Ansiosidonnaisella hurvittelu
Testailin vähän YTK:n laskurilla, millaisia nettoansiosidonnaiset ovat suuruudeltaan verrattuna työssäoloehdon täyttäneen edeltävän ajan palkkaan. Käytin kaikissa esimerkkilaskelmissa veroprosenttina 21.
brutto n. 2000 €/kk -> n. 1027 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 2500 €/kk -> n. 1197 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3000 €/kk -> n. 1367 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 3500 €/kk -> n. 1537 €/kk ansiosidonnaista
brutto n. 4000 €/kk -> n. 1650 €/kk ansiosidonnaista
Jäin pohtimaan, että ainakaan omalla kolmen tonnin palkalla työttömyyden iskiessä ansiosidonnaisella saatava tulotaso ei olisi mikään huima ja kannustaisi voimakkaasti työnhakuun. Kun siirrytään lähemmäksi neljän tonnin kuukausiansion saaneen summiin tai yli, alkaa jo vaikuttaa siltä että tuolla summalla voisi tulla toimeenkin. Suuri osa suomalaisista kuitenkin jää noihin alempiin palkkaluokkiin.
Omasta mielestäni ansiosidonnaisen kuukausisummalle voisi hyvin asettaa jonkin maksimin, mutta eivät nuo reilun tonnin kuukausitulot mitään valtavia ole. Ilman ansiosidonnaista oleva työtön joutuu hakemaan todennäköisesti päivärahan lisäksi myös asumistukea, kun taas ansiosidonnainen tavallaan kattaa senkin.
Kommentit (47)
6kk töissä raksalla ja sit ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.
Mä hurvittelen vuosittain kesälomakauden. Maksetut lainat ja jo tyhjä pesä auttavat kummasti. Talvet joutaa töihin.
Iso osa ei saa missään tapauksessa asumistukea, jos on työssäkäyvä puoliso.
Laskelman veroprosentti on virheellinen. Ansiosidonnaisesta maksetaan vähintään 25% veroa. Muutoin hyvä avaus.
Sopeutumisrahalaisten esimerkillä nautin ansidonnaisesta viimeiseen päivään ja vähän ennen sen loppumista haen sairauslomaa joten tulotaso pysyy samana , ketkuttelen ja vetkuttelen ja kuppaan valtiota ilomielin kuten tekevät ne 32 eduskunnasta pudonnuttakin.
Anssilla on mukavaa ja leppoisaa.
Rahakas homma ja on aikaa harrastaa.
Anssi kannattaa käyttää aina loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Laskelman veroprosentti on virheellinen. Ansiosidonnaisesta maksetaan vähintään 25% veroa. Muutoin hyvä avaus.
Ei mene jos hakee muutosverokortin, mulla veroprosentti on 19.
Vierailija kirjoitti:
6kk töissä raksalla ja sit ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.
Taidot keksiä tarinan, ei kai ansiosidonnaiselle pääse 6kk työllä?
Vierailija kirjoitti:
Siihen haetaan muutosverokortti. Mä en ole ikinä maksanut yli 14%, vähimmillään 1,5%, koska opintolainavähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mun palkka oli 2400€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykysäännöillä pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee jos ei ole palkkatuetussa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosverokortin voi tosiaan hakea, jos verovuonna on esim. työtuloa. Mutta jos tulot koostuvat pelkästään ansiosidonnaisesta, on veroprosentti aina vähintään 25%.
Vierailija kirjoitti:
Hai, mie jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 19-vuotiaana jonka jälkeen mie oon heittänyt pelkästään verovapaata keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
6kk töissä raksalla ja siut ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.
Ulkomaalaiset bitumieristäjät tekevät täyteen vaaditut työviikot urakkaa painaen. (Ansiot yli 6000€/kk)
Sitten he jäävät ansiosidonnaiselle, hyödyntäen sen maksiajan. Samalla töitä tehdään kotimaassa paikallisella palkalla. Lapsilisät juoksee samalla kotimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6kk töissä raksalla ja siut ansiosidonnaiselle. Tätä rytmiä oon mennyt jo 17 vuotta. Ihanaa olla vapaa tekemään mitä vaan. On yleinen käytäntö raksalla.
Ulkomaalaiset bitumieristäjät tekevät täyteen vaaditut työviikot urakkaa painaen. (Ansiot yli 6000€/kk)
Sitten he jäävät ansiosidonnaiselle, hyödyntäen sen maksiajan. Samalla töitä tehdään kotimaassa paikallisella palkalla. Lapsilisät juoksee samalla kotimaahan.
Ja täyttävät kotimaasta käsin työnhakuvelvoitteen 4 hakemusta / kk vai jääkö tänne "hakemusagentti" tehtailemaan hakemuksia? Kait se on mahdollista toimia näinkin.
Just sain uudet 400 ansiosidonnaiset päivät kun tein pätkätöitä kahden vuoden aikana ne vaaditut 26 viikkoa. Oli sen verran pienituloisia töitä että ansiosidonnainen päiväraha jäi 69 euroon päivä, mut silläkin mukavasti lomailee kun hankkii kylkeen verovapaita tuloja. Lokakuussa takaisin duuniin, kunhan kesästä ensin nautiskeltu.
Ja kannattaa tosiaan käväistä joka vuosi töissä että saa verotukseen vähennykset ja ansiosidonnaisen veroprossan laskettua alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutosverokortin voi tosiaan hakea, jos verovuonna on esim. työtuloa. Mutta jos tulot koostuvat pelkästään ansiosidonnaisesta, on veroprosentti aina vähintään 25%.
Ei ole.
Ei mun miehellä ainakaan ole mitään muita tuloja ja sai muutosverokortin 17%.
Puolison tulot ei vaikuta ansiosidonnaiseen.
Mä en ymmärrä miten ihmiset hurvittelee jos käteen jää esim 1600 €. Mulla jäisi sen verran jos jäisin työttömäksi. Olen yh jolla vielä yksi teini kotona. Asumiskulut 1200 €/kk. Muut laskut kuukaudessa noin 300 € jos laittaisin auton pois. Käyttöön jäisi siis 100 € kuukaudelle.
Ilmeisesti he jotka hurvittelevat tuolla summalla eivät maksa asumisesta mitään eikä ole paljon muita kuluja tai lapsia.
Eduskunnasta lähteneiden sopeutumisraha on n. 3000e/kk. Siihen verrattuna suurimman osan ansiosidonnainen on pieni.
Siksipä harkitsen sitä.
T. Vuosikymmenten työn väsyttämä 59 v.