Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko fibromyalgiassa yleensä voimakkain ja määräävin oire uupumus vai kipu?

Vierailija
30.04.2023 |

Itselläni tämä vaihtelee päivittäin ja kausittain.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoitaja heitti epäilyksen fibromyalgian mahdollisuudesta.

Vierailija
2/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kipu ole oireyhtymän pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin miellän fibron  kipusairaudeksi. t. ap

Vierailija
4/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ja jäykkyys.

Vierailija
5/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmat. Myös erinäisiä hermostollisia oireita.

Vierailija
6/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu, ja kroonisessa väsymysoireyhtymässä uupumus.

Vierailija
7/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista fibromyalgian uupumus on?  Tuntuuko se kehollinen, fyysinen tunne vai myös psyykkinen uupumus?

Vierailija
8/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: Tuntuuko fibromyalgiaan liittyvä uupumus pelkkänä kehollisena, fyysisenä tunteena vai onko se jonkinlaista psyykkistä uupumusta?

Vierailija
9/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kivut ei ole niin pahat vaan lihasten jäykkyys ja voimattomuus. Niitä myös nykii, repii ja voivat mennä tunnottomaksi. Yöuni on huonoa, säänvaihtelut vaikuttavat olotilaan, masentaa ajoittain, kirkkaat valot ja äänet ärsyttävät, maha reistailee jne. Todella veemäinen tauti kaiken kaikkiaan ja voimakas stressi pahentaa aina oireita.

Vierailija
10/40 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ovat lihakset tosi voimattomat. Niitä myös repii, pistelee, kolottaa ja porottaa.

Vierailija
11/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän mitään hoitoa? Minulla päivittäin kipuja. Jos ajan autoa tai käyn muutamissa eri kaupoissa asioilla, imurointi,  tms ihan tavallisia asioita, kroppa menee jumiin ja tarvitsen palautumisaikaa jopa päiviä. Migreeni tulee helposti. Kovat äänet, hajut ja valot pahentaa.

Aistiyliherkkyyksiä on (lääkärin toteamia, ei kuviteltuja).

Apuja?

Vierailija
12/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee mutta mulla pahin on jäytävä symmetrinen särky.

Esim molemmat lonkat tai olkavarret, välillä käsivarret, kyynärpäät tai vaikka ranteet

Vierailija
14/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä oireita "sairas" kuvittelee hänellä olevan. Eihän fibromyalgia ole mikään oikea sairaus.  Kyse on luulosairaudesta.

Vierailija
15/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi tuota diagnoosia. Luetaan toiminnallisiin häiriöihin.

Vierailija
16/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä oireita "sairas" kuvittelee hänellä olevan. Eihän fibromyalgia ole mikään oikea sairaus.  Kyse on luulosairaudesta.

Ei luulosairaudesta, potilas kyllä kokee ne kivut  ym. ihan oikeasti, mutta nykyisin arvellaan, että se voi olla myös aivojen kipukeskuksen lähettämä  väärä viesti. Koska yleensä mitään "vikaa" ei niistä kipuilevista paikoista löydetä tutkimuksista.

Itseäni tuo edellinen on helpottanut, koska tiedän, että kun tänään joku paikka on helvetin kipeä, niin huomiseksi se helpottaa. Kunnes taas joku muu paikka tekee saman.

Vierailija
17/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla molemmat. Myös erinäisiä hermostollisia oireita.

Tämä sama. Nämähän myös ruokkivat toisiaan: kipu uuvuttaa jne. Uupumus heiluttaa hermostoa, joka on muutenkin raiteiltaan monella tavalla.

Vierailija
18/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaus: Tuntuuko fibromyalgiaan liittyvä uupumus pelkkänä kehollisena, fyysisenä tunteena vai onko se jonkinlaista psyykkistä uupumusta?

Mulla on sekä fibro että CFS ja fibroon kuuluu minulla aivosumu. Osittain johtuu toki unettomuudesta mutta myös siitä että kivut vie kaikki voimat ja huomion.

CFSsän uupumus on totaalista voimattomuutta, lamaantumista fyysisesti. Henkinen uupumus tulee taas kivuista

Vierailija
19/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin mieluummin fibromyalgian kuin noin häiriintyneen luonteen

Vierailija
20/40 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luulosairaudesta, potilas kyllä kokee ne kivut  ym. ihan oikeasti, mutta nykyisin arvellaan, että se voi olla myös aivojen kipukeskuksen lähettämä  väärä viesti. Koska yleensä mitään "vikaa" ei niistä kipuilevista paikoista löydetä tutkimuksista.

Itseäni tuo edellinen on helpottanut, koska tiedän, että kun tänään joku paikka on helvetin kipeä, niin huomiseksi se helpottaa. Kunnes taas joku muu paikka tekee saman.

Korjaan: Kyse on kyllä sairaudesta, psyykkisestä sellaisesta, jossa henkilö kuvittelee mielenterveysongelmansa fyysisiksi kivuiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan