Sanokaas nyt, että jos työeläkekertymä (se lappu mikä tulee vuosittain) on vaikkapa 1000 €, niin tulisiko eläkettä se peruskansaneläke + 1000 € vai pelkkä 1000 € ?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Olikos se niin, että samasta määrästä eläkettä jää vähemmän käteen kuin samasta määrästä palkkaa, koska eläkkeestä ei saa verovähennyksiä niin paljoa kuin palkasta?
Kyllä.
Jäin eläkkeelle kun olin 35. Saan eläkettä noin 1100 käteen. Asun velattomassa Ok talossa. Äitin teki töitä 15v-66v .ensin parturikampaajana sekä viimeiset 25v perhepäivähoitajana. Hän saa 1600 netto. Hän asuu vuokralla. Vuokra on 550.eli hänellä jää 50 e vähemmän rahaa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo reilu 1500e/kk eläke on aika iso tavalliselle duunarille niin silloinhan aika moni on kyllä oikeutettu myös kansaneläkkeeseen?
Itse olen terveydenhuollossa tehnyt töitä lähes 40 vuotta ja eläkekertymä on alle tonni kuussa, ja työvuosia vielä 2 jäljellä. Muutama vuosi pois työelämästä välillä lasten takia.
Mies tehnyt parikymppisestä töitä putkiasentajana ja on jo eläkkeellä ja luulen, ettei hänenkään eläke ole tuota 1500e bruttona.
Hänkin siis varmaan on oikeutettu kansaneläkkeeseen, vaikka ei ole tiennyt sitä hakea.
Olen aina luullut, että jos työeläke on yli tonni kuussa ei kansaneläkettä tipu.
Tietääkö joku paljonko eläkettä saa, jos ei ole koskaan tehnyt töitä? kiinnostaa paljonko olen hyötynyt eläkkeen muodossa noina 40 työvuotena vs ei ollenkaan töissä?
Jos et ol tehnyt töitä saat sen takuueläkkeen n.920€. Siihen päälle asumistukea ja jos ei riitä, niin toimeentulotukea. Eli noin 1500€ saat Etelä-Suomessa olit ollut matalapalkalla töissä, tai vaikka vankilassa.
Hys, rehellinen suomalainen tekee töitä ja on vaan ylpeä itsensä elättämisestä
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on työeläke, et saa kansaneläkettä.
Kela maksaa kansaneläkettä ja takuueläkettä silloin, kun työeläke jää pieneksi. Yksin asuva saa kansaneläkettä jos hänen työeläkkeensä on alle 1500 €/kk. Puolison kanssa asuvalla tuloraja on n. 1300 €/kk.
Ihan sama millä nimillä tulee. Mikä on minimi takuueläke nettona?
Ei tule kumpaakaan, kun eläkejärjestelmä/pyramidihuijaus kaatuu mahdottomuuteensa ennen eläkepäiviäsi. Pyramidin alapäähän ei tule koko ajan suurenevaa määrää uusia maksajia, joten se ei ole enää toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo reilu 1500e/kk eläke on aika iso tavalliselle duunarille niin silloinhan aika moni on kyllä oikeutettu myös kansaneläkkeeseen?
Itse olen terveydenhuollossa tehnyt töitä lähes 40 vuotta ja eläkekertymä on alle tonni kuussa, ja työvuosia vielä 2 jäljellä. Muutama vuosi pois työelämästä välillä lasten takia.
Mies tehnyt parikymppisestä töitä putkiasentajana ja on jo eläkkeellä ja luulen, ettei hänenkään eläke ole tuota 1500e bruttona.
Hänkin siis varmaan on oikeutettu kansaneläkkeeseen, vaikka ei ole tiennyt sitä hakea.
Olen aina luullut, että jos työeläke on yli tonni kuussa ei kansaneläkettä tipu.
Tietääkö joku paljonko eläkettä saa, jos ei ole koskaan tehnyt töitä? kiinnostaa paljonko olen hyötynyt eläkkeen muodossa noina 40 työvuotena vs ei ollenkaan töissä?
Tavallinen novelli saa noin 2500 euroa kuussa eläkettä, siis siitä lähtien kun täyttää 19 vuotta. Se on työkyvyttömyyseläke eikä siten verrattavissa työeläkkeeseen.
Työkyvyttömyyseläke lasketaan työtulojen perusteella. Jos työtuloja ei ole ollut, saa eläkettä takuueläkkeen verran. Harvalla 19-vuotiaalla on niin suuret tulot, että saisi eläkettä yli 2000 €/kk.
3780e/kk tk eläke bruttona. En muista enää miten tuo laskettiin. Toivottavasti indeksiä ei jäädytetä kun tipahtaa äkkiä inflaation kyydissä muuten. M41
Vierailija kirjoitti:
Tämä eläkekertymähän on suuri huijaus. Itsellä työuraa 30 vuotta ja eläkearvio juuri tuon tonnin luokkaa ja onko sekin vielä bruttoa? Henkilö joka ei ole koskaan tehnyt viikkoakaan putkeen töitä saisi esim. +750€ eläkettä kuussa. 30 vuoden uurastus toisi siis minulle peräti 250€ enemmän eläkettä? Varsinaiseen eläkeikään on matkaa jotain 15 vuotta. Sitten jos missaat eläkeiän loppupäästä vuoden tai pari esim. joudut vaikkapa työttömäksi, niin eläkkeesi muka romahtaa eli saadaksesi täyden eläkkeen ne pari viimeistä vuotta on muka kaikkein tärkeimmät. Aivan naurettavaa kusetusta. Edelleen unohdetaan, että valtio on ihmisiä varten eikä päinvastoin ja meidän rahoilla tämä kaikki on kustannettu
No VALI VALI. Ekanakin, niitä ei paljon ole jotka ei mitään työtä ois ikinä tehneet, ja jos on, ne on sairaita ja eläneet köyhyydessä koko elämänsä. Tai palkattomia kotiäitejä rankassa duunissa ilman rahaa.
Sä oot TIENANNU ja saanu SÄÄSTETTYÄ palkastas vaikka asunnon, oisit alkanu tallettaa tulos eikä hassata!
Kukaan ei tee töutä eläkettään varten, vaan elämäänsä että saa ostaa mukavia asioita yleensä. Oot ilosi jo saanut. Voit myydä asuntos. Vai vielä muilla pitäisi olla vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Jäin eläkkeelle kun olin 35. Saan eläkettä noin 1100 käteen. Asun velattomassa Ok talossa. Äitin teki töitä 15v-66v .ensin parturikampaajana sekä viimeiset 25v perhepäivähoitajana. Hän saa 1600 netto. Hän asuu vuokralla. Vuokra on 550.eli hänellä jää 50 e vähemmän rahaa käyttöön.
Paremmin äitis tienaa nyt eläkkeellä kun kampaajana kun kampaajat on yrittäjiä jotka maksaa tuloista vuokran, ja muut kulut. Käteen ei paljon jää kuulemma. Miljonääriksikö valtion pitäisi maksaa heidät? Voi hakea toimeentulotukea jos ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen + takuueläkkeen saa vaikka et olisi tehnyt päivääkään elämäsi aikana töitä tai tullut maahan asyl taikasanalla. Eikä toi pienituloisen työeläke ole oikeastaan tuota kummempi.
Yksi näistä asioista joka tässä nykyisessä oleskeluyhteiskunnassa on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama millä nimillä tulee. Mikä on minimi takuueläke nettona?
Mistä me tiedetään sun veroprosentti, takuueläke on mainittu jo monta kertaa, tai googlaa.
Oot vissiin tottunut teettämään työt toisilla kun itse oot laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa kansaneläkettä jos työeläke ylittää määrätyn summan, en muista mitä se nyt on.
