Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 125 km/h satasen alueella hienossa ajokelissä, hyvällä tiellä, 2020-luvun autolla mielestäsi ylinopeus?

Vierailija
29.04.2023 |

🤗

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylinopeus ei ole mielipide vaan ihan mitattava asia.

Jonka vaarallisuus riippuu suurelta osin myös siitä, kuinka hyvä auto. Se on totta, että jos kolari tulee, niin ei ole väliä onko se ferrari vai fiat joka törmää.

Kyllä kuule sen vaarallisuus riippuu paljon enemmän jostain muusta kuin siitä autosta! Se riippuu paljon enemmän siitä kuskista ja muista tiellä liikkujista! Ei autosta! Ajat sitten sitä 25 km/h ylinopeutta 2000-luvulla tehdyllä ferrarilla tai dacialla, niin sillä ei ole oikeastaan mitään väliä todellisuudessa!

Ja luonnollisesti keli vielä tuon päälle! 100%:lle suomalaisista kuskeista se ferrari on liikenteessä vaarallisempi auto alla kuin se dacia. Ja jos tulet selittämään, että ajat turvallisemmin ferrarilla kuin dacialla, niin et aja!

Vierailija
42/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomamatkalla hyvällä uudella autolla ohitukset 150 nopeudella 80 tiellä. Turvallisempi mennä äkkiä ohi, toisilla menee koko 2km ohituskaistalla se 2 kilsaa päästä yhden ohi, jolloin muut ei pääse ohi.

Meidän auto hidastaa itse mutkissa, jos kokee vauhdin olevan liian suuri tiukkaan mutkaan.

Vaarallista kun auto on parempi kuljettaja kuin se ratin takana istuva idiootti joka luulee olevansa joku Vatanen, kun mun auto osaa korjata mun virheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kevätiltana pusikosta sun auton eteen juokseva hirvi mieti sitä, minkä ikäisellä autolla ja millaisella vauhdilla sinä ajat. Sun itsesi kannalta sillä on kuitenkin merkitystä. 

Vierailija
44/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ylinopeus ei ole kiinni auton iästä. Eikä nopeutta lisätä sään mukaan yli rajoitusten.

Vierailija
45/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täs meidän hyväkuntoisella pitkällä suoralla on samanlaisia ajajia kuin ap. Eivät vaan tiedä sitä, että hirvikyltit eivät ole turhan päiten 2km välein varottamassa ja kolaroivat ihan useita kertoja kuussa hirven kanssa. Nauran näille "ei tämä ole ylinopeutta" lunastuskuntoisien autojen kuskeille näin paikallisena.

Oli vappuaatto joitakin vuosia sitten. Olin liikkeellä 100km/h nopeusrajoitusalueella. Suoranpätkän toisessa päässä näin hirven juoksevan tielle. Oli siinä ja siinä, että auto pysähtyi ennen hirveä. Jos nopeutta olisi ollut hivenenkin enemmän, olisi auto törmännyt hirveen. Tuossa tilanteessa jo pelkästään reaktioaikana menty matka olisi ollut kohtalokas hirven kannalta. Mahdollisesti myös minun ja matkustajien. Reaktioaika on n. 1s, joten sinä aikana 100km/h nopeudella auto etenee n. 27,78 metriä. Esimerkiksi 125km/h nopeudella auto etenee sekunnissa n. 34,72 metriä. Kun lasketaan näiden erotus, saadaan 6,94 metriä. Ja lisäksi pysähtymismatkaa kasvattaa vielä pidentynyt jarrutusmatka.

Vierailija
46/46 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täs meidän hyväkuntoisella pitkällä suoralla on samanlaisia ajajia kuin ap. Eivät vaan tiedä sitä, että hirvikyltit eivät ole turhan päiten 2km välein varottamassa ja kolaroivat ihan useita kertoja kuussa hirven kanssa. Nauran näille "ei tämä ole ylinopeutta" lunastuskuntoisien autojen kuskeille näin paikallisena.

Oli vappuaatto joitakin vuosia sitten. Olin liikkeellä 100km/h nopeusrajoitusalueella. Suoranpätkän toisessa päässä näin hirven juoksevan tielle. Oli siinä ja siinä, että auto pysähtyi ennen hirveä. Jos nopeutta olisi ollut hivenenkin enemmän, olisi auto törmännyt hirveen. Tuossa tilanteessa jo pelkästään reaktioaikana menty matka olisi ollut kohtalokas hirven kannalta. Mahdollisesti myös minun ja matkustajien. Reaktioaika on n. 1s, joten sinä aikana 100km/h nopeudella auto etenee n. 27,78 metriä. Esimerkiksi 125km/h nopeudella auto etenee sekunnissa n. 34,72 metriä. Kun lasketaan näiden erotus, saadaan 6,94 metriä. Ja lisäksi pysähtymismatkaa kasvattaa vielä pidentynyt jarrutusmatka.

Kuivalla asfaltilla jarrutusmatkoissa 100km/h vs 125km/h olisi eroa joku 25 metriä. Tarkoittaa sitä että jos 100km/h nopeudella pysähtyisit juuri ja juuri ennen estettä niin 125km/h sinulla olisi vauhtia vielä joku 75km/h kun törmäät siihen.