Sanokaas nyt, että jos työeläkekertymä (se lappu mikä tulee vuosittain) on vaikkapa 1000 €, niin tulisiko eläkettä se peruskansaneläke + 1000 € vai pelkkä 1000 € ?
Kommentit (67)
Assburger kirjoitti:
Ei kun tässä tulee tarkka takuueläkkeen määrä:
Takuueläke turvaa Suomessa asuvalle henkilölle vähimmäiseläkkeen, joka on922,42e/kk.Jotta saa takuueläkettä, voivat kaikki eläkkeet ennen verotusta olla yhteensä enintään914,96e/kk.
Eli ap:n ei olisi kannattanut töitä tehdä tuon verran, kun tekemättäkin saa saman verran, nettona. Jaksaa jaksaa vielä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle kun olin 35. Saan eläkettä noin 1100 käteen. Asun velattomassa Ok talossa. Äitin teki töitä 15v-66v .ensin parturikampaajana sekä viimeiset 25v perhepäivähoitajana. Hän saa 1600 netto. Hän asuu vuokralla. Vuokra on 550.eli hänellä jää 50 e vähemmän rahaa käyttöön.
No eihän se ok-talossa asuminen ole ihan ilmaista, tulee kiinteistövero, hulevesimaksu, jätemaksu, mahdollinen nuohousmaksu kerran vuodessa, lämmitysjärjestelmän huolto vuosittain, talovakuutukset, jotka ovat korkeampia kuin pieneen kerrostalohuoneistoon vaadittavat vakuutukset sekä pakollisia huoltokorjauksia kuten vaikkapa savupiipun rapistuminen tms, jotka maksat itse, toisin kuin vuokralainen. t. ok-talo-eläkeläinen, joka saa kyllä taiteilla kulujen kanssa
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun talon.
Osastohoito ei kuulu maksukattoon. Jos maksukatto on täynnä niin osastohoito maksaa 22,80 vuorokausi sairaalassa. Sosiaalitoimi ei maksa noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivulla sanotaan, että jos työeläke olisi vähintään 1512,38€ ei enää saa kansaneläkettä. Siellä pitäisi olla laskuri, milllä voi tarkistaa oman tilanteen.
htpps://kela.fi/kansaneläke-määrä-ja-maksaminen
Jos on velaton asunto, niin eihän tuo 1500 ihan mahdottoman vähän ole.
Mutta ei tämä tarkoita että kaikki saavat eläkettä 1500. Minulla on nettona työeläke 800 ja kansaneläkettä saan 370. Eli alle 1200 jää käteen. Lisäksi toki saan asumistukea omistusasuntoon joten minulle jää enemmän käteen kuin työelämässä(pieni palkka, iso vuokra, ei asumistukea).
Olipa hyvä että oli tämä keskustelu, huomasin että äitini ei ole saanut kansaneläkettä, haimme juuri hänelle sitä. Tältä sivulta katsoin taulukon.
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd…
Vierailija kirjoitti:
Tuo reilu 1500e/kk eläke on aika iso tavalliselle duunarille niin silloinhan aika moni on kyllä oikeutettu myös kansaneläkkeeseen?
Itse olen terveydenhuollossa tehnyt töitä lähes 40 vuotta ja eläkekertymä on alle tonni kuussa, ja työvuosia vielä 2 jäljellä. Muutama vuosi pois työelämästä välillä lasten takia.
Mies tehnyt parikymppisestä töitä putkiasentajana ja on jo eläkkeellä ja luulen, ettei hänenkään eläke ole tuota 1500e bruttona.
Hänkin siis varmaan on oikeutettu kansaneläkkeeseen, vaikka ei ole tiennyt sitä hakea.
Olen aina luullut, että jos työeläke on yli tonni kuussa ei kansaneläkettä tipu.
Tietääkö joku paljonko eläkettä saa, jos ei ole koskaan tehnyt töitä? kiinnostaa paljonko olen hyötynyt eläkkeen muodossa noina 40 työvuotena vs ei ollenkaan töissä?
Eikö äitisi saa eläkkeensaajan asumistukea?
Minä saan takuueläkkeen, eläkeläisen asumistuen (vuokra 780€) ja toimeentulotuen. 150€ maksan vuokraa tuosta rahasta. Lisäksi minulla on joitakin kymmeniä tuhansia säästöjä, joista en kerro, eivätkä ne ole pankissa. Ne ovat peräisin vanhan asunnon myynnistä.
Saat noin 180 e kansaneläkettä ja asumistuen.