Kun haet työeläkettä niin siinä selviää oletko oikeutettu kansaneläkkeeseen.
Itselläni on työeläke n, 1100e. ja saan kansaneläkettä n, 100 e.Eli ensimmäinen vastaaja puhui pötyä? Hänen mukaansa 1000 euron päälle ei saa mitään, mutta sinä saat 1100 euron päälle vielä satasen.
Näin on, ensimmäinen puhui shittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ol tehnyt töitä saat sen takuueläkkeen n.920€. Siihen päälle asumistukea ja jos ei riitä, niin toimeentulotukea. Eli noin 1500€ saat Etelä-Suomessa olit ollut matalapalkalla töissä, tai vaikka vankilassa.
Mutta kun asut omakotitalossa et tietenkään saa mitään asumistukia.
Eli ei ole mitään etua siitä, että olet tehnyt töitä 40 vuotta, kun jäät eläkkeelle, koska elintapatyötön saa saman ja vielä vähän enemmänkin :(
Minimieläke on 922 netto ja 200 000 saa eläkeläisen asumistukea ja 200 000 leskeneläkettä.
Minun vanhempani saa leskeneläkettä 1000 euroa netto + oman eläkkeen 1100 netto eli 2100 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen novelli saa noin 2500 euroa kuussa eläkettä, siis siitä lähtien kun täyttää 19 vuotta. Se on työkyvyttömyyseläke eikä siten verrattavissa työeläkkeeseen.
Työkyvyttömyyseläke perustuu kuitenkin työtuloihin, eli tuo sinun väittämäsi 2500 euroa kuussa ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki eivät ole mikään automaatti.
Tietenkin nämä riippuvat asumismenoista, onko jotain muuta omaisuutta, onko yksin vai parisuhteessa jne.
Älkää antako tällaisia neuvoja. Kukaan ei saa automaattisesti mitään tukia. Ne lasketaan jokaiselle omanaan mihin on oikeutettu. Vai onko oikeutettu mihinkään. Turhia luuloja helpoista tuista on turha täällä antaa. Muutenkin jo niitä ihmisillä on jo liikaakin.
Parisuhteessa usein ei saa tukia tai ehkä hiukan, koska molempien tulot lasketaan yhteen, mikä on tietenkin ihan oikein.
Joka ihmisen tilanne on yksilökohtainen. Ei ole olemassa mitään "jokaiselle sama 1500 euroa".
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ok-talossa asuminen ole ihan ilmaista, tulee kiinteistövero, hulevesimaksu, jätemaksu, mahdollinen nuohousmaksu kerran vuodessa, lämmitysjärjestelmän huolto vuosittain, talovakuutukset, jotka ovat korkeampia kuin pieneen kerrostalohuoneistoon vaadittavat vakuutukset sekä pakollisia huoltokorjauksia kuten vaikkapa savupiipun rapistuminen tms, jotka maksat itse, toisin kuin vuokralainen. t. ok-talo-eläkeläinen, joka saa kyllä taiteilla kulujen kanssa
Noin 922 euroa on tällä hetkellä minimieläke. Jos ei ole ollut työssä tai työeläke on pieni.
Ei sen päälle saa työeläkettä. Vaan jos on esimerkiksi alle tuon noin 1500 niin saa "palasen" kansaneläkettä. Siitä on Kelan sivuilla kaavio miten ison tai pienen palasen, riippuu työeläkkeen määrästä.
Itse saan kansaneläkettä nettona noin 90 euroa. Työeläke on hiukan alle 1200 brutto.
Ja paljon on minimi takuueläke? Jos on vuokra-asunto ja vuokra tyyliin 700€ meneeköhån lopputulos lähes samaan tuloilla 800-1500, kun tulee mukaan kuvioihin asumistuki ja mahd. tt tuki.