Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse en edes juo mitään alkoholia, mutta "viinit ruokakauppaan" on periaatteellisesti tärkeä kysymys. Kun koko muu Eurooppa osaa ostaa viininsä marketista, niin

Vierailija
29.04.2023 |

miksi Euroopan fiksuimpiin ja koulutetuimpiin kuuluvat suomalaiset eivät muka osaisi? Loppu tälle holhoukselle jo.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistit valmistaa viinaa vaikka itse, jos ei muu auta. Ilmeisesti moni pelkää, että ne viinit hyppii itse kärryyn ruokakaupan hyllyiltä.

Vierailija
42/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkosta saa laajan valikoiman viinejä, myös niitä pieniä luomutiloja valikoimassa. Luuletteko että Prisman hyllystä löytyy muuta kuin kissaviiniä 3 litran pönikässä?

Ei sieltä koko valikoimaa tarvitsekaan löytyä vaan niitä suosituimpia. Myydäänhän esim. meikkejäkin marketissa eikä kukaan itke, ettei niitä pidä myydä siellä, kun kaikkia luonnonkosmetiikan merkkejä ei voi olla valikoimissa. Marketissa myydään perustuotteita ja erikoiskaupoissa sitten laajempi valikoima, koskee lähes kaikkia tuoteryhmiä.

Aivan. Meikithän on ihan yhtä haitallisia kuin alkoholi. Voi niitä perheitä, joissa joku meikkaa.

Älä nyt vaihda aihetta. Tuossa viitattiin siihen vinkumiseen, että Alkon monopoli pitää säilyttää, koska Alkossa on niin laaja valikoima!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, viinit ja miksei samantien viinatkin, kauppoihin vaan. Voihan se Alko toimia siinä rinnalla, tuskin ruokakauppojen valikoima kuitenkaan niin iso olisi, että sieltä löytyis aina just se mitä kukin haluaa, eli varmaan olis Alkolle kysyntää edelleen. Alkoholisteihin toi ei vaikuttaisi millään tavalla, ne on saanut juomansa hommattua ennenkin. Euroopassa yleisesti ottaen saa kaupoista kaikkea, eikä sielläkään alkoholismi rehota. Ei tää nykyinenkään meininki kyllä mua haittaa millään tavalla, eli siinä mielessä aivan sama, mutta en näe mitään syytä miksi ei vois olla myös kaupoissa.

Mistä tämä käsitys siitä, että kaupoissa ei olisi laajaa valikoimaa? Oletteko katsoneet, miten paljon esim. eri oluita on prismassa/citymarketissa? Miksi ihmeessä sama ei muka toimisi viinien suhteen? Ja varmaan tilaamalla onnistuisi sitten pikkumarketteihinkin, jos jotain tiettyä merkkiä haluaa.

No ensinnäkin tuossa luki "tuskin", eli oletan, että todella harvalla ruokakaupalla olisi resursseja pitää edes lähellekään yhtä kattavaa valikoimaa kuin Alkolla ja jos Alkolle ei enää koettaisi tarvetta niin sittenhän ne suljettais eikö? No mihin ne Alkon työntekijät? No jos niitä tarvitaan siellä Alkossa nyt, niin eiköhän niitä tarvita sitten jatkossa niissä kaupoissa ihan yhtälailla. On totta, että jotkut isot kaupat panostaa olutmerkkeihin paljon, mutta mietihän nyt oikeasti. Siellä on tilaa niille bisseille nyt. Ja toi eri oluiden maistelu on joku trendi juttu nykyään.

Vierailija
44/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkosta saa laajan valikoiman viinejä, myös niitä pieniä luomutiloja valikoimassa. Luuletteko että Prisman hyllystä löytyy muuta kuin kissaviiniä 3 litran pönikässä?

Ei sieltä koko valikoimaa tarvitsekaan löytyä vaan niitä suosituimpia. Myydäänhän esim. meikkejäkin marketissa eikä kukaan itke, ettei niitä pidä myydä siellä, kun kaikkia luonnonkosmetiikan merkkejä ei voi olla valikoimissa. Marketissa myydään perustuotteita ja erikoiskaupoissa sitten laajempi valikoima, koskee lähes kaikkia tuoteryhmiä.

Aivan. Meikithän on ihan yhtä haitallisia kuin alkoholi. Voi niitä perheitä, joissa joku meikkaa.

Miten tämä kommentti liittyy valikoiman mahdolliseen suppeuteen? :D

Vierailija
45/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, viinit ja miksei samantien viinatkin, kauppoihin vaan. Voihan se Alko toimia siinä rinnalla, tuskin ruokakauppojen valikoima kuitenkaan niin iso olisi, että sieltä löytyis aina just se mitä kukin haluaa, eli varmaan olis Alkolle kysyntää edelleen. Alkoholisteihin toi ei vaikuttaisi millään tavalla, ne on saanut juomansa hommattua ennenkin. Euroopassa yleisesti ottaen saa kaupoista kaikkea, eikä sielläkään alkoholismi rehota. Ei tää nykyinenkään meininki kyllä mua haittaa millään tavalla, eli siinä mielessä aivan sama, mutta en näe mitään syytä miksi ei vois olla myös kaupoissa.

Mistä tämä käsitys siitä, että kaupoissa ei olisi laajaa valikoimaa? Oletteko katsoneet, miten paljon esim. eri oluita on prismassa/citymarketissa? Miksi ihmeessä sama ei muka toimisi viinien suhteen? Ja varmaan tilaamalla onnistuisi sitten pikkumarketteihinkin, jos jotain tiettyä merkkiä haluaa.

No ensinnäkin tuossa luki "tuskin", eli oletan, että todella harvalla ruokakaupalla olisi resursseja pitää edes lähellekään yhtä kattavaa valikoimaa kuin Alkolla ja jos Alkolle ei enää koettaisi tarvetta niin sittenhän ne suljettais eikö? No mihin ne Alkon työntekijät? No jos niitä tarvitaan siellä Alkossa nyt, niin eiköhän niitä tarvita sitten jatkossa niissä kaupoissa ihan yhtälailla. On totta, että jotkut isot kaupat panostaa olutmerkkeihin paljon, mutta mietihän nyt oikeasti. Siellä on tilaa niille bisseille nyt. Ja toi eri oluiden maistelu on joku trendi juttu nykyään.

Miten markkintalous on yhtäkkiä niin vieras käsitys? Jos on tarvetta laajaa valikoimaa tarjoavalle viinikaupalla, niin sitten sellaisia perustetaan. Jos ei ole, niin sitten ei perusteta. Mitä kohtaa tästä et ymmärrä? Ei kuulu valtion tehtäviin varmistaa sitä, että kansalle on tarjolla mahdollisimman laaja valikoima alkoholituotteita. Koko ajatus ihan absurdi.

Vierailija
46/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Alkon laaja valikoima perustuu siihen, että monopolilla voidaan määrätä hinnat. Ne on korkeat, joten kate on hyvä ja on mahdollista reissata ympäri maailmaa tutustumassa pieniin tiloihin ja ostelemaan pieniä eriä.

En sano etteikö se Prismalla onnistuisi, mutta tuskin olisi niin kannattavaa vapaammassa kilpailussa. Mä luulen että 95%:ssa kaupoista tulisi olemaa perushuttua, mutta sitten olisi näitä pellepelotonkauppiaita, jotka uisivat vastavirtaan paremmalla valikoimalla. Onhan niitä paremman valikoiman ruokakauppojakin.

Vierailija
47/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit valmistaa viinaa vaikka itse, jos ei muu auta. Ilmeisesti moni pelkää, että ne viinit hyppii itse kärryyn ruokakaupan hyllyiltä.

Entä mistä ne väkevät sitten haetaan kun Alko lopettaa tuhannet myymälänsä kannattamattomana?

Vierailija
48/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yhdentekevää onko viini kaupoissa, en osta oluttakaan ja en oo raivoraitis.

Vierailija
49/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sokeri ja hiivakin pitäisi myydä erikoisliikkeissä.

Vierailija
50/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa Alkoista on niin pieniä kopperoita, että todellakin mahtuisi kokonaan niiden pelkkä viinivalikoima (eli yksi pieni hylly) jättisuureen markettiin. Ja edelleenkään ei tarvitse koko valikoimaa edes sinne ottaa, kauppaankin voi tilata halutessaan jotain erikoisempia tuotteita niin kuin Alkon verkkokaupasta. Jos Alko tähän kaatuu niin kannattaako sellaista myymälää oikeasti edes pitää pystyssä? Minusta voisi olla hyvä ajatus sellainen shop-in-shop ratkaisukin ainakin isompiin kauppoihin, jos sen Alkon myyjän neuvontaa pidetään tarpeellisena.

Vierailija
51/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se Alkon laaja valikoima perustuu siihen, että monopolilla voidaan määrätä hinnat. Ne on korkeat, joten kate on hyvä ja on mahdollista reissata ympäri maailmaa tutustumassa pieniin tiloihin ja ostelemaan pieniä eriä.

En sano etteikö se Prismalla onnistuisi, mutta tuskin olisi niin kannattavaa vapaammassa kilpailussa. Mä luulen että 95%:ssa kaupoista tulisi olemaa perushuttua, mutta sitten olisi näitä pellepelotonkauppiaita, jotka uisivat vastavirtaan paremmalla valikoimalla. Onhan niitä paremman valikoiman ruokakauppojakin.

Niin, mutta tämä koko perustelu laajasta valikoimasta on ihan järjetön, koska valtion tehtävä ei minkään muunkaan tuoteryhmän kohdalla ole huolehtia siitä, että kansalle on tarjolla mahdollisimman laaja valikoima. Miksi valtion pitäisi huolehtia tästä juuri vain alkoholin suhteen? Ja eikö laaja valimoima ennemminkin kannusta juomaan enemmän verrattuna siihen, että olisi vain sitä lähiömarketin hiivamössöä?

Vierailija
52/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä mistä ne väkevät sitten haetaan kun Alko lopettaa tuhannet myymälänsä kannattamattomana?

Ehkäpä nekin voidaan siirtää sinne kauppaan.

Vierailija
53/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös tämä juuri sopivasti ohjaisi juomaan mietoja väkevien sijaan?

Vierailija
54/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaiselle kauppiaalle löydy ihan oma markkinarakonsa viinikaupasta. Saahan esim. polkupyöriä marketista, jotka kelpaavat keskivertokuluttajalle. Asiaan vihkiytyneet nauravat noille ja ostavat munamankelinsa 3x kalliimmalla erikoisliikkeestä koska myyjä tietää kertoa mistä päin maailmaa sen pyörien ruuveihin käytetty malmi on louhittu.

Vierailija
55/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten markkintalous on yhtäkkiä niin vieras käsitys? Jos on tarvetta laajaa valikoimaa tarjoavalle viinikaupalla, niin sitten sellaisia perustetaan. Jos ei ole, niin sitten ei perusteta. Mitä kohtaa tästä et ymmärrä? Ei kuulu valtion tehtäviin varmistaa sitä, että kansalle on tarjolla mahdollisimman laaja valikoima alkoholituotteita. Koko ajatus ihan absurdi.

Alkolla nimenomaan on ns valistusvelvoite myymälöissään. Jos viinit menee ns ruokakauppaan keneltä meinaat kysellä sopivaa viiniä silahkojen kaveriksi?

15 vuotiaalta työharjoittelijaltako? Ja mistä väkevät? Vai olisiko maitokaupassa Kossu tai Jaloviina, valitte siitä?

Vierailija
56/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaiset eivät osta edes keskioluitaan ruokakaupasta vaan Systembolagetista (Ruotsin Alko).

Ruotsalaiset voivat ostaa tai olla ostamatta systemista. Nyt on kyse suomesta.

Vierailija
57/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkolla nimenomaan on ns valistusvelvoite myymälöissään. Jos viinit menee ns ruokakauppaan keneltä meinaat kysellä sopivaa viiniä silahkojen kaveriksi?

15 vuotiaalta työharjoittelijaltako? Ja mistä väkevät? Vai olisiko maitokaupassa Kossu tai Jaloviina, valitte siitä?

Minkä v:n takia valtion pitäisi huolehtia ihmisten ruokaohjeista? Oikeasti? Ettekö tajua, miten järjettömiä nämä Alkon puolustelijoiden perustelut ovat? Ja jos joku ei tänä päivänä osaa netistä selvittää, mikä viini sopii mihinkin, niin sitten voi juoda vaikka vettä.

Vierailija
58/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että jotta viini edes valitaan Alkon valikoimaan myyjä sitoutuu lähes 7000 pullon vuositoimituksiin.

Vierailija
59/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon monopolin puolustelu alkaa muistuttaa pakkoruotsin puolustajien selityksiä. Pakkoruotsi pitää olla koska Nato! Öh... siis todella RKP:n pj on vaatinut pakkoruotsin lisäämistä, koska muka Natossa tarvitaan ruotsia...

Vierailija
60/82 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulette, että S- ja K-ketjuilla ei muka olisi ihan yhtälaiset mahdollisuudet hankkia ja myydä laajaa valikoimaa? Pienemmissä marketeissa tilauksesta sitten, mutta käytännössä sama valikoima olisi saatavilla pienintä kyläkauppaa myöten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä