Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia joitakin ihmisiä ei pelota sosiaaliset tilanteet ollenkaan ja mua pelottaa?

Vierailija
28.04.2023 |

Miksi mua pelottaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla että sulla on kasvosokeutta ja tulkitset väärin todellisuutta. Kuvittelet asioita todeksi ja luotat enemmän siihen kuin keskittyisit tekemään havaintoja ympäristöstä ja sen aineiston perusteella oikeita tulkintoja ja johtopäätelmiä.

Vierailija
22/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sosiaaliset tilanteet pelottavat

https://mieli.fi/mielenterveys-koetuksella/kun-sosiaaliset-tilanteet-pe…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pelottaa? 

Vierailija
24/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan pelkääväni ihmisiä, jotka ovat muille ystävällisiä pelkästään itsekkäistä syistä kuten esim. hyötyäkseen heistä.

Mistä sinä ajattelet, että he ovat ystävällisiä vain hyötyäkseen? Ja mitä he mahdollisesti hyötyisivät? 

Vierailija
25/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset tilanteet ovat helppoja kun ajattelet näin: hyvät, kivat ja fiksut ihmiset kohtelevat sinua hyvin ja ystävällisesti. Jos joku kohtelee sinua vähänkin epäkunnioittavasti sosiaalisessa tilanteessa, hänellä on huonot käytöstavat ja on tyhmä. Tarvitseeko sellaisen ihmisen mielipiteestä välittää. Ei tarvitse. Näin minä elän. Olen silti asiallinen kaikkia kohtaan.

Vierailija
26/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässäkin voi kehittyä. Itselleni on ollut suureksi avuksi sen tajuaminen, että tuo kaikki ahdistus johtuu siitä, että kokee olevanisa huonompi kuin muut. Sen taas olen sitkeällä ajatustyöllä todennut olevan omaa kuvitelmaa. Ja siten siihen ei tarvitse jäädä enää kiinni.

Miten perustella itselleen, ettei ole muita huonompi, kun konkreettiset todisteet näyttää muuta?

Ihmisarvo on jakamaton.

Vierailija
27/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten keskinäisen sosiaalisen kontaktin puutetta tai heikentynyt libido, mt, trauma...

Vierailija
28/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalin elämän pidä pelottaa. Itseä voi myös siedättää. Usein vain menee niin, että ihmiset alkaa vältellä tilanteita ja ongelma kasvaa. 

Ikä tuo varmuuttta ja niihin sosiaalisiin tilanteisiin pitää vain mennä. Eihän muuten oikein voi olla työelämässä, hoitaa asioita tai olla ihmisten kanssa tekemisissä. Menee elämä suppeaksi. Pahimmillaan kohta ei pysty meneen edes kaupan itsepalvelukassalle. 

Vierailija
29/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeä keskusteluaihe

Vierailija
30/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On loputon suo yrittää miellyttää tylyjä ja ilkeitä ihmisiä. Miksi edes yrittää. Sosiaaliseen kanssakäymiseen kuuluvat hyvät käytöstavat. Sellaisessa seurassa, jossa ei osata kohdella sinua niin, ettet pelkää ja tunnet itsesi arvostetuksi, voi jättää suosiolla jättää.

Vierailija
31/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et ole tottunut. 

Itseäni ei läheskään kaikki tilanteet jännitä, mutta jotkut harvat kyllä (:

Vierailija
32/33 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up