Elintarvikkeet joita kukaan ei halua.
Olen ollut työtön kymmeniä vuosiayhteensä, ja kokemukseni kautta leipäjonosta ja ruokakauppojen punalappuvalikoimista minulle on kehittynyt hyvin tarkka kuva elintarvikkeista, joita kukaan ei osta.
- Kuorettomat nakit. Miksi näitä valmistetaan? Hyllyssä on tyypillisesti punalappuisena viiden eri valmistajan kuorettomia nakkeja yhtaikaa. Vuodesta toiseen. Kuorinakkeja ei ole koskaan punalappuisina, tai hyvin harvoin.
- Vähäsokeriset tuotteet. Jorgurtit joissa on vain luontainen sokeri, rahkat, yms. Olen syonyt vuosia vain näitä, vähäsokerisia jogurtteja. Kansa vaatii sokeria!
- Vegaaniset tuotteet. Näitä on aina alelaarit täynnä Helsingin keskustassa. Ei mee vege kaupaksi edes hippialueilla.
- Karjalanpiirakat. Aina löytyy. Eivät ymmärrä ihmiset enää hyvän päälle.
Kommentit (5)
Kuorettomia nakkeja en ole nähnyt punalaputettuina, kalliita erikoisnakkeja kylläkin, joku kerta on tullut ostettua. Lapset tykkäävät kuorettomista nakeista, etenkin hodareissa. Samoin punalaputettuina on lähinnä kalliita jogurtteja, ihan muutaman kerran on ollut vähäsokerisia. Karjalanpiirakoita on ainoastaan paistopisteen poistossa.
Mutta vegaanituotteita on joka kerta hyllyissä.
Minun kokemukseni on noita niin Prismasta kuin Citymarketista tehtynä. Tosin aika vähän on ylipäätään punalaputettuja klo 21 maissa, jolloin noita käyn bongaamassa. Käyn hakemassa joko Prismasta leipää, laputtavat tuolloin itse paistamansa leivät ja ne saa -60%. CM:ssä alkaa -50% ale tuohon aikaan, eikä siellä ole juuri muuta kuin noita vegaanisia laputettuja enää jäljellä, mahdollisesti jotain myös jotain jogurttia ja kalliimpia makkaroita.
Täällä ydinkeskustan Lidlissä ja K-marketissa aamupäivisin on päivittäin kuorettomia nakkeja alessa montaa eri merkkiä. Niitä ei halua täällä kukaan. En edes minä.
Citymarketissa kannattaa käydä aamulla/aamupäivällä punalaputettuja etsimässä, iltaisin niitä ei enää ole, vaikka sielläkin on nykyään se ilta-ale. Etenkin maitotuotteita löytyy aamulla alennettuna (lähtien luomutäysmaidosta halvimpaan rasvattomaan maitoon).
Prismassa alkavat laputtaa joskus yhdeksän jälkeen aamulla, liian aikaisin kun menee, niin ei ole vielä laputettu. Ilta-alen aikaan sieltä löytyy lähinnä jotain laputettuja säilykkeitä tms. sälää.
Kuorettomia nakkeja en ole laputettuna löytänyt kuin ehkä kaksi kertaa, mutta juuri erikoisnakkeja on pilvin pimein (ja erikoismakkaroita), joiden hinta jäisi -60% alessakin vielä yli kolmen euron paketti - ja viidestä nakista se on kyllä liikaa.
Ostan noita kaikkia, vegaanisia tosin aika harvoin.
Etikkahillosipulisäilyke ja Rainbown laastarit joiden liima jää ihoon