnaista, tosin eri liitosta joitakin vuosia sitten. Kyllä sillä pärjäsi.

Vierailija
26/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 3250€ palkalla 1880€ ansiosidonnaista, tosin eri liitosta joitakin vuosia sitten. Kyllä sillä pärjäsi.

Puhut brutosta, ap netosta.

En ole hurvitellut pelkällä ansiosidonnaisella, mutta kyllä sillä on tullut toimeen, kun ei ole asuntolainaa, autoa tai lapsia. Yhdessä vaiheessa määräaikainen työni oli päättymässä, joten aloin hyvissä ajoin etsimään halvempaa vuokra-asuntoa. Tulin ihan hyvin toimeen jollain 1350 euron nettoansiosidonnaisella, kun vuokran jälkeen jäi vielä yli tuhat euroa käytettäväksi.

Vierailija
27/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumis- ja muut pakolliset menot n. 800/kk.  Päälle ruoka jne.  Ei lapsia.  Käteen jää 800 hurvitteluun, joka riittää oikein hyvin. 

Mutta 1600 euron nettoansiosidonnainen edellyttää melkein 4250 euron kuukausipalkkaa, joten onhan tuo aikamoinen pudotus palkkaan nähden. Ansiosidonnaisen laskennassa käytetään leikkuria jossain 3000 euron palkan kohdalla.

Vierailija
28/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveät asumiskulut sinulla, jestas.

Vierailija
29/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan ulottaa vastuu ansiosidonnaisesta myös työnantajiin.

Käyttävät tota törkeästi hyväksi, kun pitävät sillä ammattityövoimaa säännöllisesti vajaatyöllistettynä. Työvoimapulaüliüli.

Vierailija
30/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen on alun perin tarkoitettukin kausityöttömille. Taisi olla joku Kalevi Sorsan hallitus, joka sen siihen keksi. Rakennusmiesten ohella määräaikaiset opettajat ovat toinen ryhmä, joiden elämän ansiosidonnaisen lyhentäminen ja ehtojen muuttaminen voi tehdä mielenkiintoiseksi. Ansiosidonnaistahan ei kuitenkaan ole tarkoitettu pitkiin työttömyysjaksoihin.

Vierailija
31/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen on alun perin tarkoitettukin kausityöttömille. Taisi olla joku Kalevi Sorsan hallitus, joka sen siihen keksi. Rakennusmiesten ohella määräaikaiset opettajat ovat toinen ryhmä, joiden elämän ansiosidonnaisen lyhentäminen ja ehtojen muuttaminen voi tehdä mielenkiintoiseksi. Ansiosidonnaistahan ei kuitenkaan ole tarkoitettu pitkiin työttömyysjaksoihin.

Hallitus ja määräaikaiset opettajat.

Voi itku!

Vierailija
32/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6kk töissä raksalla ja sit ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.

Eikö rakennusalalla olekaan työvoimapula? Ihme, kun et ole saanut tietoa avoimista työpaikoista ja kyselyjä, oletko hakenut vai et. Miten ihmeessä löydät töitä just ansiosidonnaisen päättyessä?

Vierailija
33/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6kk töissä raksalla ja sit ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.

Eikö rakennusalalla olekaan työvoimapula? Ihme, kun et ole saanut tietoa avoimista työpaikoista ja kyselyjä, oletko hakenut vai et. Miten ihmeessä löydät töitä just ansiosidonnaisen päättyessä?

Keväällä on taas urakkaa tiedossa, jos meinaa tulla karenssia, niin soittele. Ehkä saadaan jotain järkättyä hallilta...

Vierailija
34/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asfalttimiehet paahtaa kesällä pitkää päivää ja talven loikoilevat isolla ansiosidonnaisella! Talvella lähdet aamulla töihin räntäsateessa ja naapurin asfalttimiehen s-mersu parkkipaikalla.

Vierailija
35/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asfalttimiehet paahtaa kesällä pitkää päivää ja talven loikoilevat isolla ansiosidonnaisella! Talvella lähdet aamulla töihin räntäsateessa ja naapurin asfalttimiehen s-mersu parkkipaikalla.

Mikäs sinua estää vaihtamasta hommia asfalttityöhön?

Vierailija
36/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta 1600 euron nettoansiosidonnainen edellyttää melkein 4250 euron kuukausipalkkaa, joten onhan tuo aikamoinen pudotus palkkaan nähden. Ansiosidonnaisen laskennassa käytetään leikkuria jossain 3000 euron palkan kohdalla.

1600€/kk netto on enemmän kuin moni työssäkäyvä saa verojen jälkeen käteen! Sitten ihmetellään miksi joku paperimies on sen 400 päivää ansiosidonnaisella eikä mene varastomieheksi tai bussikuskiksi.

Vierailija
37/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1600€/kk netto on enemmän kuin moni työssäkäyvä saa verojen jälkeen käteen! Sitten ihmetellään miksi joku paperimies on sen 400 päivää ansiosidonnaisella eikä mene varastomieheksi tai bussikuskiksi.

Ei töihin noin vain mennä vaan sinne pitää tulla valituksi. Varastotöihin on halukkaita ihan riittämiin eikä bussia pääse ajamaan henkilöauton ajokortilla.

Vierailija
38/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu on asfalttityömiehenä n. 6 kk vuodesta. Sitten n. 6 kk työttömänä ansiosidonnaisella. Onhan se vähän huvittavaa, että hän saa ilmaista rahaa sen oman palkkansa päälle. Mietitään, että hän tienaisi vaikka 30 000 e 6 kk aikana ja siihen päälle hän sitten saa aina sen ansiosidonnaisen, joka on sitten monta tonnia. Sitten joku työläinen on töissä ympäri vuoden ja saa siitä 30 000 e eikä saa siihen päälle tietystikään mitään. Onhan tuo huvittavaa tuo ansiosidonnaisen saaminen vuodesta toiseen.

Vierailija
39/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei töihin noin vain mennä vaan sinne pitää tulla valituksi. Varastotöihin on halukkaita ihan riittämiin eikä bussia pääse ajamaan henkilöauton ajokortilla.

Kyllä mennään jos olet ollut 10-30v töissö niin ei tarvitse kuin kysyä milloin työt alkaa. Pitkäaikaistyötöntä ei kukaan palkkaa.

Vierailija
40/47 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen lasketaan viimeisen 6kk palkan perusteella. Kausityössä usein pystyy ylitöillä nostamaan keskipalkan sinne yli 3000€/kk melko helposti. Monessa ammatissa on ihan normi se talvilomailu ansiosidonnaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi