Yhteenmuutto arveluttaa, antakaa näkökulmia tilanteeseen
Olen seurustellut mieheni kanssa noin vuoden, ja nyt olemme alkaneet pohtia yhteenmuttoa. Olen kuitenkin alkanut hieman tuntea varovaisuutta aihetta kohtaan. Kun olen viime aikoina tarkkaillut miehen elämäntyyliä, yhteenmuutto on alkanut jopa vähän ahdistaa. Mitä mieltä olette, ovatko nämä red flageja?
- Mies antaa tiskien kasautua, kunnes puhtaita astioita ei enää ole. Vasta, ja VASTA sitten hän saa aikaiseksi pestä omat tiskinsä. Entä sitten, jos tiskiä tuleekin 2 henkilön edestä? Pelkään, että joudun pesemään koko keittiön aina yksin. Mies inhoaa tiskaamista jopa niin paljon, että laittaa tiskinsä välillä muovipussiin ja vie ne mukanaan, kun käy kaverilla kylässä. Hän siellä sitten käyttää kaverin pesukonetta ja tuo astiat puhtaana takaisin. Ei kuitenkaan halua esim. laittaa rahaa tiskikoneeseen
- Mies on kohta 30 v. eikä ole ollut kunnolla töissä... joku baarikokeilu oli ja muuta ihan lyhyttä. Mutta elelee vain perintörahoillaan, ei ole kiinnostusta töihin. Ei silti oikein osaa käyttää rahaa. Eli ostelee impulsiivisesti kaikenlaisia kalliita audiolaitteita ja craft oluita, mutta esim. asuu aika likaisessa vuokrakämpässä kaupungin huonolla alueella. Ei siis ole kiinnostunut esim. perintörahojen laittamista omaan asuntoon
- Elämänrytmikin mietityttää. Mies tykkää valvoa yöt ja katsella Youtubea tai kuunnella musaa kovalla halki yön. Nukkuu ainakin kahteen. Yleensä alkaa puuhailla päivän asioita vasta neljän jälkeen. Sitä ennen häntä ei oikein saa minnekään. Hän tavallaan haluaisi muuttaa rytmiä, mutta ei oikein saa itseään otettua niskasta kiinni. Taitaa pelätä muutosta, kun on niin tottunut koko aikuisikänsä valvomaan noin
- Olen huomannut, että mies on vuoden aikana alkanut kerätä painoa. Ei oikein harrasta liikuntaa, istuu paljon kotona ja syö valmisruokia. Tykkää välillä kokkailla yhdessä kanssani, mutta annoskoot ovat alkaneet näyttää aika hurjilta. Isosti syöminen on miehen kaveriporukassa joku äijävitsi, aina pitää ahtaa kauheita annoksia ja olla siitä vielä ylpeä
- Mies on asunut kämpässään jo nelisen vuotta, mutta edelleen vasta miettii tuparien järjestämistä. Ei ole saanut aikaiseksi, koska pitäisi siivota. Tuntuu, ettei muutenkaan saa aikaiseksi mitään, mitä suunnittelee. Aina on joku tekosyy
- Juo alkoholia monta kertaa viikossa. Roikkuu vähän sellaisessa teinimäisessä porukassa, jossa aikuiset miehet valvovat öisin, juovat olutta ja pelaavat juomapelejä. Ei ole alkoholisti, mutta juominen on kyllä iso osa hänen identiteettiään ja arkeaan. Polttaa myös pilveä aika paljon.
Meillä on kyllä ihan kivaa yhdessä, mies on tosi kiltti. Mutta juuri tuo yhteenmuutto mietityttää.. on vähän sellainen kuva, ettei mies osaa pyörittää edes omaa arkeaan. Niin mietin, onnistuisiko se sitten yhdessäkään.
Kommentit (30)
Et voi olla tosissasi... Annan arvosanaksi 2/5, tuo VOISI olla tottakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaankin vitsi.
Hauskahko. Karmivaa on se, että joku tuollaisenkin kanssa muuttaa.
Ei ole vitsi, ihan tosissani mietin tätä asiaa. Mies on fiksu ja hänellä on itselläänkin halua muuttaa elintapojaan, ei vain saa aikaiseksi. Mietin, olisiko täällä jollakulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Motivoiko yhdessäasuminen ryhdistäytymään ja laittamaan arjen järjestykseen? Vai joudunko piiaksi vain?
Ap
Huono.
Ilmeisesti palstalle kannattaa taas palata seuraavan kerran vasta tiistaina, kun täällä on työssäkäyviä ihmisiä kahvi- ja lounastauoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vitsi, ihan tosissani mietin tätä asiaa. Mies on fiksu ja hänellä on itselläänkin halua muuttaa elintapojaan, ei vain saa aikaiseksi. Mietin, olisiko täällä jollakulla kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Motivoiko yhdessäasuminen ryhdistäytymään ja laittamaan arjen järjestykseen? Vai joudunko piiaksi vain?
Ap
No minulla on vain oma kokemukseni, mutta sen mukaan ei motivoi. Jos haluat puhdasta, saat hoitaa sen itse. Se, että on kiltti, mukava, suloinen jne. ei korreloi sen kanssa, että ihminen olisi siisti, kiinnostunut siisteydestä tai muutenkaan välittäisi kotinsa ulkonäöstä.
Mies ei todellakaan tule tuosta muuttumaan, vaan joudut piiaksi.
100 % varmasti.
Monet aiemmin normaalit miehetkin heittäytyvät lapseksi, kun saavat naisen talouteensa hoitamaan tiskit, ruuan ja pyykin. Saatikka tuommoinen, joka ei niitä nytkään hoida kuin pakon edessä.
Miksi kysyt, kun olet jo päätöksesi tehnyt?
Mutta älä tule sitten tänne valittamaan kun arki ei toimi.
Tuo aloitus on taas puhdasverinen trolli.
Taas sama akka vetäisi tarinan hatustaan.
Nimittän se Pakina-Pirkko vai mikä Sana-Saara se onkaan.
Kaheli on.
Tai sitten se on sanoman toimittaja, joka haluaa saada vipinää palstalle, keksimällä noita tarinoita.
Huh huh. Ei tule paranemaan ja yhteenmuutto pilaa suhteenne, koska joudut hoitamana miehen taloutta jos et halua läävässä asua. Susta tulee nalkuttava akka, joka ei kunnioita miestään eikä halua häntä enää seksuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanosin vinkkinä, että ota nyt hyvä ihmine ainakin aikalisä sen verran, että mies osoittaa muuttaneensa elämäntappojaan. - Mitense kiltteus muuten käy ilmi mutta minust ahän kyllä enempi vähän tuuliajolla.
Mutta minä varmaan olen vain katkera kun olen miestäsi vanhempi enkä eläessni ole ollut parisuhtessa.
Tuskin tilanteeseen silti tulis muutosta, jos ottaisin miehestäso mallia elintapojeni suhteen. Hämmästyttää vain, että mikä hänessä lopulta sinua viehättää niin paljon, että saatat ihan oikeasti aatella yhteen muutttoa hänen kanssaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanosin vinkkinä, että ota nyt hyvä ihmine ainakin aikalisä sen verran, että mies osoittaa muuttaneensa elämäntappojaan. - Mitense kiltteus muuten käy ilmi mutta minust ahän kyllä enempi vähän tuuliajolla.
Mutta minä varmaan olen vain katkera kun olen miestäsi vanhempi enkä eläessni ole ollut parisuhtessa.
Tuskin tilanteeseen silti tulis muutosta, jos ottaisin miehestäso mallia elintapojeni suhteen. Hämmästyttää vain, että mikä hänessä lopulta sinua viehättää niin paljon, että saatat ihan oikeasti aatella yhteen muutttoa hänen kanssaan....
Juu, nimenomaan nuo arjen asiat mietityttää. Mutta miehen luonne on erittäin säyseä ja mukava. Nauretaan samoille jutuille, mies ei loukkaa minua, miettii aina minkälaisista jutuista ilahtuisin... hän muistaa tosi tarkasti, jos vaikka sanon tykkääväni jostain bändistä. Mies sitten saattaa ostaa meille yllätyksenä liput sen bändin keikalle tms. Meillä on myös samanlaiset arvot siinä suhteessa, ettemme halua lapsia lähinnä ympäristösyistä. Tällaisilla asioilla on itselleni paljon väliä, ja siksi olemme suhteessa pysyneet. Ja tietenkin on rakkaus ja kiintymys, mikä toiseen sitoo.
Ap
Tilanne miehen kanssa on aina se mikä se on. Tilanne ei tule koskaan muuttumaan eikä paranemaan. Vinkki kaikille: jos tilanne miehen kanssa ei ole sinua tyydyttävä, joko hyväksy se tai tee omalta osaltasi muutos = lähde.
Haluatko ehkä joskus tulevaisuudessa lapsen? Tällä kaverilla ei tunnu olevan edellytyksiä isäksi. Älä tuhlaa enää yhtäkään hedelmällistä päivääsi tämän tyypin kanssa vaan jätä vaikka tekstarilla ja lähde etsimään itsellesi parempaa seuraa. Ja vaikket lasta haluaisikaan, älä ainakaan jää hoivaamaan tätä aikuisvauvaa.
Tavallaan olet kyllä hankkimassa lasta. Elämä tuollaisen miehen kanssa tulee tuntumaan ihan samalta kuin lapsen kanssa asuminen. Ainut ero on, että lapsi kehittyy ja muuttaa aikanaan pois. Tätä sankaria saat palvella ihan niin kauan kuin jaksat. Aikuiset ihmiset eivät noin isosti muutu, vaikka kuinka lupasivat. Mahtoiko äiti passata häntä kotona vai oliko kotiapulainen, siivooja tms.? Entäs jos perintörahat tulee hassattua, kukas hänen (ja sinun?) elämän sitten maksaa?
En muuttaisi tuohon hippikämppään vaikka maksettaisiin.
Mies ei muutu, ei kannata muuttaa yhteen sitä olettaen. Mutta kannattaako jatkaa suhdetta, se on eri asia. Sinun pitää päättää, ovatko hyvät puolet niin hyviä, että olet niiden takia valmis kestämääm huonot puolet (erillään asuminen, miehen päihteidenkäytön ja ajalehtimisen jne).