Mistä voi tietää onko ahdistuskohtaus/paniikki vai oikeasti sairausskohtaus?!
Esim olen saanut parin viikon sisällä "kohtauksen" joss ikäänkuin silmissä sumenee ja menen "omaan kuplaani". jos joku läheinen olisi vierellä niin huomaisi, että menen ihan omiin ajatuksiini. Ja sitten tosiaan silmissä tuntuu sumenevan mutta ei kuitenkaan sumene, ja tuntuu että huimaa, mutta tasapaino siti pysyy. Aika vaikea selittää? Lisäksi pakokauhun tunne ja tunne että sekoaa tai että tapahtuu jotain kamalaa NYT. Lisäski kova pelko että menispä tämä ohi jo. Yleensä meneekin sitten 30.-40 minuutissa, mutta pelko siitä että se vain jatkuu ja jatkuu on kamala. Onko kellään ollut samanlaista? Niin ja olen suht nuori, mutta kova stressaan ja kärsin ahdistuneisuushäiriöstä.
Kommentit (9)
Katso mitä viivakoodin lukija näyttää.
Kerro vähän missä tilanteessa tuota tapahtuu. Käy lääkärillä. Jos olet nuori, voi olla vaan jotain hormoonijuttuja.
Ajattele että tunteet tulee ja menee. Jos tulee ahdistus, sano sille että ok, huomasin että olet siinä, nyt voit jatkaa matkaa.
Vaikee sanoa onko tuo painiiki vai häiriökohtaus..
Itse olen kerran saanut yhden tälläisen pankiinkihöiriöksi kuvatun kohtauksen ja se sai minut epäilemään sydän tai aivohalvausta.
Minulla oli pidempään ollut ahdistava ja painostava olo joka aiheutti pahoinvointia ja lopulta tunne aiheutti tajunnan menemisen tunteen samalla kun raajoista alkoi tunto häviämään ..ambulanssi tuli paikalle ja otettiin. Sydänkäyrät eli ei ollut sydänkohtaus ja tajunta alkoi sitten pikkuhiljaa parantumaan..sain myös lääkitystä mutta en ole sitä koskaan käyttänyt koska tämä lääkitys aiheuttaa lääkeriippuvuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän missä tilanteessa tuota tapahtuu. Käy lääkärillä. Jos olet nuori, voi olla vaan jotain hormoonijuttuja.
Ajattele että tunteet tulee ja menee. Jos tulee ahdistus, sano sille että ok, huomasin että olet siinä, nyt voit jatkaa matkaa.
Esim tänään kotona mua alkoi vaan ahdistaa ja oli pakko lähtee ulos ja sit ulkona silmissä tuntui sumenevän mutta näin silti ihan ja pysyin pystyssä kävelin vaan eteenpäin vaikka tuntui huimaavaan. Samalla tuli vähän itkuinen olokin.!
Ihan selvä paniikki /ahdistuskohtaushan tuo on.
Huomasin joskus että kun oli aurallinen migreeni joskus, eikä ollut paniikkia, aivot tekivät väkisin itsekseen paniikkikohtauksen. Eli siellä olikin joku mekaaninen juttu tai sähköjuttu. Aina sitä ei ole. Luulen että se saattoi johtua silloin että oli joku lääke käytössä, siihen aikaan alkoholia hyvin vähän ja toksinen savu, se aiheutti jonkun myrkytystilan. Päälle kemikaalit, tuoksut, kirkas valo, kylmyys/kuumuus, allergia jne. Vaikka joskus psyykkinen tilakin ja pelot voivat vaikuttaa ihmisiin. Tai joku ikävä henkilö, tilanne. Nuorena oli enemmän paniikkia, myöhemmin vähemmän.
Lääkäriltä voi hakea lääkitystä joka voi auttaa jos tilanne on jatkuvaa..en muista lääkkeen nimeä mutta käytön aloittamista kannattaa harkita tarkkaan koska tämä lääke aiheuttaa lääkeriippuvuuden jonka lopettaminen voi aiheuttaa hankalia vieroitusoireita.
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA