Mitä olet tehnyt luonnon suojelemiseksi?
Vältän roskaamista,lopetin metsästyksen n.20v. sitten,ruokin lintuja(kädeltäni on mm.kuukkeli syönyt). Haluaisin voivani vaikuttaa metsien hakkuisiin ja kaivosteollisuuteen,mutta Suomessa ei ole sellaista luontoa suojelevaa puoluetta. Hesan vihreät haluaa sähköautoja ja tuulimyllyjä.Täällä maalla metsiä hakataan,jotta saadaan tilaa myllyille,rakennetaan teitä ja siirtolinjoja niille. Siis oikeesti ,missä mennään?
Kommentit (42)
Vastustan tuulivoimaloiden rakentamista luonnon kannalta arvokkaille paikoille. Konsulttitoimistojen biologit eivät yleensä löydä mitään suojeltavaa suunnitelluilta tuulivoima-alueilta tyyliin "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Olen itsekin biologi ja erittäin pettynyt näiden "tuulivoimabiologien" huonoon työn laatuun.
Vain passiivisesti viemällä omat roskat mukanani ja lajittelemalla.
Olen sulkenut osia metsästäni sähkönauhalla etenkin polkujen kohdissa, jossa maastopyörillä ei tultaisi tekemään tuhoja. Metsätiellä on puomi estämässä kulkemista autolla.
Paskansin järveen viime kesänä. Ahvenille ruokaa. Olin kyllä aika kännissä.
Olen hankkinut monta lasta. Ulkomailla reissataan ja omalla autolla tietenkin ajellaan.
Ei ole lapsia eikä lemmikkejä. En tee heräteostoja, elän vaatimattomasti, vältän kuluttamista. Ruokaakin ostan mieluummin liian vähän, kuin varmuuden vuoksi liikaa.
Ajattelen ostosteni koko elinkaarta; pitääkö tätä tuotetta ylipäätään valmistaa, palveleeko se mitään välttämätöntä tarvetta, mihin sitä tarvitsen jos sen päätän ostaa vai voisinko käyttää samaan tarkoitukseen jotain jo omistamaani, voisinko lainata/vuokrata/ostaa käytettynä sen, miten sen hävitys lopulta tapahtuu.
Jätin lisääntymättä. Se on ainoa merkittävä teko, koska sillä voi kutistaa oman ja aiheuttamansa hiilijalanjäljen prosentin murto-osaan siitä, mikä on lisääntyjän ja hänen lastensa ja heidän lastensa ja heidän lastensa jne jne vaikutus.
Nuorena tein kottarasille pönttöjä ja niissä pesittiin. Tänään ne ovat täällä harvinaisia.
Poistan lähiympäristöstäni ei-toivottuja kasveja, lupiinia ja jättiputkea. Pyrin ylläpitämään paikallisen luonnon monimuotoisuutta tällä toiminnalla.
Lajittelen, olen laittanut linnunpönttöjä kolopesijöille.
Suurin osa pihastani on ns. luonnotilassa, eli nurtsia ei ajeta.
Metsiä pitää välillä harventaa jotta ne "toimisivat" paremmin. Viherpiipertäjien pitäisi ymmärtää se.
Ajan ladattavalla hybridillä arkiajot. Pihassa on nelilokeroroskis ja kompostikin löytyy. Ja aurinkopaneeleja katolta.
3 lasta löytyy toki myös ja pihassa on 4 autoa.
Viherpiiperrykselle nauretaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tein kottarasille pönttöjä ja niissä pesittiin. Tänään ne ovat täällä harvinaisia.
Joo, ne on mustarastaiden ja erilaisten tiaisten kanssa päätyneet asumaan meidän koivukujalle.
Kierrätän, en heitä roskia luontoon, en syö lihaa, en käytä eläimillä testattuja tuotteita, käytän ympäristöystävällisiä kemikaaleja.
En aja autoa, eikä minulla ole lapsia (nämä tulee kyllä tulevaisuudessa muuttumaan)
Miinuksena on sitten kyllä lentomatkustelu
Tein neljä lasta
vain ihminen voi pelastaa luonnon ja maapallon elämän
Hyvä kysymys, koska meikäläistä elämäntapaa noudattava on väkisinkin luontoa tuhoavalla puolella. Suomalaisten elämäntapa ei ole kestävä. Joten, koska olen suomalainen (=luksuselämästä nauttiva länsimaalainen), koko olemassaoloni on uhka muulle luonnolle. Tämä on fakta, jota kenenkään rehellisen ihmisen on turha kiistää. Mikä tietenkään ei estä ketään pelleä kiistämästä sitä.
Eli, minä henkilökohtaisesti en ole tehnyt paljon mitään. Pidän sähkölämmitteisen taloni sisälämpötilan 19 asteessa, en syö eläinperäisiä tuotteita, vältän turhaa ajoa bensiinikäyttöisellä pikku Fordillani, en osta juuri mitään, kuten vaatteita tai leluja tms.
Se mitä teen, on naurettavaa ja pientä, mutta parempaan en kykene. Lapsettomuus on suurin ympäristötekoni.
En ramppaa turhaan ulkomailla. Vain, mikäli töiden takia on pakko, eli lähes ei koskaan. Käytän joko julkista liikennettä tai pyöräilen. Lomalla käyn korkeintaan mökillä, sinne kyllä ajan ihan autolla. Eipä oikeastaan muuta. Toki jätteitä pyrin lajittelemaan. Mutta suurin on karsia ne turhat lomamatkat lentokoneella. Ei tee edes tiukkaa, joillekin tekee
Vierailija kirjoitti:
Tein neljä lasta
vain ihminen voi pelastaa luonnon ja maapallon elämän
juuri näin
Olen lopettanut oman auton käytön.
En ostele turhia.
Vierailija kirjoitti:
Ajan ladattavalla hybridillä arkiajot. Pihassa on nelilokeroroskis ja kompostikin löytyy. Ja aurinkopaneeleja katolta.
3 lasta löytyy toki myös ja pihassa on 4 autoa.
Viherpiiperrykselle nauretaan.
Sinun omat toimet ei ole "viherpiiperrystä"? Mikä on ero?
En ole lisääntynyt, minkä lisäksi pilkkaan ja mollaan perheellisiä kaikkssa yhteyksissä