Kuinka hallitus poistaa vuorolisät?
Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta en ole saanut vastausta. Vaikka kokoomuus kannattaisikin näiden lisien poistoa, niin eihän se minun käsittääkseni ole kuitenkaan niin, että hallitus voisi tällaisen tehdä kun niistä lisistä päätetään työehtosopimuksissa.
Kuitenkin täällä puhutaan tästä ihan faktana, että vuorolisät lähtevät ja olen kuullut myös irl ihan järkeviltä ja asiasta tietäviltä ihmisiltä, että kyllä hallitus voi näin päättää.
Mitä minulta on siis jäänyt ymmärtämättä kun en tajua tätä asiaa? Voisiko joku minua fiksumpi selittää tämän minulle?
Kommentit (110)
Kyllä näihin voi hallituksessakin vaikuttaa, vaikka ei voi suoraan siellä päättää, asioita voidaan viedä eteenpäin ja tiettyjä tahoja voidaan painostaa/lahjoa/ym taipumaan tiettyyn suuntaan.
Kaupassakin tuli vielä 90-luvulla 400% sunnuntailisä inventaariossa, nykyjään se on 100% eli tuplapalkka ja monilla aloilla (siivous, ravintola, vartiointi) taitaa olla palon pienempi ja koko ajan tippuu ja tippuu.
ps muutkin kuin sunnuntai-listä tulevat toki jatkuvasti alas, varsinkin jos tuodaan väkeä, joka ei osaa mitään vaatia
Ei liity lisiin, mutta meillä muutettiin viime kilpailutuksessa peruspalkka putosi 2400 eurosta 1800 euroon, se tuli toki voimaan vasta, kun tekijä vaihtui...no sekin saatiin järjestettyä aika nopeasti.
Tämä vaikuttaa olevan työpaikoilla kovassa muodissa ja leviää monille aloille, eli kyllä tässä näitä köyhien kyykytyskikkoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisä poistettaisiin, mutta se tasattaisiin palkkoihin niin, ettei se laskisi palkkaa, on Vihreät kertonut ehdotuksessaan.
En sitten tajua, että miksi sitä sunnuntailisää sitten pitää poistaa, jos sen saman rahan kerran joka tapauksessa saisi muun palkan mukana. Mutta en minä kaikkia muitakaan viherpiipertäjien juttuja tajua.
Eli saman palkan saisi tekemällä aamuja ma-pe kuin vaikka yövuorot samoille päiville tai olemalla lauantain ja sunnuntain sekä kolme arkipäivää töissä? Aivan pikkuisen tuntuu että kukaan ei enää haluaisi tehdä noita yövuoroja tai viikonloppuja saati pyhäpäiviä. Joulun pyhät samalla palkalla kuin arkipäivät ennen sitä ja onnea vain voittajille.
Minä vaihdoin jo aiemmin oman vuorotyöni normaaliin päivätyöhön vaikka lisät jäivätkin pois. Häviän tietysti palkassa reippaasti mutta minulla on elämänlaatu parantunut runsaasti kun ehdin viettää aikaa vaimon ja lasten kanssa. Lisäksi hoitoalalla listat olivat niin järkkyjä monesti että öiden jälkeen ei jäänyt toipumista. Paras osa on kuitenkin se ettei enää ylitöihin pomo kyselemässä jatkuvasti selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisä poistettaisiin, mutta se tasattaisiin palkkoihin niin, ettei se laskisi palkkaa, on Vihreät kertonut ehdotuksessaan.
En sitten tajua, että miksi sitä sunnuntailisää sitten pitää poistaa, jos sen saman rahan kerran joka tapauksessa saisi muun palkan mukana. Mutta en minä kaikkia muitakaan viherpiipertäjien juttuja tajua.
Kokoomuksen eli EKn mukaan lisät poistetaan JA peruspalkkaa pienennetään. Tmä siis kilpailukyvyn nimissä. Köyhät kyykkyyn!
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vuorilisiä sun muita lisiä pois työntekijöiltä, eriasia asumistuet sun muut tuet
monet ei mieti yhtään,jos itse joutuu huonoon tilanteeseen,kun näitä asumistukia ym. haluavat poistaa,mutta eihän se koskaan itseä voi koskea
Tulevaisuuden työelämä Kokoomus/EK ja Persut
https://ek.fi/vaalit2023/tyo-ensin-turvataan-osaava-tyovoima/
Suomessa pitäisi saada talous nousuun ja se tehdään niin että poistetaan vain kaikki mitättömätkin syyt joiden vuoksi tehdä edes töitä. Kaikki sossun luukulle, erilaisia tukihakemuksia tekemään osapäivätyön ja toisen osapäivätyön jälkeen ja huomenna TE-toimiston sivuille täyttämään neljän haetun työpaikan kohtaa (kun ei riitä osapäivätöiden palkat mihinkään ja jotain pitää antaa selitykseksi.
Kaikki rahat ruokaan ja sähköön, tukka leikkaamaan itse partakoneella peilin edessä hapuillen ja maanantaina taas töihin, Kelaan ja terveysasemalle soittamaan 40 minuuttia putkeen jotta lääkäri voi ehdottaa masennuslääkitystä tietokoneen näyttöä katsellen. Kaupasta sikanautaa ja porkkanaa kun kurkku on kallista vaikka auttaisi närästykseen. Makaronia perunan sijaan kun peruna kyllästyttää ja makaroni on 39 centtiä Myllyn Paras (ei mainos huom.) Margariini Xtra 59 centtiä kun voi on melkein neljä euroa. Colaa 1,15 euroa ja keinomakeutettuna. Iltalääkkeet alas ja nukkumaan, aamulla herätys klo 04.30.
Orpo on luvannut leikata miljardin sote-sektorilta. Mistä ne säästöt tulevat, jos ei työntekijöiden palkoista? Ei siellä nytkään ole sairaaloiden nurkkiin rahakasoja jemmattuina. Miljardi tarkoittaa tuhatta miljoonaa, eli siinä on vuorolisät pikkusumma.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi saada talous nousuun ja se tehdään niin että poistetaan vain kaikki mitättömätkin syyt joiden vuoksi tehdä edes töitä. Kaikki sossun luukulle, erilaisia tukihakemuksia tekemään osapäivätyön ja toisen osapäivätyön jälkeen ja huomenna TE-toimiston sivuille täyttämään neljän haetun työpaikan kohtaa (kun ei riitä osapäivätöiden palkat mihinkään ja jotain pitää antaa selitykseksi.
Kaikki rahat ruokaan ja sähköön, tukka leikkaamaan itse partakoneella peilin edessä hapuillen ja maanantaina taas töihin, Kelaan ja terveysasemalle soittamaan 40 minuuttia putkeen jotta lääkäri voi ehdottaa masennuslääkitystä tietokoneen näyttöä katsellen. Kaupasta sikanautaa ja porkkanaa kun kurkku on kallista vaikka auttaisi närästykseen. Makaronia perunan sijaan kun peruna kyllästyttää ja makaroni on 39 centtiä Myllyn Paras (ei mainos huom.) Margariini Xtra 59 centtiä kun voi on melkein neljä euroa. Colaa 1,15 euroa ja keinomakeutettuna. Iltalääkkeet alas ja nukkumaan, aamulla herätys klo 04.30.
Jos ihmisellä on varaa äänestää Kokoomusta, on hänellä varaa myös ostaa Xtra-margariinia.
Ei ihme jos maailmalla jo nyt kauhistellaan Suomen hallitus äärioikeisto astelmaa..
Siinä köyhät ja palkansaajat saavat kylmää kyytiä ja omaisuusmassat vaihtavat omistajaa.