Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea hahmottaa mihin elintasoon varallisuutemme riittää

Vierailija
28.04.2023 |

Olen ollut nyt pari vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Meni pitkään ja valmistuin 30v hujakoilla ja säästöni paloivat koronavuosina. Tuntuu että varallisuuden kerryttämisessä sitä on jo valmiiksi siis vähän jäljessä. Meillä on miehen kanssa molemmilla nykyään noin neljän tonnin bruttotulot per nuppi. Löytyy yksi lapsi. Olen huomannut, että on jotenkin tosi vaikea hahmottaa, millaiseen elintasoon meillä riittää rahat ja mitä kannattaisi tavoitella vaikkapa asumismuodon saralla, ja paljonko nyt pitäisi alkaa pistämään palkasta sivuun eläkepäiviä varten jne.

Ei jotenkin kokemus vielä riitä, että mikä on liian kitsasta menoa ja mikä taas menisi meidän tulotason yli. Ostettiin pari vuotta sitten uudehko rivariasunto. Rivari oli noin 180 000e. Tällä hetkellä rahaa säästyy kuitenkin aika helposti inflaatiosta huolimattakin.

Kaikkeen saisi helposti uppoamaan ihan tuhottomasti rahaa, jos ei ole vähän nuuka. Mietittiin grillin ostoa, mutta niissäkin "laadun" hinta hirvitti. Erinomaiset arvostelut saanut Weber kolmen polttimen malli 10v takuulla oli alennuksessa 600e! Suu loksahti ja jäi grilli kauppaan. Parvekkeelle mietittiin lasituksia, mutta hinnat liikkuu tuhansissa. Pihan laitto se vasta kallista lystiä onkin, jos haluaa jotakin pihakatosta tai kiveyksiä ja terasseja rakennella. Ja minähän haluaisin, mutta en millään raaski.

Omakotitaloon tähtääminen on parikymppisenä tuntunut itsestään selvältä, mutta tähän rivariin verrattuna on alkanut hirvittää sellaisen hinta korkojen nousun vuoksi . Uudet asunnot (ja huonekoot...) ja talojen pihat senkun pienenee ja silti saat pulittaa kovempaa hintaa kuin ennen. Ylläpito- ja remppakustannuksetkin varmasti kovia. En myöskään luota nykyrakentamisen tasoon yhtään. Ja suorastaan veetuttaa, kuinka pelkistettyjä ja ankeita nykytalot ovat. Meidän tulotasolla ei taida saada mitään klassista ja kaunista. En tiedä saisiko meidän tulotasolla mitään klassista kaunista taloa.

Varmaan pitäisi ruveta sijoittamaan, mutta en ole vielä uskaltanut. Maailma tuntuu olevan aika sekaisin ja jos tässä - no, älkää naurako - vaikka mennään maailmansota kolmosta kohti, niin en haluaisi säästöjeni olevan kiinni yrityksissä, jotka voidaan vaikka pommittaa jonkun vuoden päästä maan tasalle :D

Kertokaas te muut, että mihin olette itse päättäneet satsata ja minkä verran uskaltaa kalliita grillejä ostella. Ja mihin voi heikkohermoinen sijoittaa rahansa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on 8000 euron bruttotulot mutta vähintään vuosikymmenen kestävä 600 euron ostos on liikaa budjetille?

Mitä te harrastatte, uhkapelejä?

:D No juu, ymmärrän pointtisi, mutta kyllä se isolta hinnalta silti tuntui siihen nähden että grilliä käytetään sen jonkun 10krt kesässä ja oli vähän muovisen oloinen kapistus. Ja ei se ole pelkkä grilli, joka maksaa. Se vaan yhtenä esimerkkinä. Sitten oli terassille sohvaryhmä + pöytä 1000e ja pallotuoli 300e. Isompi telkkari 600e, Pleikkari 600e. Uusi sohva 1000e. Tällaiset kasaantuu äkkiä.

t. Ap

Meillä on talouden bruttotulot vähän alle 10000 kuussa ja asuntolaina maksettu. Silti emme ostaisi 600 e grilliä. Ensimmäinen grillimme oli peräisin opiskelija-asuntolamme roskakatoksesta ja kesti kymmenisen vuotta, kunnes ruostui puhki. Seuraavaksi mies osti jostain huoltoasemalta samanlaisen pallogrillin kolmellakympillä, ja se on kestänyt jo vissiin 6 v.

Sohva on käytettynä ostettu Ikean kulma-ektorp, joka maksoi 200 e.

Kai nuukuus on ilo jollekin.

Vierailija
22/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

4000€:sta jäänee noin 2700€ käteen, eli yhteensä 5400€/kk. Siitä ehkä 1000€ lainaan ja vastikkeeseen. Kyllä tuosta vielä ainakin minun kulutustasollani jäisi helposti ainakin 1000€/säästöön ja sijoituksiin. Tosin esimerkiksi siskoni perheessä noilla tuloilla menisi tili miinukselle, kun ovat tottuneet tuhlaamaan.

Ollaan nyt juurikin tuo 1000e per nuppi maksettu ylimääräisiä maksuja asuntolainaan kerran kuussa tammikuusta lähtien, kun kesällä on korontarkistuksen aika ja korko pomppaa. Tuskin jatketaan noin isolla summalla sen jälkeen kuitenkaan. Olisi kiva viedä lapsi ulkomaanmatkalle.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on 8000 euron bruttotulot mutta vähintään vuosikymmenen kestävä 600 euron ostos on liikaa budjetille?

Mitä te harrastatte, uhkapelejä?

:D No juu, ymmärrän pointtisi, mutta kyllä se isolta hinnalta silti tuntui siihen nähden että grilliä käytetään sen jonkun 10krt kesässä ja oli vähän muovisen oloinen kapistus. Ja ei se ole pelkkä grilli, joka maksaa. Se vaan yhtenä esimerkkinä. Sitten oli terassille sohvaryhmä + pöytä 1000e ja pallotuoli 300e. Isompi telkkari 600e, Pleikkari 600e. Uusi sohva 1000e. Tällaiset kasaantuu äkkiä.

t. Ap

Meillä on talouden bruttotulot vähän alle 10000 kuussa ja asuntolaina maksettu. Silti emme ostaisi 600 e grilliä. Ensimmäinen grillimme oli peräisin opiskelija-asuntolamme roskakatoksesta ja kesti kymmenisen vuotta, kunnes ruostui puhki. Seuraavaksi mies osti jostain huoltoasemalta samanlaisen pallogrillin kolmellakympillä, ja se on kestänyt jo vissiin 6 v.

Sohva on käytettynä ostettu Ikean kulma-ektorp, joka maksoi 200 e.

Kai nuukuus on ilo jollekin.

Elintasoa voi olla joillekin myös se, että puheenaiheita riittää muustakin kuin rahasta.

Vierailija
24/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksette vaan osta, kun rahaa kertyy

Elämän tarkoitus ei ole säästäminen. En suosittele myöskään liian isoon lainaan ja pakollisiin maksuihin. Osta mitä haluatte, matkustelkaa. Anna rahan kertyä, jos kertyy. Kertyneillä.rahoila vaihdatte auton ja ostatte sen grillin ja lasitukset ja sohvat. Ei tuo teidän asunto mikään liian "halpa" ole.[/quote]

Millä sitä sitten eläkkeellä elää, kun tulot tippuu? Jos kaikki menee mitä tulee.  

Vierailija
25/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän tarkoitus ei ole säästäminen. En suosittele myöskään liian isoon lainaan ja pakollisiin maksuihin. Osta mitä haluatte, matkustelkaa. Anna rahan kertyä, jos kertyy. Kertyneillä.rahoila vaihdatte auton ja ostatte sen grillin ja lasitukset ja sohvat. Ei tuo teidän asunto mikään liian "halpa" ole.

