Miten riisuudut gynekologilla?
Mielenkiintoista on aina kuulla, miten paljon rutiinit gynekologikäynneillä vaihtelevat. Suuri ero on siinä, kuinka paljon yleensä pitää riisuutua. Jotkut väittävät, että yksityisellä puolella pitää riisuutua enemmän, mikä tarkoittaa siis yleensä kaikki vaatteet pois ja alasti ja julkisella puolella taas riittää vähempikin. Yksityisellä aikaa tarkastaa ja tutkia perusteellisemmin kuin julkisella vai miten se oikein menee.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole sukupuolestani johtuen minkäänlaista kokemusta gynekologin vastaanotosta, mutta toimin siis terveydenhoitoalalla muissa tehtävissä ja jos minun potilaani pitää vaikkapa olla rinnat paljaana jossain kohtaa ja sitten samalla käynnillä on kyse myös jostain muusta, niin teen ne asiat erikseen enkä riisuta heti alussa yläosattomiin. Hieman omalaatuiselta kuulostaa nämä tarinat alasti olosta, mutta voi näihin oikeastikin olla joku ihan järkisyy joka ei selviä koskaan maallikoille kun eivät lääkärit kovin usein selitä miksi tekevät mitä tekevät.
Minustakin kuulostaa oudolta ja nöyryyttävältä riisuttaa tutkittava alasti. En ikimaailmassa maksavana asiakkaana suostuisi tuollaiseen ja jos joku lääkäri alkaa sellaista vaatimaan, niin teen valituksen.
Tavallisesti rinnat voi tutkia niin että ei ole aivan alasti. Toiseksi siinä vaiheessa voi jo pukea housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä oikein luin?
Koskaan en ole riisunut kun housut. Sukat (ja villasukat) jätän jalkaan, koska palelen niin pirskatin helposti. Ja ikänä ei ole ollut tarpeen esitellä mitään navan yläpuolella olevaa gynekäynnillä, kyllä se on aina ollut pelkkä kurkistus konepellin alle ja that's it.
Yksityinen puoli.
Gynekologiseen tutkimukseen kuuluu aina rintojen palpointi.
Ei ole koskaan kuulunut.
N51
Papakoe ei ole gynekologinen tutkimus.
Tai siis onhan se yhdenlainen, labratestin näytteenotto, mutta ei sanan varsinaisessa merkityksessä.
Minkä alan lääkäri sinulta ottaa papan jos ei gyne?
Laboratoriohoitaja. Ei kalliiden erikoislääkärien aikaa haaskata helppojen näytteiden ottoon, eiväthän ne ota verinäytteitäkään itse. Joku selkäydinpunktio sitten erikseen.
-eri-
En muista, että minulta olisi ottanut papa lääkäri kuin keskussairaalassa. Meidän terveyskeskuksessa ne otti neuvolan terkkari tai kätilö. Kyllä, sillä oli vielä kätilö, kun tämänkin paikkakunnan synnytyslaitos oli lopetettu.
Olen käynyt papa-seulonnoissa. Ei siellä tissejä tunnustella. Siihen on erikseen mammografia. Sielläpä noita lättyjä väännelläänkin oikein kunnolla.
Miksi siellä pitää hyppiä jos ei ole mitään vakavaa??? Höh!! En oo käyny 30 vuoteen enkä mene!!! Mies gyne 😡 Ei kiitos ikinä.
Julkisella olen ottanut vain kaikki housut pois ja on touhuttu ainoastaan jalkovälissä. Yksityisellä ehkäisyrengasreseptiä hakiessani gyne halusi tunnustella rinnatkin, mitä ei julkisella ole koskaan tehty.
Näytteentosta; ainakin noissa seulonnoissa labran tädit ovat todella nätisti ja kivutta saaneet näytteet napsituksi. Mutta onko tuo ihmekään, kun miettii, että minkälaisia määriä todennäköisesti niitä ottavat. Kaikenkukkuraksi ovat olleet myös kivoja tyyppejä, mikä on aina hyvä asia, kun eihän se kenellekään lienee sellainen päivän kohokohta ole mennä koipiaan levittelemään. Hyvällä huumorilla (asiakasta lukien) ja ammattitaidolla on hommat hoidettu.
Kerran eläessäni olen ollut alasti, kun piti tutkia myös rinnat ja oli sellaiset vaatteet, että ei muuten onnistunut. Ja niitä gynekäyntejä on ehtinyt olla paljon.