Orpo: Ansiosidonnaista ja asumistukia pitää radikaalisti vähentää, siitä on yhteinen näkemys.
Kommentit (1653)
työkokemusta omaavat työttömäksi joutuvat löytävät yleensä alle puolessa vuodessa uuden työpaikan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
RKP ei halua leikata eläkeläisiltä, he menevät varmaan kantamaan ne eläkeläisten takkapuut, kun omaiset on suututettu.
Kun sosiaaliohjaaja soittaa, että täytyy pitää palaveri eläkeläisen hoidosta niin me sanotaan haista v ja lyödään luuri kiinni. Valtio hoitakoon eläkeläiset tai jättäkööt hoitamatta.
Niitä vanhusten hoitajia on jo nyt vaikea löytää kun palkat pieniä. Mitenhän jatkossa työvoimapula menee matalapalkka-aloilla? Miksi sinne menisi jos siitä ei hyödy edes samaa asumismahdollisuutta kuin muilla töissä käyvillä?
Fakta on, että osa eläkeläisistä jää ilman hoitoa. Sosiaaliohjaajat ovat laskeneet sen varaan, että omaiset auttaa ja kokoomus pelaa nyt omaiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat siis HALPENEVAT.
Tämä on hyvä juttu.
Eivät halpene. Ihmiset vaan joutuvat muuttamaan pienempiin asuntoihin ja vähän syrjemmälle.
kaksiossa voi asua äiti ja 2 lasta jos tarvii asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri jäämässä ansiosidonnaiselle, enkä missään tapauksessa tule olemaan 400 päivää korvauksien varassa. Työtä tehdään tottakai, heti kun löytyy uutta. Mitä työttömät tekevät kuukausi tolkulla tai millä ne päivät täyttyvät?
Jos et löydä töitä, niin sitten sinulla ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Työpaikan löytämiseen on parhaat mahdollisuudet silloin kun entinen työ ei ole vielä ehtinyt päättymään tai työttömyyttä on kestänyt vasta pari viikkoa. Sen jälkeen työllistymisen todennäköisyys heikkenee hyvin nopeasti.
Kotikuntasi pitää alkaa tekemään työllistämistoimia vasta kun ansiosidonnainen lähestyy loppuaan. Eli ihan hyvän aikaa joudut olemaan työttömänä jos työnhaussa ei tärppää jo nyt. Nämä kuntien työllistämistoimet ovat yksi syy sille miksi ihmiset työllistyvät siinä vaiheessa kun ansiosidonnaiset loppuvat. Tilastoissahan tämä näyttää tietenkin siltä kuin ihmiset olisivat aktivoituneet etsimään töitä vasta sitten kun ansiosidonnainen loppuu. Poliitikot käyttävät sitä tekosyynä ansiosidonnaisen päivärähan keston lyhentämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antsku kirjoitti:
Leikatkaa vaan ihan rauhassa kaikki loputkin pois. Saan tällä hetkellä asumistukea 130 euroa kuussa. Käyn kokopäivätyössä siivousalalla. Palkka on n. 1400 euroa/kk, nettona. Vuokra on pikkuista vajaa 700 euroa. On turhauttavaa kyllä. Tässä konkurssissa ei haittaa leikkaukset, jos kaikki joutuvat kärsimään. Ainoa, josta voi säästää on enää ruoka. Laskut olen maksanut aina ajallaan, mutta tämä on tarkoittanut kaikesta muusta luopumista. Onneksi joku tässä kaikessa voittaa. Se on ainoa asia, joka lohduttaa. Olen onnellinen niiden puolesta, joiden ei tarvitse joka senttiä laskea.
Pk-seudun matalapalkka-aloilla nousee palkat. Ei ne saa muuten työntekijöitä, kuten siivoojia, keittäjiä, hoitoapulaisia. Kysynnän ja tarjonnan laki. Kyllä noita työntekijöitä tarvitaan ja heille pitää maksaa sellainen palkka että pystyvät tulemaan toimeen.
Nykytilanne on ihan sairas, että työnantaja ei maksa kunnon palkkaa, niin työntekijän pitää mennä Kelasta anomaan tukia, jotta pystyy saamaan sellaisen minimielintason, että pystyy käymään töissä.
Ymmärrätkö että noista on jo pitkään ollut pk-seudulla pulaa mutta palkat ei ole mihinkään noussut?
Ihmiset muuttavat pk-seudulta pois ja ei vaan kertakaikkiaan sitten ole siivojia eikä lastenhoitajia eikä myyjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat vuokra-asunnot on suosiossa, kun asumistuki lähtee. Kallit jää ilman vuokralaista.
Niin halpoja asuntoja ei ole ainakaan pk-seudulla, että niissä työtön voisi asua ilman asumistukea. Tarvitsee sitten nostaa Kelan muita tukia, jos asumistuki lopetetaan. Kohta on puolet kanssaa toimeentulotuella... jonka pitäisi olla väliaikainen ja viime käden tukimuoto.
No ei ehkä ihan pk-seudulla, mutta ei siitä kauas tarvi mennä kun hinnat laskee. Ihan Uudellamaallakin on halpoja asuntoja. Työttömänhän ei ole mikään pakko onneksi asua pk-seudulla kalliissa asunnossa.
On se monelle pakko monesta syystä asua kotikaupungissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antsku kirjoitti:
Leikatkaa vaan ihan rauhassa kaikki loputkin pois. Saan tällä hetkellä asumistukea 130 euroa kuussa. Käyn kokopäivätyössä siivousalalla. Palkka on n. 1400 euroa/kk, nettona. Vuokra on pikkuista vajaa 700 euroa. On turhauttavaa kyllä. Tässä konkurssissa ei haittaa leikkaukset, jos kaikki joutuvat kärsimään. Ainoa, josta voi säästää on enää ruoka. Laskut olen maksanut aina ajallaan, mutta tämä on tarkoittanut kaikesta muusta luopumista. Onneksi joku tässä kaikessa voittaa. Se on ainoa asia, joka lohduttaa. Olen onnellinen niiden puolesta, joiden ei tarvitse joka senttiä laskea.
Pk-seudun matalapalkka-aloilla nousee palkat. Ei ne saa muuten työntekijöitä, kuten siivoojia, keittäjiä, hoitoapulaisia. Kysynnän ja tarjonnan laki. Kyllä noita työntekijöitä tarvitaan ja heille pitää maksaa sellainen palkka että pystyvät tulemaan toimeen.
Nykytilanne on ihan sairas, että työnantaja ei maksa kunnon palkkaa, niin työntekijän pitää mennä Kelasta anomaan tukia, jotta pystyy saamaan sellaisen minimielintason, että pystyy käymään töissä.
Ymmärrätkö että noista on jo pitkään ollut pk-seudulla pulaa mutta palkat ei ole mihinkään noussut?
Ihmiset muuttavat pk-seudulta pois ja ei vaan kertakaikkiaan sitten ole siivojia eikä lastenhoitajia eikä myyjiä.
Kirurgi voi ottaa taaperon leikkaussaliin tai asianajaja moottoripyöräkerhon oikeudenkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Antsku kirjoitti:
Minusta pitäisi antaa sakot niille työnantajille, joiden palkat ovat niin alhaiset, että veromaksajat joutuvat antamaan työtenkijälle tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää omat eläkeläisvanhemmat, jotka äänesti kokoomusta ja nyt ovat niin tyytyväisiä. Kai nyt jos eläkeläisiltä ei leikata mitään, mutta mitäs me kaikki muut? Itselläkin perussairauksia ja elämä ei aina ole ollut aivan helppoa. Pelottaa todella kovasti.
minua taas pelottaa, että oletat yhteiskunnan elävän velaksi, jotta kaiken maailman tukia voidaan maksaa. Tiedoksi: meillä ei ole rikkaita eikä keskiluokkaakaan enää kustantamaan nykyistä julkishärdelliä. Tuensaajat elävät seuraavien sukupolvien rahoilla
Mitä ehdotat? Köyhät ja työkyvyttömät asumaan kadulle Amerikan malliin?
köyhät töihin. Osa "työvyttömistä" voi tehdä osa-aikaduuneja. On näitä "työkyvyttömiä" omallakin alalla nähty.
Sosiaaliturva on täällä todella hajanainen ja rahaa jaetaan toimeentulotukena, asumistukena, ... Siksi meillä on vertailuissa mukamas alhainen sosiaaliturva, todellisuudessa tuilla voi elää hyvin, jos saa monesta luukusta yhtaikaa. Järjestelmää on yksinkertaistettava rankasti ja työnteon on oltava aina kannattavaa
Siinä taas yksi, joka ei tiedä mistään mitään, mutta luuloja on sitäkin enemmän. Työkyvytön on työkyvyttömyyseläkkeellä ihan syystä ja sille on vaikeaa päästä. Siinä ei tehdä edes osa-aikaduuneja.
tiedoksi: ei ole vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkelle
Eikö? No, kerropa miten sille pääsee kun tiedät.
No, tuleeko sitä selvitystä siitä, miten työkyvyttömyyseläkkeelle päästään ja miten se on niin helppoa? Olen tässä jo pari tuntia odotellut.
Mäkin haluaisin tietää. Mutta eipä taida ollakaan niin helppoa kun sen selittäminen on liian vaikeaa.
lähipiirissä ollut henkilö pääsi eläkeelle melko vaivattomasti. EI fyysisiä ongelmia
Hän on kertonut sinulle koko prosessin läpikotaisin? Vaikkei henkilöllä olisi fyysisiä ongelmia, henkisiä voi olla ja ne voivat aiheuttaa työkyvyttömyyden.
isossa kuvassa avannut prosessin. Saikkuja ensin ja sitten eläkkeelle.
Onko hän siis määräaikaisella kuntoutustuella jota sanotaan myös määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi vai pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?
Ei se tiedä kun se on trolli, ja helposti ilman vaivoja muka eläkkeelle siirtynyt tuttava on mielikuvitusolento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antsku kirjoitti:
Kirurgi voi ottaa taaperon leikkaussaliin tai asianajaja moottoripyöräkerhon oikeudenkäyntiin.
He voivat hoitaa omaa lasta 6 vuotta 580 netto työmarkkinatuella.
Antsku kirjoitti:
No eikö olisi mukavaa että sinun työstäsi jäisi enemmän käteen tai saisit parempaa bruttopalkkaa? Nythän ollaan lähinnä puhuttu ansiosidonnaisiin koskemisesta eikä koko asumistuen romuttamisesta. Itse olen saanut käteen ansiosidonnaista lähes yhtä paljon kuin sinä palkkaa, ei reilua mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää omat eläkeläisvanhemmat, jotka äänesti kokoomusta ja nyt ovat niin tyytyväisiä. Kai nyt jos eläkeläisiltä ei leikata mitään, mutta mitäs me kaikki muut? Itselläkin perussairauksia ja elämä ei aina ole ollut aivan helppoa. Pelottaa todella kovasti.
minua taas pelottaa, että oletat yhteiskunnan elävän velaksi, jotta kaiken maailman tukia voidaan maksaa. Tiedoksi: meillä ei ole rikkaita eikä keskiluokkaakaan enää kustantamaan nykyistä julkishärdelliä. Tuensaajat elävät seuraavien sukupolvien rahoilla
köyhät töihin. Osa "työvyttömistä" voi tehdä osa-aikaduuneja. On näitä "työkyvyttömiä" omallakin alalla nähty.
Sosiaaliturva on täällä todella hajanainen ja rahaa jaetaan toimeentulotukena, asumistukena, ... Siksi meillä on vertailuissa mukamas alhainen sosiaaliturva, todellisuudessa tuilla voi elää hyvin, jos saa monesta luukusta yhtaikaa. Järjestelmää on yksinkertaistettava rankasti ja työnteon on oltava aina kannattavaa
Siinä taas yksi, joka ei tiedä mistään mitään, mutta luuloja on sitäkin enemmän. Työkyvytön on työkyvyttömyyseläkkeellä ihan syystä ja sille on vaikeaa päästä. Siinä ei tehdä edes osa-aikaduuneja.
No, tuleeko sitä selvitystä siitä, miten työkyvyttömyyseläkkeelle päästään ja miten se on niin helppoa? Olen tässä jo pari tuntia odotellut.
Mäkin haluaisin tietää. Mutta eipä taida ollakaan niin helppoa kun sen selittäminen on liian vaikeaa.
lähipiirissä ollut henkilö pääsi eläkeelle melko vaivattomasti. EI fyysisiä ongelmia
Hän on kertonut sinulle koko prosessin läpikotaisin? Vaikkei henkilöllä olisi fyysisiä ongelmia, henkisiä voi olla ja ne voivat aiheuttaa työkyvyttömyyden.
Niin, ja sitten kun kaikki Kelan maksamat saikkupäivät on käytetty, saa saikkuaan jatkaa TE-toimiston asiakkaana. Vaikka olisi vakituinen työpaikka, niin työttömäksi pitää ilmoittautua jos työkyky ei ole palautunut eikä eläkettä myönnetä.
Siellä sitä sitten saa laatia työpaikkahakemuksia että saisi työttömyyspäivärahaa. Jos ei laadi niin sitten saa olla kokonaan ilman tuloja. Prosessin avaaminen ei siinä vaiheessa enää paljon lämmitä.
Osa saa jo nyt ansiosidonnaista vain 200 päivältä, jotkut 300 päivältä ja onnellisimmat 400 päivältä. Rippuu työsuhteen pituudesta. On se jollain lailla raakaa että olet ollut töissä sitten vuoden tai 20 vuotta että kaikki saisivat vain saman 200 päivää. Uusia töitä ei ole tänä päivänä ihan helppo löytää. Toiset ovat täysin ilman työkokemusta ja toisilla alkaa olla ikää sen verran että heitä ei oteta vaikka olisivat paras valinta.
Asumistukeen olisi järkevä palauttaa omaisuuden huomioiminen. Eläkkeensaajan asumistuessahan sitä ei missään vaiheessa poistettu vaan omaisuus vaikuttaa tukeen. Toki sielläkin on varaa kiristää kritereitä. Mutta on oikeasti järjen köyhyyttä että tuen saaja voi makuuttaa tilillä useita kymmeniä tuhansia ja nostaa samalla asumistukea. Muutamalla kymppitonnilla voi "ostaa" itsensä vuokra-asunnosta asumisoikeusasuntoon tietyillä paikkakunnilla. Lounais-Suomessa asoasunnot ovat ainakin vielä edullisempia mitä vastaavankokoinen vuokra-asunto.
Sen sallisin, että asuntosäästötilin varoja ei huomioitaisi. Tai siinäkin voisi tietty olla ikäraja. Ei huomioida alle 30-vuotiaan tai alle 25-vuotiaan asuntosäästötilin varoja. Hänellähän on aikomus ostaa oma asunto ja pyristellä irti asumistuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis määräaikaisella kuntoutustuella jota sanotaan myös määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi vai pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä?
Ei se tiedä kun se on trolli, ja helposti ilman vaivoja muka eläkkeelle siirtynyt tuttava on mielikuvitusolento.
Tiedän, olisin vain halunnut katsoa mitä hän sepittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Antsku kirjoitti:
No eikö olisi mukavaa että sinun työstäsi jäisi enemmän käteen tai saisit parempaa bruttopalkkaa? Nythän ollaan lähinnä puhuttu ansiosidonnaisiin koskemisesta eikä koko asumistuen romuttamisesta. Itse olen saanut käteen ansiosidonnaista lähes yhtä paljon kuin sinä palkkaa, ei reilua mielestäni.
Ymmärrätkö mistä pikkukolikoista tuossa palkkaluokassa puhutaan jos verotusta muka kevennettäisiin? Ei tässä olla matalapalkkaisille mitään antamassa, pelkästään ottamassa.
Työn kannattavuus tulee laskemaan monilla aloilla.
Syksyllä hallitus kaatuu. Tulee Orpsulla lyhyt kausi, jos aikoo ystäviensä sijoitusasuntojen tukiin puuttua. Ansiosidonnaiseen ei uskalla puuttua, saa ammattiliitot vastaansa. Lakkoa lakon perään. Eu: kin älähtää, koska Suomi on saanut jo monta huomautusta liian pienistä sosiaalituista. Antaa pygmin uhota.🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat vuokra-asunnot on suosiossa, kun asumistuki lähtee. Kallit jää ilman vuokralaista.
Niin halpoja asuntoja ei ole ainakaan pk-seudulla, että niissä työtön voisi asua ilman asumistukea. Tarvitsee sitten nostaa Kelan muita tukia, jos asumistuki lopetetaan. Kohta on puolet kanssaa toimeentulotuella... jonka pitäisi olla väliaikainen ja viime käden tukimuoto.
Minä en sattuneesta syystä voi saada koskaan toimeentulotukea, joten jos asumistuki poistettaisiin, olisin varmaan loppuelämäni asunnoton. Tai ehkä joku sukulainen ottaisi minut nurkkiinsa, mutta sekin olisi ongelmallista, koska olen sellaisessa työssä, jossa on käytännössä pakko asua yksin. Muuten rikkoisin vaitiolovelvollisuutta koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Osa saa jo nyt ansiosidonnaista vain 200 päivältä, jotkut 300 päivältä ja onnellisimmat 400 päivältä. Rippuu työsuhteen pituudesta. On se jollain lailla raakaa että olet ollut töissä sitten vuoden tai 20 vuotta että kaikki saisivat vain saman 200 päivää. Uusia töitä ei ole tänä päivänä ihan helppo löytää. Toiset ovat täysin ilman työkokemusta ja toisilla alkaa olla ikää sen verran että heitä ei oteta vaikka olisivat paras valinta.
Asumistukeen olisi järkevä palauttaa omaisuuden huomioiminen. Eläkkeensaajan asumistuessahan sitä ei missään vaiheessa poistettu vaan omaisuus vaikuttaa tukeen. Toki sielläkin on varaa kiristää kritereitä. Mutta on oikeasti järjen köyhyyttä että tuen saaja voi makuuttaa tilillä useita kymmeniä tuhansia ja nostaa samalla asumistukea. Muutamalla kymppitonnilla voi "ostaa" itsensä vuokra-asunnosta asumisoikeusasuntoon tietyillä paikkakunnilla. Lounais-Suomessa asoasunnot ovat ainakin vielä edullisempia mitä vastaavankokoinen vuokra-asunto.
Sen sallisin, että asuntosäästötilin varoja ei huomioitaisi. Tai siinäkin voisi tietty olla ikäraja. Ei huomioida alle 30-vuotiaan tai alle 25-vuotiaan asuntosäästötilin varoja. Hänellähän on aikomus ostaa oma asunto ja pyristellä irti asumistuista.
Viimeiseen lauseeseesi viitaten: myös omistusasujalla voi olla oikeus asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta huomaa, ettei persupöljät tajua, ettei ne tuet lähde ainostaan mmmmuuuuttajilta, vaan myös persusaatanoilta. Naurattaa persujen hätä.
Tuet lähtee teiltä muiden kustannuksella lorvijoilta. Persut saa rahansa töitä tekemällä.
Päivän paras vitsi! Persut ovat juurikin niitä kaiket päivät kaljaa kittaavia laiskureita, yrittäjiä ja työläisiä teissä on kourallinen.
Iso koura sulla, paljon isompi kun aivosi.