Millä sitä sitten eläkkeellä elää, kun tulot tippuu? Jos kaikki menee mitä tulee.  

Kaippa sitä sitten eläkkeellä vähemmän menee, kun kaikki on hankittu.

Vierailija
26/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä parvekelaseissa maksaa niin älyttömästi.

Vierailija
27/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse satsaan laatuun vaikka tulot on pienemmät. Ostan vain tarpeeseen ja aina parasta mahdollista. Ennemmin olen ilman grilliä tai muuta siihen asti että saan säästettyä tarvittavan summan siihen, minkä haluan. Esim. Kodinkone kun hajoaa, ostan aina Mielen tilalle. Remontteja ja pihan laittoa teen oman innostuksen mukaan. Taas sellaiset tuotteet, joita itse en niin arvosta tai käytä (kuten se grilli) voin ostaa vaikka käytettynä.

Vierailija
28/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän tarkoitus ei ole säästäminen. En suosittele myöskään liian isoon lainaan ja pakollisiin maksuihin. Osta mitä haluatte, matkustelkaa. Anna rahan kertyä, jos kertyy. Kertyneillä.rahoila vaihdatte auton ja ostatte sen grillin ja lasitukset ja sohvat. Ei tuo teidän asunto mikään liian "halpa" ole.

Kaippa sitä sitten eläkkeellä vähemmän menee, kun kaikki on hankittu.

Minä olen koko työurani ajan säästänyt ja sijoittanut juurikin eläkepäiviä ajatellen. Aivan, rahoja ei saa mukaan hautaan tai voi olla niin sairas, ettei pysty mitään tekemään.

Jos kuitenkin olen kohtuullisissa sielun- ja ruumiinvoimissa, on minulla tuplasti enemmän aikaa tuhlata kuin töissä ollessani. Tai sitten voin ostaa itselleni hoivapalveluita, ettei tarvitse paskavaipoissa odotella, tulisiko joku pesemään ja ruokkimaan.

Vierailija
29/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vähän selvää naapureiden elintasosta ja siitä sitten hiukan paremmaksi.

Vierailija
30/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte mikä on oikeasti laadukasta? Kallis ei monestikaan nykypäivänä ole laadun tae. Mulla on monestikin sellainen olo, että vaikka moni asia maksaa nykyään niin paljon, niin ei me kuluttajat silti laatua saada enää. Vasta oli ylellä juttua, että asiantuntijan mukaan Ikea x Marimekko -kylpytakki 30e oli laadukkaampi, kuin Marimekon oma kylpytakki 180e.

Jotkut tuntuvat perustelevan kallista "in" tuotteen ostoa itselleen sillä, että ostaa "laatua", mutta mulla on monesti sellainen olo, että sikaa säkissä joutuu ostamaan.

-ap

Vierailija
31/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sukupolvi teki virheen: maksoi asunnoista liikaa. Pankit ennakoivat pk-seudulla tälle vuodelle lisää laskua. Tulevaisuudesta ei tietoa, mutta korot pysyvät pitkään vielä korkealla

Vierailija
32/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis. Paljonko teillä menee pakollisiin: ruoka, asuminen, päivähoitomaksut, vakuutukset jne. Siitä jäljelle jäävästä puolet säästöön ja puolet käyttöön, jos tuntuu sille että sillä käyttöön jäävällä osalla saa ne huvitukset mitä tarvitsee. Voitte sopia myös jonkun sopivan summan yhteiseen "kulutus säästöön", josta voi sit ostaa kalliita grillejä, terassilasituksia, matkoja ym. kun sinne kertyy rahaa. Sitten kun on muutaman kuukauden nettopalkka säästössä, alat sijoittaa, turvallisimmasta ja helpoimmasta päästä on laittaa Nordnetin indeksirahastoon joku tietty summa joka kk, näin saa hyödynnettyä ajallisen hajautuksen.

Vierailija
33/33 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut 500 säästöön joka kuukausi 15 vuoden ajan. Elän vaatimattomasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi